tisdag 18 november 2014

a lovely plant


Trädgårdsnävan 'Sanne' blev en förälskelse vid första ögonkastet. Det är inte alltid de mest uppseendeväckande växterna som blir favoriter och 'Sanne' skriker inte det minsta på uppmärksamhet. Däremot tar den absolut för sig, fast på ett lågmält sätt.



På bara en säsong blev omfånget nästan 1 kvm. 
Den har snyggt mörka blad och små skira vita blommor. 
Blir endast ca 20 cm hög och trivs bäst i soligt läge. 

Planterade ett exemplar i skugga och den fick förstås inte alls lika mörka blad och växte heller inte lika frodigt.


Stort rekommendera på denna näva om man tycker om mörkbladigt och vill ha en låg marktäckare i soligt läge.
Någon som har den?



Glad tisdag!
Bäst att jobba vidare nu :-)


/Charlotte
På instagram under: charlottegardenflow



6 kommentarer:

Meta sa...

Meeeeen så söt den är. Jag som är galen i nävor var får man tag på den. Har aldrig sett den tidigare. Undrar var alla människor hittar så fina växter jag ser bara de gamla vanliga just nu tycker jag.
Som jag har letat efter mörka marktäckare.
Tack för tipset.
Ha en bra dag
Kram Meta

angie sa...

danke für die tollen bilder und inspirationen!!! einen schönen dienstag wünscht angie aus deutschland

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej Meta!

Trot eller ej, men jag hittade den på Plantagen :-)

Fröken.A sa...

Vilka små söta vita blommor!!

Jannibele sa...

Jeg forstår godt at du falt for denne. Så søt med de små blomstene og vakker mørk farge på bladverket. Denne skal ha sin plass i hagen min! Takk for inspirasjon.

Ela sa...

These are beautiful plants !