fredag 1 april 2011

Äntligen

***
... är det helg! 

Lila fortsätter dominera... Oh yes! Har skaffat flera penséer i lilatoner och några primula.

Har försiktigt börjat skotta, eller kanske mera krafsa fram lite i rabatterna för att hjälpa våren på traven. Under snön finns det redan utvecklade krokus-knoppar. Mmm... härlig växtkraft! I övrigt känns det nästan som att det är en smärre inlandsis i min trädgård som så sakteliga håller på att dra sig tillbaka.
*
Ny loppis-spade... Jag säger bara: vi har en sån' suverän loppis i stan.. 
Passande nog heter stället Fyndlagret... tror jag nämnt det fina etablissemanget tidigare.

***
Har dille på papperskrukor just nu...
 Häromkvällen sprutade det fram såna i en rasande hastighet i köket.
Lite ordning i växthuset bara.... så ska här planteras och donas :-)


Är så nöjd med mina nyinköpta bord från IKEA. Dom ingår i mina planer på att möblera om i växthuset. Den väggfasta bänken som sitter längs ena långsidan kommer att tas bort och ersättas med en radda av dessa bord (borden är de på bilden nedan). Just nu ligger merparten i en hög utanför i väntan på att kunna tas in. Det jobbiga är att...... för att kunna ta in dom måste inte bara den väggfasta bänken på 4 meter tas ut (såklart), utan massoooor av annat... hrmmm..... Behöver hjälp här... och det är den jag väntar på ska komma hem från sin jobbresa..... Snälla skynda dig hem min käresta :-)
*

***
Den snöiga sanningen
... är så less på att prata om att man är less på snön.... 
om ni förstår vad jag menar..... men på nåt sätt är det liksom oundvikligt då den dominerar som den gör.... Ser såå fram emot att ha något från TRÄDGÅRDEN att berätta om som inte är vitt eller ditplacerat.... 
GE MIG GRÖNSKA PLEASE!!!


*
Det ryktas om riktig värme i helgen.... Hoppas några grader når upp till oss norrland också :-) .... ut och trädgårdsjobba... ni som kan!! ...... och skänk oss en tanke som fortfarande har det fruset och vitt :-)


Må solen skina på er kära vänner!
Nu är det taco-middag som gäller...

36 kommentarer:

Furulunden sa...

Selv om lengsel etter bar og myk jord er sterk, kan jeg i alle fall glede meg over de vakre bildene dine!! Deler dem på facebooksiden min til andres oppmuntring også. Si fra hvis du ikke liker det!! God helg.

Anonym sa...

Förstår dig helt och fullt! Nu räcker det..... Även om snön nu nästan är helt borta här i Östergötland är det så otroligt blött och fortfarande en del tjäle kvar, så man kan inte göra någonting ute i trädgården ännu - jag längtar också och hoppas på värmen i helgen !!!

Men jag måste säga att dina fina stilleben hjälper till att locka på våren ;-)

Ha det gott
Åsa

Ruben sa...

Såg din viva på Plantagen i går när jag var och köpte jord till mina sådder. Det kliade i fingrarna och habegäret var stort.
Vilka vackra arrangemang du gör!!!
Ha en trevlig helg!
/Ruben

Stina sa...

Oj så mycket vackert du fixat! Snyggt bord också! En 3- och en 1-åring är ganska bra på att förhindra trädgårdsarbete också... Särskillt när det bara finns EN gunga.... Ska göra något åt detta snarast.

Kram, kram!
Stina

AnnaHelena sa...

Snö eller inte är du helt FANTASTISK på att förmedla vårkänslor med dina urfina bilder! Här blir man alltid inspirerad och sugen på att härmas rakt av!
Du, det såg inte roligt ut med all den där snön...Här ligger den kvar bara fläckvis, och nu hoppas jag att de utlovade vårtemperaturerna i helgen ska jobba bort det sista.
Ha en fin helg när du är ute och krafsar bort snö i rabatterna! :-)

Kram // AH

Helena sa...

Jaddå ska tänka på alla stackare runt om i landet som ingen barmark har!Jag har lite gräs o planteringar som smält fram :-)
Längtar till en kopp kaffe i solen!
KRAM från mig!

Parkvegens Hageglede sa...

Skulle gjerne ha hjulpet deg og alle andre hagegale med litt tryllerier. & mnd. med snø.. det er mere enn en hagegal kan orke. Så får vi nyte hverandres fioler og andre nydelige tablå.. og lengte, lengte til en grønn og frodig vår. Ønsker deg en fin hagehelg!

It's me sa...

Happy weekend.......love love Ria......great flowers.....xxx...

