fredag 1 augusti 2014

Geraniums and pots from Gränsfors

Anrika Gränsfors Blomkruksfabrik ligger bara fem mil härifrån. Trots det har besöken inte blivit många, bara två... Egentligen konstigt när sådana trevligheter finns på så nära avstånd. Men, det är väl just det som är orsaken, att det är för nära helt enkelt på något sätt. Förra helgen blev det tillfälle för ytterligare ett besök tillsammans med trädgårdsföreningen. Redan innan hade jag bestämt mig för att köpa en hel del krukor till mina pelargoner. 

Första besöket med bilder från själva kruktillverkningen: HÄR.

Jag är inte särskilt 'duktig' på pelargoner, men jag tränar på det :-) Årets har faktiskt fått stå i den lilla köpekrukan hela sommaren och inte mått helt bra på slutet när de växt sig för stora för krukans jordmängd. Så, krukorna har varit efterlängtade. 


Skönt att kunna hålla till utomhus med planteringsståhejet. Nu återstår bara att se om jag lyckas få dem att klara vintern bra också.  Gillar när man inte ska behöva köpa nytt varje år. Och det är något speciellt med just pelargoner som hänger med år från år.


Nu har tiden verkligen kommit då trädgården svämmar ut snabbare än man hinner med att stötta upp och så. Den är en aningen oregerlig, bångstyrig och med riktigt stor växtkraft. Fint det också även om försommarens mer sparsmakade känsla är som bortblåst. Vill inte riktigt tänka på att börjar få sensommar. Inte för att den inte är trevlig, jag älskar sensommaren, men det betyder också ett steg närmare hösten. Näe, det tänker vi inte på nu. Enligt en del prognoser sägs det att vi ska få en varm höst. Det hoppas vi på, så känns det bättre. Och NU är det trots allt fortfarande härlig och varm sommar. Och det i ett bra tag till. Japs.

Trevlig helg till er alla!

I dag har det varit finfint besök här av Anna-Karin med bloggen Landet Krokus
Hélena med bloggen Bland rosor och bladlöss och Veronica med bloggen Sanda Cottage.  
Så kul att ni kom! Lyxigt att få prata trädgård i timmar :-)

/Charlotte




6 kommentarer:

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Trevlig helg!
Vilka fina krukor, fick du regn nu.
Vi var i närheten i dag när det bara började ösa ner, efterlängtat här men icke.
Kommer inte!

Ha det gott! Kram :)

Inger sa...

Jag har lika nära som du till Gränsfors och har varit dit en gång! Men har en hel del fina krukor därifrån. Pelargoner är lättodlade, bara man inte vattnar för mycket. Kul med trädgårdsbesök!
Kram

angie sa...

danke für die schönen bilder!!! alles liebe von angie

Louise sa...

Vad fina krukor och vad lyxigt för pelargonerna att få lite större andrum. Jag är bra på att övervintra pelargoner men efter omplantering på våren mår de inte alls bra. Vet inte vad jag gör för fel. Håller helt med om att trädgården svämmar över av grönska den här tiden. Har just skrivit lite om det och vi verkar vara fler som delar känslan.

kram louise

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Förstår ditt val ;-))Gränsfors tillverkar de allra finaste terrakottakrukorna, tycker jag.
Fortsatt trevlig helg!
Birgitta

I min smak sa...

Fin blogg du har och en fantastisk trädgård. Jag hittade till den via Almbacken. Fortsatt trevlig sommar!
Susanne