onsdag 6 oktober 2010

Dela mera

I växthuset fortsätter sommaren att blomma. Har burit in flera krukor från trädgården som onekligen andas sommar... Det är såå mysigt att gå in där nu och för en stund låtsas som att det är augusti... Den starkaste färgen står ändå de torkade gula solrosorna för. Lade några av dem i en gammal sockerkaksform med hål i mitten. När jag besökte favoritloppisen sist köpte jag på mig en hel del formar. Både sådana med hål i mitten och sådana utan.... Perfekt till massor av saker i trädgården eller i växthuset. Tänker på arrangemang, förvaring, ljusfat, små fågelbad, göra isdekorationer i... 


Loppisfynda 
Gamla små urnor i tenn och nysilver kan man nog säga att jag samlar på... och fat... och skålar..... Går att ha till mycket!!!  Arrangemang inomhus vintertid inte minst..... Och det bästa av allt är att det verkar som att ingen annan uppskattar dessa på min favoritloppis. För när jag kommer dit står de så snällt och väntar på mig för en mycket ringa peng. Vi pratar 10 till 30 kr/styck beroende på storlek..... Fyndar, gör jag jämt på detta ställe som passande nog heter Fyndlagret.


En blev tio
Köpte en liten, liten planta av bollviva i våras. Delade denna alldeles nyss till ca 10 plantor... Suveränt! Man borde helt klart dela mera....oftare ;-) Ner med de delade plantorna i nya rabatterna. Finemang!! Har egentligen en hel hög med perenner som bara väntar på att bli delade.  Men, det är inte alltid man orkar ta i tu med sådana där suveräna braiga saker....



Hösthälsningar,

18 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Tenngrejor känns ju hopplöst förlegat....men nu blir de säkert populära igen...iallafall bland trädgårdsbloggare ;)
Jag tycker man känner sig så härligt rik när man delar plantor....

Anonym sa...

Very nice, your blog is always different and beautiful.
I would like to visit your garden and enjoyed it, wonderful.

Unknown sa...

Åh, torkade solrosor! Har aldrig ens kommit på tanken. Så vackert, så vackert! Och dina tips om formar var kanon.

För övrigt tror jag att alla de där fina sakerna står och väntar på dig, eftersom du är den bland alla som går förbi, som har förmågan att se deras potential:)

Ha det höstbäst,
Charlotta

Annica Vi tre & trädgård sa...

Fint med solrosor! De står fortfarande i blom, rikligt förgrenade. Lyser upp fint i skymningen gör de. Skaffade i fjol en enkel solros, väldigt ljusgul till färgen som i år har dykt upp precis överallt i trädgården. That I like! Ha en bra onsdag
/Annica

Ruben sa...

Visst skulle man dela mera. Har lite dåligt samvete, men - när det inte finns någon plats till fler plantor!!!! Men helt klart borde jag åtminstone gräva upp en del plantor, jordförbättra - och sätta tillbaks!
Fint med solrosen som "brinner" i skålen! Nu får man ångra, att man endast har en småblommig sort. ;-)
Ha det gott!
/Ruben

Stina sa...

Hej!

Smart med gamla bakformar till nya bra saker! Dela är också smart.... (Om plantorna bara ville bli stora nog att dela.... Har så himla många pytte-plantor, sticklingar och skott.....)

Kram,
Stina

Sophia Callmer sa...

Bra när en blir flera, vackra bilder!

Anonym sa...

Jag blir alltid så glad att komma in till dig! Sockerkaksformeidén är ju klockren. Tack för inspirationen - igen :)!

Annelie sa...

Vad fyndig du är, hi hi hi...
Älskar att vara fyndig och att fynda.
Hade nog aldrig tänkt på de runda formarna så som du gjorde. Solrosorna gör sig fint där.
Tycker absolut att man ska dela mera.
Hade en hel dag i trädgården där det delades. Kände mig så himla bra och stolt efteråt. Mina talökar som jag delade på och planterade om, de växte jättemycket på två veckor med allt nytt rum de fick. Kommer att tänka på dom för att jag ser dina som är så fina i zinkkrukan.
Här regnar det på som om himlen öppnat portarna på vid gavel. Men allt nyplanterat och omplanterat mår nog ganska så bra av det, än så länge. Bara det slutar regna innan det blir översvämning bara.

