måndag 12 november 2012

Lovely Holly

För något år sedan blev jag förtjust i järnek. Sådana man ser i engelska trädgårdar och kanske mest associerar med jul, men som är SÅ vackra året om. Jag började med att skaffa mig ett bollformat exemplar: Ilex meservae 'Heckenstar'. Testade om den skulle övervintra hos mig. Och det gjorde den. Så, sedan dess har det blivit en handfull plantor till. Ett av höstens nyförvärv är denna skönhet Ilex meserveae 'Casanova'. Titta bara så läckra mörkbrunlila stammar den har. Tillsammans med de variegerade bladen blev den genast en av mina favoriter.


Järnekens blanka och mörkgröna blad känns så friska i en annars insomnad höstrabatt. Helt klart ett fint alternativ till bollklippt buxbom. Bilden nedan är 'Heckenstar'. Har även skaffat mig några 'Blue Maid' som ska vara en mer kraftigväxande sort än 'Heckenstar' och tydligen kunna bli upp till tre meter (gissningsvis inte här uppe dock). Jag provar mig helt enkelt fram och ser hur de olika sorterna trivs och växer hos mig.


Syrenhortensian 'Limelight' har nu gjort sitt för denna säsong. 
Men oj vilken uthållig blomning den har bjudit på. 


 Än finns det höstfärger att bli glad av. Allt är inte bara brunt, torkat och vissnat. 


Den japanska järneken, som skaffades som test istället för buxbom som häck, blir det spännande att se huruvida den kommer klara vintern. Håller tummarna. Har även planterat ett antal bollklippta singelplantor av den i olika rabatter för ett bredare 'övervintringstest'. Lilla bilden ovan till vänster är en sådan liten bollklippt japansk järnek.

°°°
När snön och kylan försvann kom hösten tillbaka igen. I vanliga fall skulle jag ha passat på att springa ut små lediga stunder för att ta vara på de sista dagarna med barmark och 'grön' känsla i trädgården. Men, men. Har varit fullt, fullt sysselsatt med annat inomhus till sena kvällar den senaste tiden. Fast idag. I skarpt solsken tog jag mig några timmar. Skrotade runt i trädgården. Fotade lite. Pysslade. Och bara fyllde på. Med lust. Och det där viktiga andrummet. 

Önskar er alla en finfin vecka!
Hyacinter, tazetter och annat vinterskojs står i växthuset och väntar på lite andrumspyssel :-)
Det ser jag fram emot.

Ha det gott vänner.

18 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Jag är också väldigt förtjust i järnek. Framför allt deras glansiga, vackra blad. Jag har en Blue Maid, en Blue Princess och en Blue Prince. I höst fick jag äntligen bär, som jag tänkte skulle vara fina till vintern. Men det tyckte inte fåglarna. De har smaskat i sig vart-enda-ett!

Ha det gott. Kram, Karin

Anna Vattenkanna sa...

Roligt att du slår ett slag för järnek! Det är verkligen en vacker vintergrön växt och finns ju i så många olika sorter dessutom som du visar.

Jag har också japansk järnekstest hos mig. Ska se om en hyfsat stor klotklippt dito klarar att stå i en kruka/hink över vintern här i zon 1 och så har jag grävt ner sticklingskrukorna i kökslandet för att se om de klarar sig där i vinter. Testing, testing är kul :-)

Kram



martinealison sa...

De sublimes photos automnales qui me font un peu accepter cette mauvaise saison qu'est l'hiver qui arrive et que je n'apprécie pas particulièrement... Elle me rend si mélancolique...

Gros bisous à vous.

Lotta 8`) sa...

Åh.. vilka underbara järnek:ar du har!!! Var har du köpt dem?! Jag vill också ha flera, ha bara en grön men den är så fin och trivs så bra, vacker att ta in en kvist och sätta i vas.

idag kom jag också ut en sväng och har bestämt mig för att vara ute mera, kanske är det inte novembertrötthet jag har, utan trädgårdsabstinen :) Tack för inspirerande inlägg :) Kram ♥

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Lotta: Casanova och några till har jag köpt på Mobackes i Bollnäs. Men den första av mina Heckenstar hittade jag på Plantagen för något år sedan. Den japanska järneken kommer från Blomsterlandet (det var där jag hade köpt min sjuka buxbom - så det blev ett gäng ersättningsväxter därifrån istället för buxbomen...).

Inger sa...

Har inte kommit på idén att plantera järnek, men finns det på Mobackes så är det lätt fixat. Skulle inte ha något emot en tre meters...
Kram

It's me sa...

Lovely !!...happy week darling...xxx..

Juliana sa...

very beautiful serie!
lovely shots..

xoxo, Juliana | PJ’ Happies :) | PJ’ Ecoproject

JennieS sa...

Casanova var helt grymt snygg! Och så vackra bilder som vanligt, verkligen fint.

gittan sa...

Den var verkligen vacker 'Casanova'. Men som alltid ligger växter med taggar(bladen i järnekens fall) inte på plussidan hos mig "hihihi" Jag svor en lång ramsa över en av makens rosor igår när jag var ute med kameran en runda... Men man behöver ju inta ha allt vackert, jag tycker taggioga vägter äv desto vackrare hos någon annan =P
Kram gittan

Anna-Maria sa...

Jätteläcker och kul att den funkar hos dig! Som alltid så fina bilder!Kram på dig!

Sanna sa...

Hej finaste trädgåds-Charlotte,

Får alltid rysningar av välbehag av dina bilder. De är så oerhört fantastiska.

Blev så glad och överraskad när jag läst lantliv...där var ju du i bild och text. Superbra! Bästa trädgårdsjournalisten. Du är min idol :)

Ha det bra i din vecka. Ledsen att jag inte lämnat några spår efter mig. Men jag smyger omkring hos dig ändå ;) Har varit lite omkring mig.

Kram Sanna

Puumuli sa...

Så vacker järneken är! Och så mycket färger du har lyckats hitta i trädgården ännu!

Här hos oss är det bara mörkt, mörkt och mörkt. Ja, nog är gräsmattan väldigt grön... Annars så har jag börjat önska lite snö för mörkern tar snart kål på mig - på veckan kan solen skina när man är inne och undervisar ända till kl. 17 men när helgen kommer så är det dags för ösregn!

Hoppas ni får vackert väder framöver!

Kram
Sari från Puumuli

Hélena sa...

Otroligt vacker järnek! Har funderat på järnek ett tag men inte fått tummen ur och köpt några. Ska nog ta och ge mig på ett köp eller två nästa säsong.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Katarinas trädgård sa...

Hoppas, hoppas den japanska järneken trivs bättre hos dig än hos mig! Här tappar den alla bladen när jag gräver ner den. Tar jag upp den igen och sätter i kruka återhämtar den sig och får nya blad. Den är ganska tydlig med att den inte trivs...
Jag lyckas bättre med mina uppstammade järnekar, I. aquifolia`Myrtifolia´, jaja man kan ju inte lyckas jämt...
Ha det bra!
Kram
Katarina

yanmaneee sa...

coach factory outlet
nike x off white
adidas yeezy
timberland boots
nike air force 1
hermes handbags
golden goose
jordan 12
coach outlet
nike air max 97

Unknown sa...

replica bags canada replica bags south africa replica bags high quality

shathee sa...

Read Full Report replica designer bags wholesale more high quality replica bags he said bag replica high quality