fredag 27 maj 2011

Jag säger bara... å historien om två rabatter

Oj.......... inser att jag haft totalt bloggledigt sen i söndagsmorse. 
Så det kan bli.


Nya odlingsområdet
Flitens lampa har lyst hemma hos oss. Mycke' jobb å mycke' trädgård har det blivit de senaste dagarna. Största tiden har gått åt till att göra klart nya odlingsområdet/köksträdgården. Är nu inne på finliret :-) Visar resultatet i nästa inlägg.


Fascinerad 
Kan inte låta bli att fortfarande vara fascinerad av de fantastiskt mäktiga rosa 'Salmon impression'. MInst lika vacker i sitt falnade skede. Knopparna på 'Queen of night' ser ganska små ut i jämförelse hihi..... eller vad säger ni !?


Nya rabatter kring äppelträden
Förra året grävde jag ut flera nya rabatter. Bland annat kring två äppelträd. Började med att märka ut formen med hjälp av pinnar. Inspirationen till de oregelbunda formerna kommer från Aaltos kända Savoy-vas.


Men, mer än gräva ut, bearbeta och förbättra jorden och att plantera vårlökar och lite annat smått och gott hanns inte med innan det blev vinter.


*
Häck av buxbom
För någon vecka sedan blev det dags för nästa steg. Nu är det planterad en låg buxbomhäck runt rabatterna. Jag är såå nöjd. Grönt, grönt, grönt... stramt och formklippt är något jag tycker väldigt mycket om. Passar så bra till yviga planteringar. Å buxbom går faktiskt bra att ha hos mig, även om jag bor långt norrut. Det är bara i kruka som den är kinkig att övervintra tycker jag. 


Kvar är nu
...att fylla på med växter som ersätter alla vårlökar och vårblommor. Några bollbuxbom finns redan på plats samt lite annat. Har letat febrilt efter vit löjtnantshjärta, men inte hittat någon ännu. Tänker mig att att rabatterna till övervägande del blir vita.  Mängder av vit digitalis är redan planterade, sen blir det marktäckare och någon ros längst ner där det är ganska soligt numera sedan större delen av äppelträdet brakade i vintras. 


Det behövs mååånga
130 buxbomplant behövdes för att få till häckarna. I en annan rabatt jag grävde ut i somras och som jag också håller på att göra färdig nu, behövdes 100, haha.... man är storkonsument numera :-)) Visar bilder från den i ett kommande inlägg.

*
Buxbomplantorna är köpta. Har inte 'producera't dom själv....

***
Planschen 'KEEP CALM AND GARDEN ON' kan man beställa HÄR
Min kommer vilken dag som helst med posten :-)

I dag regnar det. Sån't behövs också.
*

Ha en underbar helg!


41 kommentarer:

Ruben sa...

Oj, vad mycket buxbom det gick åt!!! Förstärker vas-formen.
Verkligen fina tulpaner!!

Ha en god helg!
/Ruben

Home and Lifestyle sa...

Your garden is so wonderful Charlotte, a lovely place to be during sunny days!

Wish you a happy weekend!!! Many hugs from here!! Ingrid

gittan sa...

Aaahhh, en tulpanvas under trädet - så snyggt! "fniss" men jisses vad många plantor det gick åt! Har du "gjort egna" eller? Nya åpalnteringar skulel jag också vilja göra men jag vet inte var isf... Hade bara de där nya gångarna kommit till skott då jädrar vet jag var jag ska gräva ut gräs för att plantera. Tills dess får jag väl försöka hitt på nåt annat / Kram!

Lotta Sultan sa...

jättefint!
men måste man ha så många buxbom? tänkte göra något liknande och funderar över mängden... eller ville du ha det "färdigt" och tätt med en gång?

Johanna Stålros sa...

Wow vlken trädgård!!!! Så himla fina foton! Kram johanna

Anonym sa...

Beautiful garden just like heaven!
I wish you a nice and pleasant weekend dear Charlotte.

Somliga dagar sa...

Ååååh vad fint du har gjort runt era träd! Jag vill också.... :-)

Lone sa...