Lotta 8`) sa...

Men fy vad snö ni har kvar! men kommer det lite värme så försvinner den snart *håller tummarna* :)
Mysiga vårbilder :) Tur att du har växthuset att pyssla i, där är det minsann vår! Det måste vara härligt att ha ett så stort växthus! En dag skall jag ha det, den dagen vi blir med större trädgård :)
Ha det så gott i helgen, kram ♥

Bea sa...

Oj, här sprudlar det av energi och planering för odling, trädgård och växthusliv = härligt!

Mycket vackert du har fixat med din otroliga kreativa förmåga.
Själv upplever mig lite ringrostig efter den långa vintern, men nu kommer våren och kanske idéer sprudlar fram, vem vet ;)
Kram /Bea

Puumuli sa...

Jaaaaa, det där vita bara fortsätter och fortsätter men jag hittade ett par tecken på våren i min snöiga trädgård! Äntligen, det finns alltså hopp... Det började faktiskt duggregna här under eftermiddagen - hipp, hipp, hurra!

Ha en skön helg bland dina vackra penséer!

Kram
Sari från Puumuli

AnnCharlotte sa...

Trots all snön har du ju full vår iallafall.
Hoppas solen jobbar på i helgen och framöver....
Ha det bra ;)

Johnna G sa...

ÅÅÅ vilka sprudlande härliga bilder du visar! Jag håller med, barmark till folket nu!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

OJ, sänder dig alla våra varma (nåja!) vindar så att den eländiga snön kan smälta. Men du, jag känner igen mig...förra året skottade jag fram våra snödroppar, jag var desperat efter vår.
Himla trevligt att träffas, om än mycket hastigt...OM du har vägarna ner åt Skåne i år så får du mycket gärna ta vägarna om lilla Krika, kaffet är alltid varmt här!
Ha en härlig helg,
Lydia

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

I morgon, kära Charlotte, blir det VÅR även hos oss i norrland. På riktigt, jag lovar! :) Har också varit ute o krafsat i rabatterna idag och det växer därunder, det gör det. :) Längtar så tills krokusarna blommar.
Låter som om du har en skön kväll!
Det ska jag också fortsätta med.
Kramar i massor!

Inger sa...

Svårt att låta bli att nämna snön, är ju så påtaglig och så påfrestande. Tycker jag ser Gold Lace överallt nu, värst vad den primulan blivit poppis.
Kram

Almbacken sa...

Hoppas, hoppas det blir jättevarmt nu så att all snö smälter fort, fort!!!!

Urfina våriga penséer och annat vårigt. Jag har också satsat på lila penséer i år. Jag känner att jag måste ha ännu fler....det är nämnligen mycket svart hos mig nu och det behövs lite grönt och färg för att det inte ska bli för bra, om du förstår vad jag menar.

I morgon ska jag gräva för häck, det ska bli härligt.

Kram kram
Maria

Jättesöt bild på dig i växthuset:)

Gunilla sa...

Kikar in för att önska dig en riktigt fin helg.
Jag ser att du varit på Plantagen du ochså:o))

Jag skall inte nämna snö.

Ha det gott
Gunilla

Annika Christensen sa...

Alltid lika härligt att komma in här hos dig min vän.
Här är det verkligen vår och jag skulle satt min potatis idag men jag hann inte.
Kom in från trägård vid 20.00 och är brännhet i hela ansiktet.
Hoppas värmen kommer även till dig.
Kram till mig från mig
Annika

Anna Vattenkanna sa...

Så fina små krukor du gjort - den prickiga är ju för söt. Förstår din leda på snön... men snart måste den väl vara borta?

Kram Anna Vattenkanna

Godastunder-tokigaidéer sa...

Absolut jag sänder dig en tanke och önskan om att ni också slipper snön snart. Här är det vår på G och det var en jäkla tur det.....

Kram Anna

Underbar abilder som vanligt och häligt med dina pappers krukor.

lottens vita och gröna sa...

ohhh guuu så vackert vännen, vilka ljuvliga blomsterstileben
om jag röstat jaaaaaaaaaaa på trädgårdsfloware!!!
nu smälter det ljuvligt!
må väl, varmkram lotten

Katarinas trädgård sa...

Idag har jag också gått ner mig i penséträsket, det blev vita och mörka, och det kommer att bli fler, det känner jag tydligt, det går bara inte att stå emot! Jag sitter faktiskt inte i sovstolen hela tiden, men emellanåt sjunker jag ner i dvala där och njuter av solen, underbart, du borde prova! Intressant med borden från IKEA, är det det runda i metall, du menar? Eller har de andra? Jag är alltid intresserad av (billiga) småbord man kan ha ute.
Jag håller tummarna för att snön smälter i helgen hos dig!
Kram
Katarina

Marie Söderberg sa...

våren i helgen..japp det stämmer ska bli ljuligt..:)) fint med penseer..får nog ta och vårpuýnta lite på balkongen här i stan..

