tisdag 22 november 2011

Gamla silverfat

Glad Tisdag på er! 

Gamla fat och skålar i silverlook är lätt att samla på sig många av. Är rätt säker på att jag inte är ensam om det - visst är de toppen! Vet i ärlighetens namn inte hur många som fyndats på loppisar genom åren. SÅ användbara till allt möjligt. Som krukfat, till blomsterdekorationer, ljusdekorationer, stilleben, små vattenbad, förvaring, brickor, planteringar och mycket annat. Skålen på bilden tror jag har hängt med allra längst. En helt vanlig modell som ofta ses på loppisar. Någon som har en likadan?

Har nog lite dille på ljusdekorationer. Gillar sånt som är enkelt att göra. Här sand i botten som toppats med mossa. Resten ligger löst ovanpå. 
Snabbt och enkelt fixat. Brudslöjan ger en snöig känsla. Trevligare än fusksnö. Och allt kan torka på plats.


°°°
Nötta silverfat under terrakottakrukor är en favorit hos mig.


Majoriteten av silverfyndigheterna används ute i trädgården. , nu i trädgårdsvilotider tid är många staplade på hög i mitt nya lilla förvaringsrum i källaren, som numera är riktigt fullt (oj då.... hur gick det till ?!  haha....). Men en hel del får vara kvar i växthuset för att fortsätta användas under vintern, eller flytta in. Till värmen och julen.

Ha en härlig fortsättning på veckan!
Tack alla ni rara som som tittar in här och hälsar på. Och varmt välkomna alla nya läsare!

24 kommentarer:

Kort och Gott - Nillas Trädgård sa...

Japp, en sådan har jag, instuvad i förrådet någonstans.
Ha en fin dag!

Anna-Maria AMJ trädgårdstjänster sa...

Jag har också ett sånt fat, ska genast plocka fram!Ha en bra vecka du med.

Helens trädgård sa...

Japp! Ett och annat silverfat finns även här i mina lådor/skåp :=)

Snygg dekoration!

Ha det gott!

Geneva sa...

Beautiful Blog... Always fun to visit!

Annelie sa...

Ush, hur gick det till? Min kommentar kom inte fram.
Here we go again.
Älskar att hälsa på hos dig Charlotte.
I dina bilder är det så lätt att drömma sig bort till en vackert pyntad vintervärld.
Inspirationen flödar. Du är så duktig på att använda de enklaste medel och få det att se fantastiskt myyysigt och underbart.
Jag tog med mig lite silverfat som jag ärvt från farmor och farfar när jag var hemma sist.
Planen är att fixa till ett slags vinter arrangeman i silver så småningom.

Tycker om dina perforerade silverlyktor i headern.

Önskar nästan att vi inte hade kalkondag i slutet på November, det blir liksom lite svårt att förbereda julen innan hösten avslutats. På torsdag ska det lagas kalkon och innan dess måste jag ut och köpa en, förmodligen färsk så jag slipper tänka på att tina den. Ugh!

Många Thanksgivingkramar till Charlotte från Boston.

NataljaOblonskaja sa...

Ja, det är toppen till alla krukor...och inte gör det ett dugg att de får lite patina.
Galet snyggt ljusarrangemang.
Ha en härlig dag!
Camilla

Susie på Stjärnarve sa...

Snyggt!!!

Bromans Bravader sa...

Älskar fat och andra prylar i nysilver. Jättefint.
Jannike

Ps Tipsar om utlottning tillsammans med Nordljus hos mig!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hihi... nickade igenkännande! Har ett exakt likadant silverfat på fot. Men jag brukar ha hyasinter i mitt. :) Ursnyggt var det iaf, ditt adventsljus. .) Vet du, jag var på dollarstore idag o letade ljuslyktor.. men vårt dåliga dollarstore hade inga!! ;) Däremot hittade jag andra roligheter. :)
Kram kram!

Johanna Stålros sa...

Åhh jag har flera vackra gamla silverfat- älskar dem! Så fint du har gjort på dina;) Kram Johanna

M/S Design sa...

Fina arr!
Använder också gamla silverfat till patinerade krulor det gör sig mycket bra ihop.
Mariana

Lisa sa...

Fina grejer du har pysslat det sista. Gillade adventsljusstaken mycket ! Silverfat under terrakottakrukor är en favvis här med, och ja, jag har någon liknande sak på fot :-) Ha en fin vecka
Lisa/Lisas trädgård

Aquilejans sa...

Vad snyggt det blev:)
Mvh Malena

Inger sa...

Ditt silverfat ser väldigt bekant ut... silver och terrakotta är ju jättefint ihop:)
Kram

Pilgrim sa...

Åh, vad mysiga bilder och inlägg, har läst ikapp helgen. Jag önskar så att jag hade mer tid till pyssel just nu, tid och ett orangeri att pyssla i :-) Älskar dina inlägg och bilder, tack!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Anonym sa...

Fint med ett "blänk" i trädgården även på vintern. Här har vi tyvärr problem med fåglar som går hårt åt dekorationerna (kan tänka att de skulle gilla silvret). Tillverkade en fin mossboll att ha på trappan... den har de börjat hacka på :o( Något tips?

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Yes, här har vi en till som samlar på gamla silver- & tennfat...bara sååå snyggt till patinerade krukor.
Fat på fot har jag också en hel del av...fast de börjar bli svårare att hitta på loppis numera här nere i Skåne...inte konstigt så fina som de är.

Berit sa...

Jaa jag har en likadan , jag har hela servisen:) Älskar fattigmanssilver och har en del som jag både har framme och en del är i skåpen. Använder några till dekorationer och är ständigt på jakt efter mera.
Ha en underbar dag!!

AnnCharlotte sa...

Till och med oliven känns julig medkottar. Så fint och så enkelt :)
Ha det bra :)

Sofie sa...

Vad fin ljusdekorationen var! Inspirerande.

Dagliljan sa...

Så vackert, du har verkligen öga för det :)

Hverdagsglede!! sa...

Det samme fatet bruker jeg og til dekorasjoner =) Men din versjon var helt nydelig.Må nok prøve på noe lignende. Utrolig fin blogg som jeg nå vil følge med på.

Lotta sa...

Hög igenkänningsfaktor på den skålen. Just nu är den full med lakritskolor men jag får nog börja ta med den i framtida arrangemang. Jättesnyggt!
Kram

Tant Otteskrufv sa...

Ojja, vad vi samlar på oss! Både inne och ute, växande och färdigformade ting överallt. Visst har också tanten en hel del nysilverblänk, men mest används det inomhus och ofta i ursprungssyfte. Fast visst är det kul att pynta med ett ljus ibland också:)