torsdag 8 oktober 2015

Frozen garden

Det blev en aningen brådis. Några nätter med minusgrader är orsaken. Var inte riktigt förberedd på det. Inte ens i närheten klar med att få ner alla lökar exempelvis… Men, om man sätter paus på det går det inte annat än att bli helt uppslukad av hur vackert blir med en frosthinna. Det är som att vädermakterna bakat kakor som överflödigt florsockerpudrats och resterna har singlat ner på marken. Som tur är har solen tinat upp marken tillräckligt dagtid och idag var det frostfritt. Skönt. Tack för det. Hur vacker frosten är. Nu är lökarna i jorden i varje fall haha… Huj vad det gick undan. Kvar är bara det som ska i krukor. Inte lika bråttom där. I fjol dök frosten upp 24 september så lite bättre i år ändå. 


Spännande det där med lökar man ska försöka få ner i en redan överfull rabatt. Vad man håller på. Omaket är dock tusen gånger värt när trädgården tinar fram på vårkanten om man är svältfödd på grönska, färg och livstecken i rabatterna. Nu ställs förvaringsmöjligheterna på prov också. Tills vidare står krukorna med dahlior och annat på verandan mot husväggen. Måste göra plats för dem först = rensa i källaren. Suck. Nåväl. Inte riktigt akut än med det. De klarar sig bra där ett tag till, om inte annat flyttar jag in dem i växthuset tills vidare. Måste uppbåda 'rensningskraft' först… På grund av platsbristen och att vår källare egentligen är för varm för lökar tänker jag prova att ha tulpanerna i kruka i växthuset. Jag har ändå någon tillskottsvärme på nästan hela vintern så det ska nog gå bra. Helt utan tror jag inte att det går. Storleken på krukorna är antagligen inte tillräcklig stora för att klara massiv kyla och risken är att de fryser sönder helt enkelt. Längre söderut går det säkert bra. Men, jag är mycket intresserad om det är någon här uppe som brukar klara krukor med lökar i växthus utan stödvärme. Det vore ju toppen om så vore fallet.


°
I dag är det plus, sol och fin skön höst igen. 
Hoppas det dröjer ett bra tag till innan nästa påhälsning av minus och vackert frostskimmer.

Fint med höst.

/Charlotte


19 kommentarer:

Elzie sa...

Vad fint det är i din trädgård. Även med lite frost. Här är inte heller färdigt. Måste få ner lite lökar till innan det fryser till ordentligt, men det får vara till en annan dag.
Kram Elzie

Jenny sa...

Ooo, så vackert med det frostiga!

Ruben sa...

Vad fina frostiga bilder. Lite tråkigt, men det måste ju ske.
Har du ännu en fontän, eller har du bara bytt modell? Fin!!

Ha det gott!
/Ruben

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vilka vackra bilder du visar oss men jag kan förstå att du drabbades av en stress känsla. Jag har ännu en hel del kvar att ta tag i innan farbror frost besöker mig :)

Sabelhagens Olivlund sa...

Vackert. Det är lite vemodigt men samtidigt så himla fint med den första frosten. Hit har den inte kommit ännu.
Ha det gott
Kram Maria

Viherrilli sa...

<3 Du har jättefin trädgård!

Meta sa...

Ja den kommer vare sig man vill eller inte någon gång Jag har ännu klarat mig från frost men rätt som det är slår den väl till här med. Vackert är det i alla fall så man får njut av det ändå och hoppas det var en engångsföreteelse just nu
Ha det gott
Njut dagen
Kram Meta

Trädgårdstid sa...

Ofantligt vackert! Som pudersocker, precis som du skriver.
När det gäller tulpaner i krukor på vintern så har jag förstått det som att det är vätan snarare än kölden som är problemet, men eftersom jag bor just längst i söder med milda vintrar så har jag inte någon erfarenhet som bevisar denna tes...
Måste också passa på att säga att jag hoppas att du inte skippar bloggen helt för Instagram, för dina vackra bilder görs rättvisa på ett helt annat sätt på en datorskärm och med högre upplösning!
Kram
Elin

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Elin: vätan är värsta fienden så är det. Jag ska testa att ställa några krukor skyddat till ute. Tror ändå att kylan blir för stark i en sådan liten jordmängd. Inte mycket som skyddar och isolerar som i marken. Här kan det ju bli riktigt kallt länge. Just nu är det mycket instagram för att det är lättare på något sätt. Blogg har sina stora fördelar - håller med. Enklare med text och hur bilder kan hanteras. Hittar nog tillbaka till bloggen igen med större frekvens :-)

Donna Canella sa...

