söndag 10 april 2011

Årets första

Så var helgen över för den här gången....  Det blev inte mycket tid i trädgården tyvärr och inte så mycket sol heller för den delen, men ganska ok temperatur ändå. Snötäcket krymper och det är det viktigaste... och fler och fler gröna tecken ger sig till känna. Julrosorna som planterades förra året verkar inte blomma i år, men vad jag förstått kan det dröja några år innan de gör det för första gången. Dom lever i alla fall..... är såå nöjd över det bara!! Bland det finaste jag vet är vattenblänk med flytande julrosor. 


Med brist på julrosor blev det ett med penséer i stället. Ganska fint det också :-) 
Och årets första blombad.....


*
På alla fyra
Rabatterna bjuder än så länge inte på något överflöd att tala om. Men som en trogen trädgårdsnörd ligger jag så klart på alla fyra (nja, nästan i alla fall) för att kunna skymta ALLT som överhuvudtaget sticker upp ur jorden. Är såå nyfiken på varenda lök jag satte i höstas. Gjorde en lista med en karta för att komma ihåg var allt hamnade. Har bara ett mikroskopiskt problem just nu: jag hittar inte listan..... suck!

Påskliljor och löv i en nätkorg - enkelt och vackert

***
Sista chansen
...i kväll att delta i utlottningen av en prenumeration av finfina tidningen Isabellas. Klicka HÄR och lämna en hälsning bara.


*
Nu ska jag leta efter listan med kartan över alla lökar som grävdes ner i höstas... Håll tummarna snälla :-) 

Må så gott alla trädgårdare... Hoppas helgen varit bra... och ha en fin vecka!

19 kommentarer:

Home and Lifestyle sa...

Your flowers are lovely, my dear Charlotte....and there will only be more and more green the next weeks!

This weekend I also worked hard in the garden...I like that so much!

Wish you a happy week! Many hugs for you!!! xxx Ingrid

Malin på ön sa...

Fantastiskt vackert blombad!
Malin

AnnCharlotte sa...

Att ligga på marken och spana är ju hur kul som helst...helst med kameran i handen ;))
Ha det bra ;)

Helens trädgård sa...

Vackert blombad! Penseér är härliga vårblommor!
Håller tummarna att du hittar listan!
Önskar dig en skön avslutning på helgen!

Anna Vattenkanna sa...

Men så vackert med alla penséerna i fatet - som det kanske framgått ÄLSKAR jag dessa förstlingar...

Jo, men det finns mycket värre saker än att kräla runt i trädgården på alla fyra och inspektera knoppar, vi är alla HELT normala så det så ;-)

ha en skön vecka!

Kram Anna Vattenkanna

Anonym sa...

Beautiful flower Charlotte!
Kisses:)

billan sa...

Det där med borttappade listor och lappar känner jag igen:)) Hopplöst!
Snödjupet har sjunkit rejält medan jag var i fjällen,men ack vad mycket som är förstört av snömassorna:(
Må så gott och ha en fin vecka!

Vardagens guldkorn sa...

Vilket härligt vattenblänk =0)
Här blev det inte mycket till trädgårdshelg heller men nu laddar jag för påsklov om en vecka och DÅ, då ska det hända grejer i trädgården =0)
Hoppas du får en bra vecka!
Kram Linda

It's me sa...

Love those violets in the scale !!! happy evening...love love Ria....xxx...

Katarinas trädgård sa...

Jättefint med alla penséer, så många du har! Kanske skulle jag göra en skål med julrosor... om jag nänns knipsa av dem...inte säkert... inte alls säkert...
Ha det bra i veckan!
Kram
Katarina

Landliggeren sa...

Jeg synes nu også, at vandspejlet, er vanvittigt smukt med stedmoderblomster, så pyt med, at du ikke havde juleroser. De skal nok komme. Og, så napper jeg endnu en af dine ideer. Jeg må straks finde et fad og nippe nogle stedmoderblomster :-)

Ha´en god uge
Birgitte

Mona sa...

Trots all snö vi ännu har kvar här, så hittade jag idag en blombänk där snön smält och där det växer för fullt! Så jag har också krypit på alla fyra, för att kolla vad det är som kommer upp. Jag har nämligen inte riktigt koll på vad allt jag planterade där i höstas...
Kramar, Mona

Willy sa...

Hej Charlotte it will be a real surprise what is growing, because you couln't find the "listan".
Wonderful "blombad".
Have a nice week, kram

Unknown sa...

du har kanske så som jag ofta gör satt den på en BRA plats, och sen glömt var den där bra platsen är...
en bra arbetsvecka önskar jag dig
susanne

Ruben sa...

Wow, vilken samling fina penséer!
Ha det gott!
/Ruben

Annelie sa...

Tycker att penseerna i vattenblänk duger finfint! Vilken variation. Silverfatet liknar ett jag ärvt från farfar. Fick nu en liten efterapningside.
Självklart måste man ligga på alla fyra i rabatten för att plåta dessa små vårhälsningar. Jag satt häromdagen hukad över små lökar som petade upp ur jorden när grannen gick förbi. Han frågade vad jag letade efter. Letade just inte efter något, utan bara beundrade vårens små mirakel. Han verkade inte riktigt förstå.
Påskliljorna i lövkorgen var ju kul och nytt. Duktig du e.

Tack för födelsedags hälsningen! Nu är det dags för mig att ta tag i bloggandet igen efter att päronen åkt och jag kan åsidosätta lite mer tid.

Många kramar,

Annelie

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Fniss, jag gjorde ett likadant fat igår, det är så himla fint med alla nyanserna och olika storlekar...
Skönt att ni nu börjar få lite snöfritt, man vill ju liksom se växterna och inte bara läsa om dem;-)
kramkram H.

Tusenfröjd sa...

Så många fina penséer! Här nere i SKåne är nästan pensé-säsongen över (försäljningsmässigt) ! Nu är det snart violer och andra perenner som gäller!
Ha en fin vecka!
Liv

Berit sa...

Underbart med péenser i flytande ivatten.
Listan den dyker upp:)
Ha en underbar dag!