torsdag 3 januari 2013

Part three - Summer

Våren varade extra länge 2012. Tror aldrig förr jag har haft tulpaner blommandes tills slutet av juni. 
Den kalla våren avlöptes av en sommar som aldrig riktigt kom igång värmemässigt. Men, men. Så blir det ibland.


Är så glad i min 'köksträdgård' där minst lika mycket blommor odlas som grönsaker.


Digitialis, riddarsporrar och en mängd andra tvååringar och perenner blev rekordhöga
Digitalis 2,4 m och riddarsporre 2,5 m.


I fjol var andra året då jag utökade antalet rosor. Är extra förtjust i austinrosor. De är i en klass för sig, det går inte att komma ifrån. Vackra sockerärten Shiraz med sina mörklila ärtskidor var inte bara snygg i köksträgården utan också i planteringar vid verandan. En både god grönsak och dekorativ samplanteringsväxt. Auruklierna trivdes i skuggan och jag började fundera över hur jag skulle vinterförvara krukorna. Det flyttades om i Vita rabatten och kompletterades i flera andra. Jag provade också på att ersätta den sjuka buxbomen (som grävdes upp 2011) med japansk järnek. Under sommaren växte alla plantor mycket bra, men det är just nu det stora testet pågår. Det vill säga om järneken kommer att klara vintern. Återkommer om det.


Grävprojekt
Säsongens grävprojekt påbörjades och slutfördes i juni. Man skulle kunna säga att köksträdgårdens grusgolv förlängdes längs buskaget i tomtgränsen. Samtidigt passade jag på att göra anslutande planteringsytor i böljande former för att få allt att hänga ihop. Som avgränsare använde jag både sten och plåtkanter. 


Eftersom att det här är platsen där den gamla bänken står sedan något år tillbaka blev det i och med grusläggningen en mer permanent yta för den. Tidigare släpades den fram och tillbaka varje gång gräset skulle klippas. En smart sak med att lägga grus är att man på ett enkelt sätt kan jämna ut nivåskillnader till viss del. Här sluttar tomten, vilket gjorde att bänken tidigare stod i lutande läge. Nu är lutningen utjämnad där bänken står.


I somras provade jag på att för första gången ha Öppen trädgård. Det blev en dag i juli eftersom att datumet för Tusen trädgårdar inte passade tyvärr. Vilken trevlig dag det blev. Så roligt att få träffa flera av er som läser bloggen. I år kommer jag troligtvis att delta i Tusen trädgårdar, om inte datumet krockar med något annat. 

Uppdatering: Tydligen gör Tusen trädgårdar ett uppehåll 2013.


°°°
Det är tur att man är en som verkligen gillar sensommar och höst :-) 
För när sommaren närmar sig sitt slut vill man inte riktigt släppa taget om den. 
Det är likadant varje år. 
Den passerar alltid för snabbt på något sätt.


God fortsättning kära trädgårdsvänner!


I nästa och sista delen blir det höstvibbar och vinteraning.

17 kommentarer:

samson sa...

du hae verkligen en fin köksträdgård
austinrosor skulle jag vilja ha men det är för kallt här
soffplatsen blev ju kanon fin jag ska göra nått liknande i år
ha det så bra
maggan

Johnna G sa...

Jag gissar på att du har en av de vackraste köksträdgårdar ever! Sen gillar jag ju även parkkänslan som du förmedlar genom bilderna av den övriga trädgården. I like!

Greenorchid sa...

Beautiful garden....Beautiful images!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Maggan: Jag trodde inte att austinrosor skulle trivas hos mig (jag bor i zon 4). Men när jag började kolla upp austinrosornas härdighet hittade jag flera som klarar zon 4. Så, det finns tåliga austinrosor. Rosorna jag har är lämpade från zon 3-4.

Furulunden sa...

Så fint det er!! Liker godt når kantene er ryddige. Så liker jeg veldig godt å se før og etter bilder:)

Hélena sa...

Austinrosor är helt fantastiska tycker jag, en härlig blandning av färg, form och doft och dessutom oftast remonterande. Kan det bli bättre? Vad jag har förstått så är inte Tusen Trädgårdar i år utan man kör nästa omgång 2014. Jag hoppas så att du bestämmer dig för att ha öppen trädgård i alla fall för jag vill så gärna se din underbara trädgård, och träffa dig, i verkligheten.
Kram Hélena

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hihi.... Aha Hélena. Inte i år :-) Asch då. Då får vi se hur jag gör. Tack för infon.

Sabelhagens Olivlund sa...

Jag häpnar över hur vacker din trädgård är!! Hur bra du får till collagen och hur vackra foton du har. Suck att du bor så långt bort:)). Inte behöver man trädgårdstidningar när din blogg finns:)).
Ha det gott.
Kram Maria

AnnaHelena sa...

Å, vad jag gillar bilden med den gamla bänken! Så snygg grus-sväng! Och den soffan! Jag bodde på en gammal gård när jag var liten, och i huvudbyggnadens trädgård stod just en sån bänk! Nostalgi!
En köksträdgård är mitt blivande projekt för den här säsongen. Fast jag kommer nog mest att odla ettåringar där. Och LITE grönsaker.

KraM // AH

Lotta sa...

Helt otroligt fin trädgård du har och din köksträdgård ser ut som en dröm för mig....vilken inspiration man får av alla krönikor nu - det är verkligen kul.
Måste fråga: den blå gladiolusbuketten är så vacker men är det vallmokapslar som flyter i vattnet? Hur som helst så tycker jag det var urläckert.
Må så gott!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Det är omogna äpplen som flyter runt :-)

Livsnyderhaven.dk sa...

Hej

Jeg har i dag fundet din spændende blog, som jeg vil følge i 2013. Tak for inspiration!

Hilsen fra Danmark
Den eksperimenterende have

Ninnis sa...

Verkligen helt underbara bilder från en urskön trädgård....=)

Tack för ögongodiset...!!!

Kram Ninni

Carina sa...

Ojojoj vad mycket du både grävt och hunnit med....och öppen trädgård! Wow ! Men en sak måste jag säga ....jag tror inte att du haft något dåligt väder så fina som dina blommor är :)
Ha det bra .
Kram

Home and Lifestyle sa...

Your garden is a paradise, Charlotte! I would like to be there during the Open Garden day next summer, but it's a little bit to far away ;)!

Wish you a wonderful weekend! Big hugs, Ingrid

Laila sa...

Njuter i fulla drag av dina bilder! Vilket lyft det blev med grus och kantsväng vid sittplatsen!
Ha det gott!/Laila

Karolina sa...

Det växer ju så mycket! Otroligt!
Fina projekt du har haft i trädgården. VAd roligt det skulle vara att på komma och hälsa på på Öppna Trädgårdar. JAg älskar din trädgård redan när jag sett den i bilder =)