Kram

Annelie

Katarinas trädgård sa...

Jaa, man borde dela mycket mer, plantor är ju så dyra! Tyvärr har jag lite fullt nuförtiden, gräsmattan börjar ta slut, undrar vad jag ska göra då? Be grannarna flytta?!
Tack för fina inspiratonsbilder!
Kram
Katarina

Almbacken sa...

Som den novis jag är trodde jag att plantorna måste vara några år innan man kan dela dem.....nu måste jag ju ut direkt och dela mina billvivor som jag planterade förra hösten.

Tack för härliga inspirerande bilder. Som du ju vet så är jag ju svag för svart i kombination med växter....Snyyyyygt!

Varm kram Maria

Lone sa...

Hej Charlotte.
Ja de er fine de runde forme. Det ser også godt ud hvis man bruger dem rundt om en parasol, der er i midten af bordet.
Kh Lone

Lotta sa...

Du har helt rätt. Man skulle ut och dela mera. Men helt plötsligt har jag blivit så himla lat. Kanske jag orkar fixa ett litet fint arrangemang i en skål. Men nej, faktiskt är dina så himla mycket snyggare, så jag sitter kvar här och tittar på dina bilder i stället. Kram

Prästgårdseva sa...

Hej Charlotte!
Nu är det jag, som lyckas slarva bort kommentaren. Men jag försöker igen:

Jag älskar tenn, både gamla fat och de små vaserna på fot och hoppas, att de inte blir poppis, för då lär de bli dyra.

Och så har jag fruktansvärt svårt, att dela plantor i rabatterna.
Kan inte förmå mig att förstöra när de äntligen vuxit sig stora och vuxit samman. Däremot köper jag ibland en extra planta, som får stå och växa till sig för senare delning. Ibland delar jag också direkt när jag kommer hem om plantorna är stora. Kändes hemskt första gångerna men gav önskat resultat.
Såg hos Annelie, att du inte kände till pokeweed. Den heter Kermesbär på svenska (phytolacca americana).
Jag upptäckte i sommar, att den på nytt finns i trädgården, där den självsår sig. Ser ut som en liten buske men är faktiskt en perenn.
Vet inte om den är härdig hos dig.
Lite kort men har problem med skrivandet just nu.
kram
Eva

Isas Trädgård sa...

Urläckert med de torkade solrosorna ... och nästa gång jag är på loppis kommer jag garanterat att gå ett extra varv för att leta sockerkaksformar ..

Jag brukar dela höstblommande växter på våren och vårblommande på hösten ... vi fyllde upp vår länga perennarabatt på det viset ... superbra att få så många växter som förökar sig snabbt !

Tack för all inspiration och tips !
Kram/Isa

Helena, The Swenglish Home sa...

SÅ vackra och stämningsfulla bilder, både i detta inlägget och förra. DIn komposition, färg- och fingertoppskänsla är oslagbara!

Tack för din rara hälsning - jo, här har det varit bacillernas paradis en tid, riktigt ordentligt. Hoppas att det vänder snart, då jag verkligen saknar mina "bloggisar"! ;-D

Stor kram till dig och dina grästuvetrötta armar,
Helena

Gunilla sa...

Så himla smart med kakformarna. Tack för fina tips de skall jag komma ihåg.
Men så fint som du gör får jag nog inte för jag har inga solrosor.

Dela perennerna det gör jag bara ibland när jag flyttar växterna men jag har ett antal nävor som verkligen skulle behöva delas.
Men tiden räcker inte till när vi är ute på sommarstället bara på helgerna.
Jag har grävt två nya rabatter som skall bli klara innan kylan kommer.Och det tycker jag är så roligt att hålla på med.
Vi stänger sommarstället i början av November så det är mycket som skall ställas iordning för vintern.
Men jag hoppas att det blir ett nytt odlingsår nästa sommar ochså.

Ha en riktigt fin vecka och trevlig helg
kramen/Gunilla

Inger sa...

Du har alltid så roliga idéer och fina arrangemang:) Delar gör jag hela tiden, fantastiskt hur en planta kan föröka sig.
Ha det gott!