söndag 4 september 2011

Trädgårdsenergi

Tankarna inför nästa säsong är redan i full gång. Å inte bara hos mig gissar jag. Färger, former, frön, plantor, grävartag, avslutanden och påbörjanden vimsar runt i huvudet. Att para ihop visioner med realistiska genomföranden är inte alltid den lättaste ekvationen. Men ger betydligt större resultat än att inte ha en vision att navigera efter (för mig fungerar det så i varje fall). Jag är ofta där. Drömvisionen finns för näthinnan och sen i något slags logiskt resonemang med mig själv försöker jag omsätta åtminstone detaljer ur visionen. I år känner jag mig så nöjd med att ha fått till flera nya rabatter och en 'köksträdgård'. Saker jag gått och tänkt på och velat göra i många, många år. Men alla år är inte projekt-år helt enkelt. Och man måste vara snäll med sig själv. Så att det inte blir ett stort 'måste' av allt man vill göra. 

Har skördat blomkål för första gången. Kul!!

Just nu är jag ofantligt lycklig över att få uppleva allt vackert i dessa tider när de första löven så sakteliga börjar falla. Ska erkänna att det nästan blir något andligt eller meditativt över det hela. När färger, former och ljus talar till en på ett sånt sätt så att man blir avlappnad, uppiggad, glad, euforiskt, lycklig, kreativ och energifylld.


Nya köksträdgården är en fin lekplats. Ja.... det är nog en väldigt bra beskrivning... lekplats
Nästa år vill jag göra klart en detalj som inte hanns med i år. Ska mäta ut och fundera klart i höst. Och sen förhoppningsvis blir detaljen klar nästa år. Men det där vet man aldrig. Man/jag kommer i alla fall närmare målet om jag vet vad jag vill. Så jag börjar där.


Det är en hel del cross-over snack som pågår nu mellan blommorna haha... 


Den söta trälådan kommer från fredagshandlingen i mataffären.
Där låg den bara på en vagn... i väntan på att köras till soprummet. 
Vilket slöseri :-)) 

Personalen tittade lite förvånat på mig när jag frågade om jag fick den. 
Och det kändes som att han tänkte: 'Vad ska du med det där skräpet till...?' 

*
Har stor abstinens just nu. Efter trädgårdsenergi. Behöver mycket sånt. Men tiden räcker inte riktigt till typiskt nog. Så där som det blir i perioder. Bilderna ovan kommer från en två-timmars vattning- och lekstund jag knep åt mig igår mellan två aktiviteter. Lycka.

Önskar alla en skön dag fylld av grön energi!
Å en go' start på nästa vecka.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint skrivet, finns det någon som kan skriva om kärleken till trädgården som du?

Dina bilder är också otroligt inspirerande, ja, jag blir alltid glad av att titta in hos dig!

Bra att du norpade åt dig lådan. Vacker återvinning, kan det bli bättre?

Ha en fortsatt härlig dag i din vackra trädgård! Kram Hanna

almondandbeans sa...

wunderful, inspired pictures, i like your blog..♥ greetings to you martina

Frøken Solhat sa...

ELSKER ELSKER ELSKER simpelthen bare din sans for kompositioner og farver i billederne - kan ikke få nok fra din linse :0)

Ja drømmene for næste havesæson er så småt begyndt her også.....forårsløg er ved at blive handlet så de kan lægges i jorden snarest :0)

Knus Dorthe

Hélena sa...

Vilken härlig sensommar/höststämning du har i din trädgård! Perfekt inspiration till mitt stopp på vägen hem då jag ska köpa lite höstblommor. Håller också på att planera nästa år... Och fem år fram åt... Visioner är underbart att ha och det bästa är att det är helt okej ändra under arbetets gång:-)
Ha en härlig söndag!
Kram Hélens

bloggernefa sa...

Hej Charlotte
Som altid underbare fotos. Jeg ELSKER at titta in hos dig.:)
Du forstår verkligen at komponera en bild, så det forstås. Snygga färger, og dom dar blommorna - er jo også bare så fiiina. Suk, og suk - hvor smukt det ser ut.
Tak igen søde Charlotte. Du ger mig fornyet energi.

Kram
Eva

ps. Pappa är mycket bättre nu. Og operationen i huvedet hans er avlyst. Nu gäller det bara genoptræning.Benet hans är inte längere paralyzed, men har en smule evne at bevæge sig. Så det er også skønt. Kan du nu have en skøn dag i haven. Glæder mig til at kigge ind igen.

Sanna sa...

Grön andlighet.

Ljusgröna visioner om framtiden.

Skogsgröna reflektioner i nuet.

Dimgröna minnen av det förgångna.

Skön grön fantastiskhet!

Din sagolika blogg har växtlusteffekt.

Tack.

Happy sunday.

Helens trädgård sa...

Hejsan Charlotte!
Så många härliga bilder med höstmys i trädgården.
Är full av beundran över att du hinner pynta så snyggt.
Jag har nog inte fattat ännu att hösten är här, gräver och planterar för fullt. Får nog ge upp nu.
Ha en fin söndag!

Puumuli sa...

