tisdag 13 december 2011

Småfåglar

Det är så trevligt med alla småfåglar som sitter i syrénen framför köksfönstret och pickar i sig jordnötter, talgbollar, solrosfrön och annat fågelgott. Vissa stunder på dagen är det ett rent sammelsurium kring maten.


Tidigare i höst när jag skulle ta några bilder som visade fågelmat till en jobbgrej, fick 'foto-maten' två fyrfota och långhåriga beundrare haha..... Va e nu detta?.... verkade Madame och Herr kissekatt tänka. Mmmm... ganska gott faktiskt, jag tror jag tar mig en slick eller två :-)

Mina katter är inte ett dugg intresserade av fåglar dock. Som tur är :-)

°°°
Fönsterfågelskådare
Än så länge har jag bara skådat vanliga talgoxar kring maten vid syrénen. Hoppas på andra småfåglar också så småningom. Sonen såg en med orangefärgat bröst häromdagen. Så det verkar finns hopp även i år. Vissa dagar känner jag mig som riktig fönsterfågelskådare när jag står bakom gardinen och spejar efter domherrar eller annat finbesök. Fast talgoxar är fina de också. Jarå. Så fina så.

 Det blev en liten matanordning på bänken också förutom de vanliga hängande gottebitarna i busken.
Nu kan man förstås lätt göra sina egna talgbollar. I tidningen Underbara Idéer tipsar jag om hur den enkla tillverkningen går till.
 Gissar att flera av er brukar göra det varje år.


Bästa fågelboken
Fågelböckerna ligger nära fönstret så att det snabbt går att få namn på nykomlingar. För det är trots allt dessa man spanar efter. MEN.... nu är jag inte det minsta nöjd med de, ganska tunna, böckerna jag har. SÅ, jag undrar vilken som är den bästa fågelboken, om man framförallt vill hitta fåglar som kan skådas i en trädgård? Har ni någon att rekommendera? I böckerna jag har är det ett litet representativt urval av alla sorters fåglar. Och det behövs ju inte riktigt för en fönsterfågelskådare. 


°°°
Hos mig får man passa maten riktigt noga emellanåt. Våra bofasta skator pickar i sig det mesta på nolltid. Men talgoxarna är ganska morska faktiskt och låter sig inte skrämmas i första taget av svartvita storfåglar med stor trut. Nejdå. Heja..... säger jag i tysthet där bakom gardinen och klappar händerna symboliskt  i luften. 

Hoppas att ni får en riktigt fin och stämningsfull Lucia!
Luciatåg månne?



Om det verkade i förra inlägget som att vi har musinvasion i huset kan jag berätta att det är noll möss inne där vi bor :-)) 
Källaren är en sån där gammeldags man bara kan komma till utifrån och som inte har någon kontakt med övriga huset. 
Och det är där som några små rackare har kalasat på ett gäng av mina lökar.

22 kommentarer:

Annelie sa...

Snacka om att ha det fint för sina fåglar, din trädgård måste anses den lyxigare delen av Sundsvall att bo bland fäderflä.
Skator är lätt att irritera sig på, berättade jag att min man fann dem vackra och exotiska första gången han var i Sverige?
Dina kissemissar, de är väl inte ute tillräckligt för att skrämma iväg de små fåglarna antar jag.

Inser att du, liksom Sanna (Blueberry House) har suttit uppe efter midnatt och bloggar.
Fick skrämselhicka av att jag trodde att jag missat Lucia. Brukar titta via Svensk TV på internet.
Puh, hade inte glömt.

Kram,

Annelie

martinealison sa...

Un jardin superbe... Une très belle coupelle qui plaît également beaucoup à ces magnifiques chats..
gros bisous

Candylei sa...

They are sweet..and curious!

Laila sa...

Du är otrolig! Även av något så banalt som fågelmat skapar du ju konstverk!
Ha det gott!/Laila

Acchleja-Carro sa...

Så fint du ordnat för dina fåglar, du får säkert en massa olika gäster!
Ja visst är det jobbigt att bläddra förbi alla ugglor och måsfåglar för att hitta den lilla mesen man söker! Tror att det var något fågelfröföretag som hade ett häfte med de vanligaste fågelbordsfåglarna för några år sedan, men jag vet inte hur många arter de hade med.
Ha det fint! /Caroline

Lotta sa...

