tisdag 7 september 2010

En snabbis i trädgården

....hade väl egentligen tänkt vattna några törstiga krukor och ja, i allmänt göra en hastig runda för att titta till allt .... I stället blev det en bukett till köket av torkat, utblommat och det som fortfarande håller fanan uppe och blommar hjärtligt fint. Klipp, klipp, klipp..... 

Har lindat rankor från vildvin runt zinkvasen 

De törstande krukorna står fortfarande kvar med något bedjande i blicken..... Så det kan gå med en ofokuserad trädgårdsinnehavare....

Härliga hösten
Vilken start på september.... wow..... sol och värme.... gör ju att det är liiite lättre att släppa taget om sommaren.... Det är härligt med höst, får man ändå lov att säga... med en lugnare lunk i trädgårdslivet.... Fast det där vet jag är väldigt olika. Jag är en vårmänniska och är mest aktiv då, men hösten är ju faktiskt en ypperlig tid för projekt det också.... 


PS. Vill uppmärksamma på att rubriken bara syftar på det som har med blommor och blader att göra.... och inte något som kan förknippas med blommor och bin.... oh no... ;-)

Go' september på er!

25 kommentarer:

Anonym sa...

Rubriken kan man ju tolka som man vill oavsett =) Någon snabbis i min trädgård har då inte jag varit med om(tolka det som du vill "asg") Mysig bukett du fick till / kram gittan

Anonym sa...

Kära C,

Som man känner sig själv känner man andra... så sa alltid min gamla mormor! Bortsett från den promiskuösa sfären så är det en fröjd för ögat att se vad som kan växa fram under Dina uber-gröna nävar (skånska för händer). Snyggt, bekvämt & sinnligt (alla kategorier) tisdagsinlägg.

Själv känner jag mig sådär lagom sinnlig.... med ett fet-bett i låret (nej nej nej, jag anspelar inte på Din trädgård). Något äckelkräk i min trädgård, vi pratar om små saker C, har nafsat till på mig när jag intog mitt trädgårdsförfall i helgen.

Bettet är stort som en pizza-tallrik och mina barn säger att jag skall gå till doktorn, att det kan vara Borrelia eller vad det nu heter. Men.... denna långbenta skånska, mjäkar inte. Jag har en flaska alsol-sprit i handen och baddar och baddar. Har det inte blivit bättre tills i morgon får jag väl 'ge mig'. Nu är jag ett stort offer och känner mig som sagt lagom förförisk.

En som däremot vet sitt värde, är damen som 'tjusar loss', idag, på min blogg, här pratar vi om både snabbisar i trädgården och allt annat raffinerat som kan följa med i detta kölvatten.

Be för mig.... att jag inte fått en utrotningshotad spindel-art i mitt lår, för visst har man väl hört om människor, som plötsligt blivit värdar till ett helt kompani äckelinsekter.

Vet Du C, jag behöver gå i terapi för insekter och annat namnlöst krafs, och äntligen har jag kommit på varför min ovilja till trädgårdsflow är så genuint rotad inom mig (det var väl kvicktänkt av mig...)!

LAV

Agneta

Lotta 8`) sa...

hihi... jag undrade först vad du höll på med i din trädgård :)

Känner så väl igen mig med att man går ut i täppan med en tanke, och efter en stund inser man att man gjort något helt annat..... :)

Hösten gillar jag att ta tag i de ideer som jag inte fick till i våras, då det händer så mycket annat. Perfekt tid att flytta perenner och förbereda för nya rabatter. Jag tömde pallkragarnas jord ut i rabatterna och nu fyller jag med klipp och rens, senare i höst skall komposten tömmas (varmkompost) och där för den ligga och mogna klart tills våren - samtidigt fylls en ny kompost, som också är klar till våren :)

Ha det gott ♥

Unknown sa...

Fniss, fniss, jag undrade just vad du hade haft för dig i trädgården idag, när jag läste rubriken;)

Underbara bilder du har tagit på både gammalt och nytt!

Ha det gott,
Charlotta

Stina sa...

Så vacker bukett! Alltid kul med lite nytänk i arrangemangen!
Kram, S.

AnnCharlotte sa...

Vågade knappt läsa....
Det där beteendet är nog inte helt ovanligt, ska bara liksom....;))
Helt lovely bukett...

Lotta sa...

Det var ju skönt att man inte hamnade i Red Light District när man kikade in hos dig. (Ögonbrynen var lite på vift ett tag där.) Så mycket vackert du får ihop i din trädgård, men så har du ju också bevisligen blick för det.
Ha det gott. Kramar

Helena, The Swenglish Home sa...

Fniss, snacka om att fånga läsaren med lite dubbeltydigheter såhär på kvällskvisten...

Fin bukett blev det helt klart av den kvicka utflykten, och nog är det väl alldeles nödvändigt ibland att strunta i det man borde och följa en ingivelse i skönhetens tecken!