Home and Lifestyle sa...

Hello friend, you have pretty purple pansies!! Purple is one of my favorite colors in the garden!

You also have beautiful tables. In the Netherlands there are not so many IKEA stores, but I am lucky... by car I drive in 5 minutes over there, so I always go at times when it is quiet! I never go on Saturday because it is very busy.

Ohhh .... I see the snow will not go away!!! I do not want to make you jealous, but tomorrow it's sunny here, in 20 to 24 degrees. We have one beautiful day, after Saturday the weather is colder.

Wish you a happy weekend...I hope there will be a lot of sunshine for you!!

Warm regards and many hugs!! Ingrid

yeyita sa...

Att de flesta vackra bilder,
Jag beundrar din blogg!
kyssar från Kanarieöarna ..
Yeyita

Willy sa...

Hej hej Charlotte
The pictures are so wonderful, I see a lot of spring but also a lot of snow. I hope it will melt soon.
Enjoy the weekend

Zinnia sa...

Vilka ljuvliga penseèr du bjuder på!
Jag gillar dina arrangemang med krukor, stolar och bord. Det ger verkligen en känsla av Flow! Vårmässan kanske kan mota bort lite snö nu i Sundsvall! Ha en skön helg! Zinnia

Humlans Lott sa...

Ååå, den där vivan är bara så .. wow! Vill ha... var det möjligen Plantagen den inhandlades på? Ska nog ta en cykeltur dit i dag.
Ha en skön helg!

Rose Garden Malevik sa...

Hej Charlotte....
OJ :)
det är lite skillnad......jag beskär rosor å planterar nytt,,,,,här e så våritgt det kan bli....
Hoppas ni får lite värme med..
Kram Håkan

Tant Otteskrufv sa...

Såg någon väderkarta där det verkade bli varmare uppåt er än här nere, så håll ut. Det blir snart markkontakt hos dig också!

Helena, The Swenglish Home sa...

Hejbaberiba, ja vad det är läckert med lila!

Jojemen, så skallar en svengelsk poet en trött lördagskväll... :-) Får nog öva lite på verserna, tror jag...

Jättevackra arrangemang du har gjort, och dina små papperskrukor är så söta! Borden kommer att bli fin-fina i växthuset och maken hade väl inget emot att kånka lite när han kom hem..? Om han gnyr kan du ju alltid tipsa honom om att i UK är det Mors Dag i morgon, så han kan se det som en för tidig present till Mor Charlotte...?

Jag blir alldeles matt när jag ser all er snö. Hoppas, hoppas för er skull att den smälter med rekordfart nu!

Sänder varma, snöfria och trädgårdsglada hälsningar till dig!
Helena

Spirande grönt - sa...

Helg och penséer känns som en riktig fullträff just nu. Själva bar jag hem 3 st sexpack i fredags, penséer alltså:)

Hoppas att vårvindarna har hittat upp till dig,
Rebecca

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Jamen, jag säger samma sak... hit med den där värmen nu, jag är så trött på råa vindar och röd näsa...

Superfint du gort hos dig, hos mig vill det inte rikitgt ge sig.. kreativiteten alltså:-)

Kram H.
PS Tack för att du är med i utlottninggen, det gör mig glad! Fint du har länkat också, taaack!

Lotta sa...

Fint fint, speciellt om man kisar bort det vita runt omkring. Hoppas vårvindarna nådde upp till er och gjorde ett bra jobb. Här är det snart vitsippstider.
Kram

Annelie sa...

Oj så mycket snö ni har kvar, och det är april. Börjar misstänka att ett växthus är ett måste om man bor så pass långt norrut som du gör.
Jag skänker nu, som du önskade, en tanke till dig som fortfarande har det fruset och vitt.
Borden känner jag igen. Har nämligen 2 själv. Men inte har de så mycket vackert på sig som dina har. Kanske borde ta upp dem ur källaren och köpa mig mina första panseer. Såg även några glada aklejor att köpa i affären häromdagen som lockar hej vilt. Så tack för iden att använda dem.
Fina papperskrukor du snurrat ihop, de är så färglada och gulliga.

Många kramar från en som lyst med sin frånvaro. Mina föräldrar hälsar på och vi har varit upptagna med att bara vara.

Kramar