Såå fint du gör för alla småfåglar, det måste vara paradiset att vara fågel hos dig!
Ha en riktigt bra lucia dag!
/Lotta

Home and Lifestyle sa...

Dear Charlotte,

During the winter we need to care for the birds! You made wonderful foodplaces for our little friends, it seems to be a restaurant ;-).

Enjoy the mouses...sometimes we hear them running between the walls of our house.

Have a wonderful Lucia day!

Warm regards, Ingrid

Helens trädgård sa...

Så vackra matbord du bjuder fåglarna till.
Du kommer snart att ha en hel del spännande arter utanför ditt fönster.

Trevlig luciadag!

Anna Vattenkanna sa...

Verkligen en gourmetresturang som du ordant så fint för pippisarna. Jag har en jättegammal bok om fåglarna kring huset som jag brukar titta i och den heter just så Fåglarna kring huset. Troligtvis har där kommit många nyare böcker efter att den kom ut men den funkar för mig.

Önskar dig en fin och stämningsfull Lucia, kram Anna Vattenkanna

AnnCharlotte sa...

Vilken underbar middag du dukat upp....den tål att ätas med både näbb och ögon.
Ha det bra )

Helena sa...

Fint de har det dina fåglar o ändå 'bara'talgoxar hm...
Skulle tro att de andra sitter i nån trädtopp i närheten o surar o undrar varför de ej är bjudna på det fina kalaset :D
KRAM

Sanna sa...

Charlotte,

Vackert gott för fåglarna, vackert gott för ögonen! Du är otroligt inspirerande.

Han en strålande och en Lucia full av ljus. :)
Sanna

Sanna sa...

P.S Har du inte väldigt håriga fåglar i din trädgård....;)
De är verkligen hemskt söta. D.s

It's me sa...

Lovely decoratings for the birds......and owww your sweet cats !!!...love from me....xxx...

Bea sa...

Jamen... du är fenomenal, skapar så vackert till fåglarna!
Trots att jag både fotat och matat fåglarna länge, har jag aldrig dukat så fint! Det får bli en ändring på den punkten ;)
Eftersom du har stora ambitioner med fågelmatningen och kommer säkert att få celebert besök, tycker jag du skall köpa boken:
Europas fåglar i färg.
Håkan Delin &Lars Svensson

Har du annars varit in på min fågelsida?
http://naturensvingslag.blogspot.com/

Ha en skön Luciadag! /Bea

Karla sa...

Dina söta katter är så fina när dem smakar på ...fågelmaten! Det är ungefär som de har snackat ihop sig att kolla ordentligt...så att ingen sparv gömmer sig bland ...fröna!
Hälsningar,Karla.

Lotta sa...

Oj, så fint du har gjort till fåglarna. Klart du kommer att få massor med fågelbesök, ryktet sprider sig säkert. :o)

/Lotta

Sabelhagens Olivlund sa...

Så snyggt uppdukat för fåglarna! Så söta fyrfota besökare.
Jag står också i fönstret och kikar på underhållningen vid fågelmatningen. Har haft besök av Steglitser för första gången. Men nu är det mest talgoxar och blåmesar här. Men som sagt de är söta de med.
Ha det gott!
Kram Maria

Marie Lithén sa...

så fint det fått fåglarna! Men undrar om de verkligen vågar sig på bollar med kattslick;)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej, hej Marie!

Tänkte faktiskt på det, så det är inte 'kattslicksbollarna' jag bjuder på nu :-) Dom ligger och bidar sin tid. Blir nog till att tvätta av dom lite först.

Ninna sa...

Wow hade jag varit fågel så vet jag vilken lyxrestaurang jag hade valt, jättevackert & smarrigt. Förra året hade vi massor av domherrar i trädgården, dom är ju så vackra.
Hoppas dom hittar hit i år igen.
Kram kram

Skogseva sa...

Otroligt tilltalande matbord för flygarna! Våra egna fåglar får minsann nöja sig med trista fröautomater och talgbollar som hänger direkt i träden.
En riktigt bra och välillustrerad fågelbok är "Fågelguiden", andra upplagan, av Lars Svensson, Killian Mullarney och Dan Zetterström, utgiven på Bonniers förlag.
Må så gott önskar Eva