Hold nu op hvor har du haft travlt med at plante buksbom Charlotte... Det ser super godt ud og hvor er de fine de rosa tulipaner.
Ha' en dejlig weekend.
Kh Lone

Zinnia sa...

Vilka snygga tulpaner! Rabatterna ser riktigt bra ut redan nu. Tänk att runda former gör så mycket. Vilken sort buxbom har du. har aldrig vågat testa.Men går det för dig borde det gå även hos mig. Har du grus där du sätter planten? Många frågor men jag blev intresserad för att testa. Önskar dig en skön helg. Zinnia

AnnCharlotte sa...

Så snyggt med buxbomskanten...men va dyrt det måste varit....jag är också sugen på en liten häck, gissningsvis ca åtta meter men jag drar mig för det.....
ha det bra :)

Almbacken sa...

Men sååå snyggt!!!! Lysnade idé att kanta rabatterna med buxbom. Dom kommer ju att vara snygga och distinkta i formen året om. Dom rosa tulpanerna är verkligen ljuvliga - nätan självlysande.

Själv är jag lite förlamad just nu. Sitter mest och tittar på allt jag vill göra....kommer liksom inte till skott. Men , det är bara tt gå ut och sätta spaden i jorden..

Ha en riktigt skön helg!

Kram
Maria

Marie Lithén sa...

oj oj så fint det blev!!!!!

Inger sa...

Så vackert under äppelträden:)
Trevlig helg!

♥Min Eden♥ sa...

Oj va jag gillar din tomt. Härligt lummigt! Hm, kanske man borde testa buxbom i allfall...vi är ju aningen norrut från dig, men värt ett försök. Det är kanske inte värt för oss att köpa alla 100 första året...kanske 10 o se om de överrvintrar ;)
Ha en skön helg!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Lotta: Ja, jag ville få det 'färdigt' på en gång. Har satt plantorna med ungefär 10 - 15 cm mellanrum. På bilden där en av rabatterna är utgrävda bara, kan man i bakgrunden se en liten rundel med en buxbomhäck runt. Den är kanske 10 år gammal och plantorna sattes lika tätt då. Nu är den riktigt, riktigt tät. Tror att man behöver sätta så tätt, åtminstone hos mig i norr, för att man inte ska behöva vänta 20 år för väntat resultat ;-)

Tant Otteskrufv sa...

Tjusigt! Men var får du plats med att sticka över 200 buxbom? Eller köper du?

Katarinas trädgård sa...

Himmel, vad har du gödslat de tjusiga tulpanerna med?!
Dina Altorabatter blir sååå snygga! Roligt att buxbom går så bra hos dig, de passar så bra! Jag köper också mina buxbomsplantor, jag har varken plats eller tålamod för sticklingar.. Dessutom tänker jag varje gång jag planterar att det här är de sista buxbomsplantorna jag sätter, men rätt var det är ser jag ett nytt behov...
Vad härligt med dina blommande träd, det är något visst!
Ha det bra och trevlig trädgårdshelg! Är du inte på CFS förresten?
Kram
Katarina

bloggernefa sa...

Wow .... hvor er der bare klasse over dig. Det er simpelthen det smukkeste jeg har set længe. Og så har du givet mig en vidunderlig måde at udvide min have på. Det bliver nok noget jeg bliver nødt til at prøve omkring vores eget æbletræ. Har længe tænkt hvad der skulle til her.
Super smukt udført. Tillykke!

haveknus fra
Eva

Henrik sa...

Meget elegant med det formelle træk som buksbom tilfører et bed med organisk formsprog. Stærke bånd til at bære formen igennem vinteren kan ikke understreges nok. Jeg har selv lige plantet 40 buksbom det er jo lidt bekosteligt men en god investering.eHEnrik

Rose Garden Malevik sa...

Hej Duktiga Trevliga Charlotte :)
Så riktigt fint det blev.....du e ju riktig konstnär.....
Hoppas helgen e bra
å missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

VÄLKOMMEN :)
Håkan

Lotta sa...

Snacka om att du har gröna fingrar! Älskar färgen på tulpanerna!! Kram Lotta

Anonym sa...

Så vakkert hos deg
Drømme hage

Vita rosor och förgätmigej sa...

