söndag 31 januari 2016

Gardens at Chelsea Flower Show

Det är sannerligen en upplevelse att besöka Chelsea Flower Show. Denna kulturinstitution och spektakel som huserar inspiration i överflöd. Självklart är trädgårdarna tillspetsade som de är på mässor. Men, en hel del lyckas ändå med få till ett uttryck som gör att de inte upplevs vara tagna ur en 'katalog'. Dem gillar jag allra bäst. Trädgårdar för liv, rörelse och människor. Perfekta showgardens är intressanta dem också. Ofta känns de bara en aning för perfekta. Och det är förstås att vänta på denna inrättning som har tv-team runt varje hörn för att göra inspelningar som sänds var kväll på primetime. Fascinerande och helt underbart med ett land där trädgård ligger så varmt om hjärtat hos så många. Nåväl. Den här trädgården var en av mina favoriter i fjol. Eller åtminstone den här delen av den.  


Trädgården fick folkets pris som bästa show garden och vann silver i stora tävlingen (2015). 'Senstebale - Hope in Vulnerability' heter den och är kopplad till en välgörenhetsorganisation som många av trädgårdarna är. Det eller ett stort företag. Jag blev kär i uppsluppenheten och det till synes vildvuxna. Och så fanns här den vansinnigt snygga djupt purpurfärgade lupinen. Den kunde ses i flera trädgårdar och montrar. Stort vill-ha-begär väcktes kan jag lova och jag kommer jaga tills jag hittar plantor att köpa av den. Frön verkar inte säljas. 


°
Hoppas helgen varit fin! 
Jag ägnade några timmar till att försöka stänga till möjligheterna för mössen 
att komma in i krukorna med tulpaner i växthuset. 
Och så intogs första utefikat. 
Stort….
Kanske säsongen är igång ändå.

Take care garden lovers!

/Charlotte



8 kommentarer:

Rosor och Akvileja sa...

Härliga bilder. Jag skulle själv vilja åka till denna show en dag. Bara för att få se den, och vara där i det underbara, lite galna. Så som jag föreställer mig att det måste vara. Ha en bäst vecka. Åsa

Sabelhagens Olivlund sa...

Tack för en fin start på dagen, så underbara bilder. Den lupinen var något alldeles särskilt snygg, lycka till i jakten på den.
Kram Maria

Maribel sa...

Hej Charlotte! Visst är det alldeles speciellt att gå omkring på Chelsea. Fann mycket av intresse, både visningsträdgårdar,blommor och växter. Gillar som du bäst det som inte är för strikt.
Lupinen är fantastiskt fin, har gjort försök att få in Lupin i min trädgård, både vita och ljusgula, men inte lyckats än. Någon har bara blad och inga blommor. Ger inte upp.Tycker den är vacker.
Ha det fint!
Marika

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Ja den var fin precis i min smak. Hoppas du lyckas finna Lupinen!

Liz sa...

Beautiful! Liz

A Casa Madeira sa...

Que belas as imagens.
Adorei conhecer seu blog.
janicce.

Veronica sa...

Ja det var verkligen en upplevelse att vara där och se det och känna "feelingen" men för min del så blev det nog den gången... Om ingen lockar mig dit igen såklart :D
Lupiner är magiska. Jag köpte några vita för ett par år sedan som tvärdog. Nu har jag fröplantor på G av vita med de verkar inte heller må så bra!

Men skam den som ger sig!

Trevlig helg!

Kram

Plantebegejstring sa...

Smukke fotos der virkelig giver lyst til sådan en sommerrejse til England. Det skal jeg nå inden længe, nu hvor det bliver lettere at rejse med lidt større børn. Åh, tænk at selv stå i de haverum og ikke blot lade andre gengive dem på fotografier....

Mange hilsner fra Katinka