måndag 26 mars 2012

Vill ha näckrosor

Nytt trädgårdsår = nya vattentankar hos mig. Skulle så gärna vilja ha mera vatteninslag i trädgården. Helst en slingrande och porlande och bäck med kabbleka och annat vackert i kanterna. Det gäller att visionera stort :-)) Har börjat drömma om näckrosor också. Och tur är väl det. För att ordna förutsättningar för näckrosor är nog ett lättare projekt än att gräva en bäck. Allra helst ska det förstås vara en naturlig bäck som inte behöver grävas, utan bara finns där. Meeen.... för att få det måste jag absolutely flytta, hur mycket jag än tror på mirakel :-)) Det får bli näckrosor helt enkelt. Kanske som på bilden nedan. Jag blev alldeles sprallig i kroppen när jag såg bilden. Två små ursöta slags dammar. Med näckrosor i. Och de gulliga vindkraftverken sen. Är det inte fina! Nu verkar snurrorna endast vara av dekorativt slag. Men visst borde man kunna ansluta en pump till dem?! I fantasin i varje fall.


°
Solblekta vattenkyssar från förra sommaren hos mig. 
Måste jobba på näckrosspåret. 
Känner det starkt nu.

 

Har ett litet vattenhål eller minidamm också, som kanske är 70 cm i diameter och ca 50 cm djup. Ingen pump eller så är dock ansluten till den för att få det där porlande ljudet. Hittade inte riktigt någon bra bild, men nedan kan man ana det lilla vattenhålet vid stenarna.


°°°

Mer vatteninspiration hittar du hos Svenska Trädgårdsbloggar.

Jag efterlyser vatteninspiration från alla er bloggvänner :-)) Lämna gärna en hälsning i inlägget hos SVTB, eller här, eller skicka ett mail till mig (charlotte@tradgardsflow.se) med en länk som visar en damm, härligt vattenblänk eller annan vatteninspiration. Litet som stort, så lägger jag upp länken hos Svenska Trädgårdsbloggar.

Tillsammans inspirerar vi mera!

Ha en alldeles bäst vecka!

21 kommentarer:

Kristina Bonander sa...

Hej Charlotte,

Visst har man vattendrömmar! Tänker mig både en liten naturlig damm, mer som en våtmark och har också tankar på att plantera just näckrosor direkt på sjöbotten utanför vår strand i Bergslagen. Tvivlade en tid på om det skulle funka men läste sen i en gammal trädgårdsbok av Gunnel Nyblom-Holmberg (som var legendarisk på sin tid) att hon hade gjort så vid sitt sommartorp som också låg vid en sjö.

Men att ha näckrosorna så där i en vacker balja är inte fy skam det heller.

Ha det gott
Kristina

hagen vår sa...

Hei! Nå har jeg vært innom bloggen din mange ganger, så jeg tenkte jeg vil legge igjen en kommentar. Den er inspirerende og full av vakre bilder.

Godastunder-tokigaidéer sa...

Härligt, vi håller på och planerar för ett damm bygge och behöver alla tips vi kan få.

Kram Anna

Susie på Stjärnarve... sa...

Jag har alltid haft otroliga vattendrömmar, men men.....
Efter att för två år sen ÄNTLIGEN fått världens minsta damm (mer ett fågelbad)och sen dräneringsproblem under huset så har jag slagit min dröm om en badbar damm eller en pool helt ur hågen. Därför tyckte jag väldigty mycket om bilderna på dom här små dammarna!!
Jag har dock lite bilder på min pyttelilla damm om dset kan vara något!?

Lindas trädgårdsblogg sa...

De där baljorna och vindsnurrorna var ju för ljuvliga! Och inte helt omöjligt att återskapa... kanske. Hur som helst har jag letat i mina gömmor efter inspiration, välkommen att kika på några bilder som jag hittade! http://lindastradgard.blogspot.se/2012/03/vatten-i-tradgarden.html

Lindas trädgårdsblogg sa...

PS. Jag har ett pinterestalbum om dammar och pooler: http://pinterest.com/lindastradgard/ponds-and-pools/ Bara fyra bilder än så länge.

Helens trädgård sa...