Suck såååå vackert och välordnat du har det hos dig! Jag pysslar på i min djungel men en vacker dag ska jag ha en trädgård som påminner om din. Kanske får ta och köpa lite buxbom jag också! Det är verkligen en underbar växt som förhöjer trädgården. Vet du om det går att beskära lite äldre buxbom rätt hårt så man får till en rundare form eller är det bättre att börja med en ny planta?


Kram/ Anna

Anna Vattenkanna sa...

Så vackert det blir! Ja, vackra tavlor ska ha vackra ramar - win-win- både för buxbomshäcken och blommorna innanför.

Kramar Anna Vattenkanna

Lotta sa...

Det blev verkligen jätteläckert med buxbomskanten i vasform och vilken fin kontrast till de gamla knotiga stammarna. Jag kan riktigt föreställa mig när det börjar skumma av vitt innanför. Vackert!! Så lycklig du måste vara över ditt hav av liljekonvaljer. Jag är kanske inte lika glad över ramslöken även om den är omtyckt. Den har ju en ganska dominant doft, om man säger så. (Jag blir alltid så sugen på pannbiff när jag är nere och tittar på mina rhododendronbuskar.)
Kram

Puumuli sa...

Helt underbara rabatter! Jag håller också på att gräva och gräva och gräva en stor rabatt. Det jobbigaste med grävandet är de hundratals små och STORA stenar som dyker upp med varje spadtag...

Ha en skön helg!

Kram
Sari från Puumuli

Lotta 8`) sa...

Ursnyggt! och det är fint med en liten häck kring rabatten och tulpanen är underbar :)

Alltid roligt att titta in till dig och få inspiration :)

Ha en skön helg,

Louise sa...

Verkligen superfint! Gillar din stil i trädgården!

Ha en skön helg.

kram louise

Unknown sa...

Riktigt ursnyggt!!!!!

Laila sa...

Så fint det blev! Gillar verkligen "aaltoformen" på rabatterna.
Den där första bilden på laxtulpanen är en vinnare i vilken fototävling som helst!
Ha det gott!/Laila

Frøken Solhat sa...

Charlotte.....resultatet er blevet virkelig godt - jeg er helt vild med dine bede og de små buksbom sætter virkelig prikken over i´et.

Skøn plakat ;0)

Knus Dorthe

Mona sa...

Så vackra tulpaner! Och vad fina rabatterna kring äppelträden blir!
Kramar, Mona

Wanstadius Trädgård sa...

Vad man blir inspirerad.... Fick mina fördomar om buxbom norrut på fall! Trodde det var besvärligt på vintern..... URSNYGGT!!!
Kram Jessica

Stina sa...

Det där blir sååååå himla snyggt!! Snacka om att det gick åt buxbom.... Kul att kolla runt på din snygga blogg igen - hinner inte blogga så mycket nu...

Kram!
Stina

Staudefeen sa...

Wow - det ser vel nok godt ud :_)

Trädgården på Höjden... sa...

Sååååå fina "Aaltorabatter". Jag blir verkligen inspirerad av att läsa och titta i din blogg.

Ha en fin dag.

Åsa

Fiffiga Systrar sa...

Men oj vilken fin blogg du har! Helt otroligt vackra bilder på tulpanerna!

Hit kommer vi att återvända om och om igen!

Ha en fin dag!

ELin & Emelie, två Fiffiga Systrar

Anonym sa...

Vad roligt, jag kom hem från London i helgen och hade där i en museishop köpt en tavla med originalet till din plansch, som ju är en gammal brittisk krigsdevis som lyder "Keep calm and carry on". Nu får jag kanske komplettera med denna "gröna" variant!! Tack för fina inlägg - buxbomsrabatterna blir super! Hälsningar Elin

Britt sa...

såå fint det blev//Britt

yanmaneee sa...

canada goose
kd shoes
moncler jackets
yeezy
birkin bag
kobe sneakers
golden goose outlet
timberlands
kobe shoes
longchamp handbags

yanmaneee sa...

kd 11
golden goose outlet
retro jordans
yeezy boost 350
off white nike
hermes belts for men
jordan retro
air max 270
supreme
yeezy 500