Du är en riktig trädgårdsentusiast, du! Härliga "installationer" med massor av sköna färger - din trädgård är alltid så vacker, året runt.

Vi har haft soligt i dag med +19 grader; jag passade på att klippa gräsmattan på torpet. Jag hinner dit nästa gång först på fredag så det var ett måste att gå runt med klipparen i ett par timmar. Måste nog erkänna att jag inte alls gillar att klippa gräs, allt annat trädgårdsjobb är OK...

Ha en fin söndag!

Kram
Sari från Puumuli

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken energikick det finns i dina harmoniska bilder. Lådan (vilken tur att den fick följa med dig hem) med blommor och grönt ser så inbjudande ut. Jag håller också på med planer inför nästa år, jag fotar och skriver små notiser om hur jag tänkt. Jag behöver ändra om och komplettera med växter i de flesta rabatter, det är roligt att drömma och planera.
Kram Maria

mammaxtre sa...

Det är som ett lyckopiller att kika in hos dig :-)

Så fina bilder!

Home and Lifestyle sa...

What a good harvest from the vegetable garden Charlotte, a successful project.

You have many plans for next year, here I enjoy an Indian summer that just will not come. Yesterday it was summer, but next week it starts to rain again.

Have a great week! Many hugs, Ingrid

It's me sa...

Beautiful colors !!...verry autumn......enjoy a happy evening darling....love from me....xxx...

Trädgården på Höjden... sa...

Ja, dom där stunderna man kan knipa åt sig i trädgården är verkligen ovärderliga. Denna helgen har bjudit på mycket utetid här hemma på Höjden. På något sätt känner jag mig mer rustad inför den kommande arbetsveckan då när jag fått min trädgårdstid och härlig familjetid samtidigt.

Och du - färgerna hos dig är så ljuvliga. Jag bara smälter. Och ler stort!

Ha en fin vecka!

Hälsar Åsa

Ullis sa...

Underbara bilder från din underbara och inspirerande köksträdgård! Härligt!!
Ha det fint!
Ullis

Annika Christensen sa...

Tack för all grön energi du delar av dig Charlotte, Du är verkligen en person som ger mig enerigt och glädje. Alltid lika go...
Vackert vackert..
Förstår precis vad du menar när du knep dig en stund för lite lek.
Det skall jag nog göra imorgon hade jag tänkt.
Kul om du gillad rönnbären.
Ha det gott min vän
Annika

Inger sa...

Hej Charlotte,
tycker du alltid förmedlar mycket energi:)
Visst finns planer redan för nästa säsong, känns trösterikt.
Kram

AnnCharlotte sa...

Vilken underbar lekplats du har.....
Ha det bra :)

Lotta sa...

Så väldigt vackert! Det är imponerande hur du kan svänga till det på ett två-timmars-pass. Här leker jag för fullt i leran och planerar för dräneringsrör och avrinningsytor.
Kram

Tiziana sa...

What a beauty this little box, though I think they were throwing!
We are enchanted with your outfitting quell'angolino delicious!
I love blue aster! Very good!
you're great!! hugs!

Suz sa...

Vilka underbara bilder, jag får energi bara av att titta in på din blogg:) Ha en fortsatt skön trädgårdsvecka!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Ja men visst behöver man alla stunder i trädgården just nu. Om ine annat för att bunkra inför långa, mörka vintern.. Jag fotar och fotar och fotar.. så att jag har något att drömma och inte minst skriva om i vinter.. men känner ändå att tiden inte räcker... Vill åka hem och ut nu! :)
Kramar!

Louise sa...

Oj vad du pysslar och gör fint! Jag hoppas att du verkligen njuter av allt fint du gör och visar här på bloggen!

kram louise

Marie Lithén sa...

så kloka ord och tankar, så är det ju naturligtvis!

Bara älskade din köksträdgård, så fin!
Å jo, kommer nog att trivas, fniss, galet mycket är jag rädd!

Unknown sa...

Så härligt inlägg, har läst det flera gånger om, även om jag inte hann kommentera första gången.
Rena trädgårdspoesin här, men man får gärna den känslan av några timmar i trädgården, eller hur?

SKa bli oerhört spännande att se vad det är du går och drömmer om till köksträdgården....även om det inte genomförs nästa år :)
Har också så mycket drömmar, om tex pelargångar..osv...får se vad det leder till, men håller med, många bilder på näthinnan finns det och om åtminstone några av dem blir till i realiteten får man väl vara nöjd :)
Ha det toppen!
Camilla

Helena sa...

Du ger mig verkligen stor inspiration!Tänkvärda ord som så ofta när jag tittar in hos dig får du mig att reflektera över min egen trädgård o hur jag känner för den.TACK för det :-)
KRAMAR till dig!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Fint, så fint skrivet... Jag brukar ha lite svårt att fokusera och inte drabbas av depp under den här tiden på året. Det känns lite svårt när man vet att allt är slut men samtidigt lite skönt. Vi som är såhär fanatiskt trädgårdsintresserade behöver nog en paus för att hinna reflektera över det som faktiskt blivit gjort och fundera över vad man vill göra till nästa år. Planer, drömmar och funderingar är ju halva nöjet med trädgård tycker jag...

Kram/ Anna