Jättevackra vattenblänk du visar!

Ha det bäst!

Zinnia sa...

Vattenblänk i trädgården är ett måste. En av mina ideer var att använda stupröret och baljor och sedan förlänga det hela med en snirklig rabatt med blå blommor. Inte detsamma men ändå en känsla av vatten. jag önskar dig en skön dag! Zinnia

Anna Vattenkanna sa...

Härliga vattenbilder! Såklart att du måste ha plats för en eller annan näckros. Dina vattenfat/baljor tycker jag är så fina - ganska enkelt att ordna men ger så mycket känsla och intresse i en trädgård.

Kram

Lotta Sultan sa...

hej!
lite om vatten och näckrosor i min trädgård hittar du hos mig.
http://solrum2.blogspot.se/2012/03/vatten-i-min-tradgard.html

ha det fint!

lotta

Gunilla sa...

Det är fantastiskt rogivande med vatten i trädgården och många djur kommer på besök också.

Ha det gott
Gunilla

Prästgårdseva sa...

Vatten är ett MÅSTE för mig i trädgården. Men det måste inte vara stort. Någon form av vatten i varje trädgådsrum, är mitt motto.
Gillade zinkbaljorna med näckrosor men undrar över pumpens funktion i sammanhanget. Näckrosor gillar, såvitt jag vet, stillastående vatten.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej Eva!

Det låter alldeles förträffligt att näckrosor gillar stillastående vatten :-)) Ska erkänna att jag inte är någon expert alls på hur olika 'damm-växter' vill ha det.

Men en pump är ju trevlig för ljudets skull om inte annat. Det är något extra speciellt att just få höra ett porlande ljud också.

Mia Elvira sa...

Hej Charlotte.. Sikke nogle dejlige billeder! Jeg bliver i et fint humør når jeg besøger din blog!

-Elvira

Hélena sa...

Precis där är jag också just nu! Vill få till vatten i trädgården, gärna en bäck... Ska genast läsa mer på Svenska trädgårdsbloggar.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Laila sa...

Vilken magisk bild den sista1! Drömmer också om vatteninslag i trädgården men inser att det inte kommer att hinnas med.
Tack för kommentaren på mitt senaste inlägg! Emmy blev också glad för berömmet. Jag är mycket riktg pensionerad (och passionerad) svensklärare. Din sons bekymmer intresserar mig och om du vill kan jag maila dig mitt telnr så att vi kan prata närmare om vad som brukar hjälpa.
Ha det gott!/Laila

Sanna sa...

Näckrosor är magiska. När jag var liten ville jag segla på jättenäckrosbladen på Bergianska. Lite som Tummelisa ville jag vara. Rymmas i en näckrosblomma.

Spännande att få följa dina dammdrömmar. De är fina var som. Jag är inte så insatt hur de vill ha det. Funkar zinkbaljor tro?

Som vanligt förundras jag över din bli
blomstrande finkänsla med din kamera.

Många kramar Sanna

Tittis Trädgård sa...

Hej Charlotte!Vilket härligt inlägg!Jättesnyggt med dina zinkbaljor,som vanligt så snyggt arrangerade med säker hand!
Blev inspirerad och gjorde ett inlägg om vatten på min blogg också./Titti

Fru Tjusan sa...

Hej!

Vilken härlig blogg, underbara bilder! Verkligen inspirerande!

Älskar blommor och min trädgård, helt klart en krydda i livet att se saker växa och att påta i jorden!

Det roliga med en blogg är att man kan titta tillbaka och njuta av de olika stegen precis när man vill på året ;-)

Glad påsk!

Blommiga hälsningar ;-)

Erica

Isas Trädgård sa...

Hej Charlotte !

Javisst tillför vatten ytterligare en dimension i trädgården !! Gillar verkligen dina zinkkärl med vatten .. vackert med flera bredvid varandra.

Finns ett inlägg hos mig med en fontän som porlar http://isastradgard.blogspot.se/2011/08/antligen-vatten-i-tradgarden.html

Ha det så gott !
Kram/Isa

Anonym sa...

i loved this 7a replica bags wholesale click to read dolabuy hermes my latest blog post replica ysl