Kära inspirerande bloggsyster, jag har just gjort i ordning ett blogginlägg som kommer torsdag eller fredag, där jag skulle vilja ange dig som inspiration och hoppas att det är ok med dig?

Stor kram, mitt i natten...

Helena, The Swenglish Home

Anjas Hill sa...

Va???!!! Inte DEN snabbisen;)))!?
Nåja. Vi får nöja oss med den andra som visar sig vara en riktigt fin snabbis! Så fina buketterna är!/Anja

Ruben sa...

Det blev ju en praktfull bukett!!! Väldigt charmig!
Ha det gott!
/Ruben

Njut i din trädgård sa...

Skulle inte alls läsa bloggar idag, men jösses "en snabbis i trädgården" måste jag bara kika lite på...

Säger kanske mer om mig än om dig - ja faktiskt, med tanke på klipp klipp klipp.

Vilken bukett! You blend me!

Trevlig dag!

Godastunder-tokigaidéer sa...

Härlig bukett och vilken id´´e att slingra någon växt runt vasen....något att fundera på till nästa gång jag får blommor...
En liten fråga till dig....vilken mall i blogger anv du? Din blogg ser så välkommnade och fin ut.


Stor kram Anna

Gunilla sa...

Så fin bukett en fantastiskt fin snabbis.
Fina bilder tar du ochså.

Ja nu är det mycket fint i trädgården som kan tas in i vaser.
Smart med vildvinet så fint.
Hoppas på en fin höst.

Ha det gott
Kramen
Gunilla

Med fingrarna i (j)orden sa...

Åh vilken härlig höstbukett. Nu näns man plocka mer än på våren, eller vad säger du?
Eva

Huset vid ån sa...

Det är en fröjd att kika in till dig Charlotte!

Du bjuder alltid på så vackra bilder....Mmmmmm! Höstkramar till dig! Therese

Anonym sa...

Har alltid imponerats av din känsla för det vackra... Den går igen i allt du gör. Tack för titten. Må så gott, hälsa URoF.
Ingrid Han-z

Almbacken sa...

Hi, hi, hi......

Härlig bukett blev det i alla fall och fint arrangemang av bilder.

Kram,
Maria

Anonym sa...

Du goe norrländska där, vilken enastående hormonhöjare Din rubrik blev.

Nej mitt bett i benet är inte bättre, jag MÄSTE ta mig till doktorn i morgon, men jag hatar det!

Agneta

Ps. jag tycker Du skall spinna vidare på Ditt 'blommor och bin' budskap! Ds

Trädgårdsdrömmar sa...

Så fina snabbisar...buketter...
Jag älskar att plocka blommor och sätta ihop buketter, men jag har blivit så dålig på att ta mig tid att gör det. Eller om jag ska vara ärlig så är jag nog snål om blommorna. Nu till hösten unnar jag mig mer att plocka in blommor och blader. Bäst att passa på
Kram Carina

Katarinas trädgård sa...

Superfina bilder som vanligt, och lite fniss också, tack för att du piggar upp mig!/Katarina

Margot sa...

Kul att hälsa på hos dig som vanligt och vilka härliga bilder! Jätteläcker bukett!
Men åh, vilka läckerheter du bjöd på i förra inlägget.....det såg våldsamt gott ut :))
Väntar med spänning på recept också :)
Ha det gott i det härliga höstvädret!
Kram Margot

Anonym sa...

Der gik det op for mig, at mit svenske åbenbart ikke er så godt som jeg forestillede mig. Kom slet ikke på de samme tanker som andre :-). Jeg var ude i noget så uskyldigt som en hurtig snack i haven :-). Meget. meget smuk buket, Charlotte.

Bedste høsthilsner
Birgitte

IreneL sa...

Tänk att det blev en sån fin bukett av den snabbisen :) Ja vi får passa på att plocka lite buketter nu innan allt blir förstört av frosten! Hoppas att den dröjer! Det är ett härligt väder nu!
Ha en fin dag! / Irene

Annelie sa...

Hi hi, ja man vet aldrig.

Jag håller precis med dig om att det är lättare att släppa taget om sommaren när vackert höstväder bjuds. Själv har jag fått tillbaks lusten att arbeta i trädgården, vilket är ett stort plus både för mig och min stackars trädgård.
Det är lätt att förlora fokuseringen ibland när inspiration slår till. Så fin och höstig bukett du fick till. Älskar inslaget av grenen med äpple. Hos Winston Flowers så hade de en bukett med tomater som jag själv aldrig hade haft en tanke på att inkludera i en bukett. The sky is the limit, literally, eller så högt man når med saxen.
Inbillar mig också ibland att mina blommor ser bedjande på mig, eller kastar slagord när jag skjuter upp mitt vattnande.

Kramisar

Marie Lithén sa...

fick sug häromdagen att göra bukett, men inte hade jag såååååååå mycket som du att skapa av! Wow säger jag bara!!!