Sådana vackra, "frostade" bilder! Hälsningar Anna

an angel at my table sa...

Din trädgård ser helt otroligt vacker i frostskrud! Jag har hört att trenden är att alla håller på med insta mer och mer men jag kan inte hjälpa att jag föredrar att titta på bilderna på bloggarna. Bilderna kommer mer till sin rätt här! Hörde att tom Claus Dalby drar ner på bloggen. Det var bättre förr... Allt gott mari

M.E. and Me sa...

Hei Charlotte! Har du prøvd 'bubblewrap' som isolasjon rundt krukkene inne i drivhuset? Eller du kan rett og slett kle innsiden av hele drivhuset (inkl. taket) med det. De største boblene er best, de som er ca 2cm i diameter.

Ha en riktig god helg - her i Surrey er det fremdeles frostfritt, yay!


Anne :)

Veronica sa...

God morgon Charlotte,

Inte höll sig frosten borta inte! I natt har den gått riktigt hårt åt alla känsliga växter ute i krukor och rabatter. Så det är bara att gräva upp alla bruna! dahlior och kannor och annat.

Jag är inte nån Instaanvändare av stora mått. Fattar inte riktigt grejen just när det gäller trädgård. Bilderna går inte att förstora och trots att jag har en extra stor Iphone har jag svårt att se!! Kanske det beror på åldern ;)

Oavsett är dina bilder fantastiska och hag blir så imponerad och, Inspirerad!
Keep on blogging!

Kram

Min Grønne Verden sa...

Hej Charlotte
Wow hvor ser det godt ud, du har godt nok været på pletten, de billeder kan du virkelig få glæde af, det ligner billeder du har taget i wonderland.
Men når det så er sagt, så er det godt nok lidt øv frosten kom så tidligt, for det sætter jo noget af en stopper for det hele.
God weekend.
Mange hilsner
Anita

Maribel sa...

Så vackra bilder, trots att jag inte längtar efter kyla.
Ha en fin helg!

Krissu sa...

Beauty of going to sleep :)

Rost och rädisor sa...

Väldigt vackert med riktig brutalfrost medan allt fortfarande blommar. Sorgligt men vackert. Här smyger sig kyl mer på. Växterna blir omärkligt fula och bruna.
Håller också på att uppbåda röjningskraft. Har bestämt mig för en timme varje eftermiddag, men det räckler nog inte långt.
Ha det så gott
Anette

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Ja det vart lite övveraskande med frosten, trots att den var sen, stämde inte med väderprognosen,
Super super fina bilder!
Jag har haft tulpaner i zinkhinkar och korgar, några hinkar fick stå i ett litet skyddat hörn vid ett plank med lite bubbelplast runt alla (som i en bunt, virade inte in en och en) och sen drog jag upp plasten lite över kanterna, la en lastpall över så att rådjuren inte skulle hitta dem ;) kanske hade jag tur, för tulpanerna kom!!:) gjort det i två år.
Några hade jag i en korg under min tall utan täckning och de kom också, lite små torrt där.
Blir samma detta år och följde ditt tips med tunnor att ha mycket jord, kanske bör jag täcka lite där.
Visst är det charmigare med bloggen, det känns mera seriöst och man får "kunniga" råd o kommentarer o tips som jag kan sakna på Insta, men så enkelt med Instagram.
Du får gärna följa mig både här o där juuu....skulle vara supertrevligt, fast min trädgård är i hästlängder borta från dina mått, jag vet! Men Vi har ju samma klimat och så. :)
Hoppas på att få ner mera lökar i veckan, hoppas att jorden inte frusit helt och att vi får lite varmare ett tag till!

Ha det gott, kram Ewa :)

Lotta sa...

Som vanligt väldigt snygga bilder. Jag undrar också över ditt vattenbad/fontän. supersnyggt! Vad har du hittat det? / Med vänlig hälsning Lotta