onsdag 2 maj 2012

Springtime in the White border


Det våras i Vita rabatten. Eller nja, den innehåller inte bara vita toner, utan lila nyanser likväl samt några inhopp av rost eller ljust rostrosa. Men allra mest vita toner, framförallt i sin högsommarprakt. 

Iris 'J S Dijt'

Mina fyndade marmorskålar har hittat sina platser i vita rabatten. 
Tre stycken står nu som små vattenoaser bland blommor och blader till glädje för 
kissemissar, pippifåglar och trädgårdsinnehavare.


 Just nu är det grupper med krokus och snödroppar som står för det vita,
medan iris och dubbel primula står för det lila. 


Älskar de cremefärgade krokusarna 'Cream Beauty'. Nu har de blommat färdigt för i år. Ska verkligen beställa flera. De blev en sådan bra mix tillsammans med de skarpt vita krokusarna (botanisk 'Miss Vain' och vanliga vita). Och det är just den sortens vita mix jag tycker så mycket om, när riktigt vitt, creme och pastelltonsvitt får blanda sig så att det blir en livfullhet. 'Cream Beauty' hittade jag hos Botanicus. Och mmm.... DEN katalogen är det lätt att förvilla sig i. Men det gäller att inte tänka för länge. Senast 15 juni ska beställningarna vara inne.

'Crocus x hybridus 'Cream Beauty'

För er som hängde med förra sommaren när jag skaffade plåtkanter till flertalet rabatter på grund av buxbomsjukan, kan se att de sedan dess har rostat precis som önskat. Ja, det gjorde de förvisso redan bara efter några veckor. Det kommer ett inlägg inom kort med repris och summering av rabattkanterna. Mått, priser och hur jag gick tillväga. Har precis beställt en laddning till.

Ser så fram emot tulpanerna. Och allt annat. Känner mig otålig :-))

°°°
Mera vår i andra rabatter
Scilla forbesii 'Pink Giant' gör skäl för sitt namn. 
Blommorna är både stora och tydligt rosa.


Scilla bifolia 'Rosea' har små söta ljust rosa, nästan vita blommor.


'Muscari  latifolium'.
Bredbladig tjusig pärlhyacint från Turkiet. 
Jag föll för det breda bladet som sveper om den djupt mörka blomman, nästan som en sköld.


°°°
Odla med barnen
Jag och min goa och duktiga granne Christel Schröder gjorde förra året ett reportage om barn och kökträdgårds-odlande. Det kan man nu läsa i senaste numret av Föräldrar och barn. Jag tror att alla härliga små barn boendes på vår gata skymtas på någon bild vardera hihi... Det pysslades med sådder inomhus, målades odlingslådor och ja, odlades grönsaker och blommor hela sommaren lång. Några goda recept hanns också med. De fina bilderna har Christel tagit och jag agerade skribent. Så smått har det smugit sig på mig. Frilanseriet. Det är inte något planerat eller så, utan har bara blivit. Men jag måste erkänna att det är ganska kul.




Trädgårdsradio
Jo just det... Förra veckan var jag förresten radion igen, i Lönnå P4 (scrolla ner på sidan för att komma till inslaget. Denna gång var det dags att titta till sådderna och skola om tomatplantorna.  Basilikan såg helt ok ut, men rucolan som såddes i mars såg inte så pigg ut, inte mangolden heller hihi.... Men det var som jag sa till Karin, programledaren, att det är precis så här man lär sig. Genom att prova. Sådder är å ena sidan inte alls så svårt att hålla på med, men å andra sidan är det många små detaljer som är viktiga. Ja, ni vet. Nu håller vi tummarna att de växer på sig ordentligt till nästa gång. För min del var det just pysslandet med sådder som drog in mig i trädgårdspassionen. Och oj, vad mycket som inte blev som tänkt från början. Ja, fortfarande... Man lär så länge man lever.



Wishing you all the sweetest spring days!
Snart är det helg igen :-)


I have gladly realized that a number of you dear readers are from other countries.The translation function is a pretty funny feature. But of course you can get a glimpse of what is written by using it. HoweverI want to take this opportunity to say warmly welcome to you all! Love to have you here.

11 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Så snygga dina rostiga kanter är. Verkligen krispigt! Bli inte gramse på mig nu, men jag tycker att dessa är väl så bra som buxbomshäckarna. Nu är jag ju "bortskämd" med miltals med just buxbomshäckar som den skåning jag är - eller var får man väl säga eftersom de dör i rasande takt.

Roligt med dina olika frilansuppdrag... ja, man liksom bara ramlar in i det och roligt och stimulerande är det.

Kram

Tant Otteskrufv sa...

Många fina blomningar! Och himla snyggt med plåtkant.

Daniel sa...

Hej!

Jag håller helt med dig om att Botanicus katalog är lätt att fastna i. Trots att den är bildlös. Jag ska definitivt beställa ur den.

Kul att ha hittat hit!

Ha det gott!
Daniel

martinealison sa...

Une avalanche de fleurs... Magnifique publication... Que du plaisir pour les yeux.
Gros bisous

martinealison sa...

Une avalanche de fleurs... Magnifique publication... Que du plaisir pour les yeux.
Gros bisous

VIT och PASTELL sa...

Dina plåtkanter är verkligen grymt snygga!!!
Ser fram emot inlägg om hur du fixat dem :-)

Kram Mia

Johanna Stålros sa...

Wow så mycket det har hänt hos dig redan, du gör alls så fint! Kram

Anna-Maria sa...

Vilka härliga bilder på vårblommor!Mera mera!!!!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hej grymmaste trädgårdstjejen! Ååh! Tack för påminnelsen! Hade helt glömt Botanicus i år!
Men du.. jag håller med Anna V. Det blev huuur snyggt som helst med dina kanter! Jag håller på o sneglar på att kanske härma dig ... ;)
Kramar!

Hélena sa...

Älskar dina kanter och tycker att det är snyggare än buxbom. Jag vet, jag hädar :-) Håller på att leta efter någon plåtslagare i Stockholm som kan leverera fina kanter á la Trädgårdsflow.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Marie Lithén sa...

Sååå snyggt med stålkanter! Saknar mina. Herregud så långt våren har kommit hos dig! Ser fram emot massor av ljuvliga bilder:)