tisdag 19 oktober 2010

Nedstängning pågår

Har grävt ner den sista fyndplantan, börjat räfsa ihop löv, tagit fram min 'machete' och huggit ner det största luktärtsståndet som varit hängig de senaste dagarna (de mindre har jag inte hjärta att slita upp ännu....), har satt alla lökar, flyttat dahliorna till källaren i väntan på inbäddning, tömt majoriteten av krukor och tunnor... Och det mesta är som sagt nedstängt, closed for the season, och i viloläge helt enkelt..... 

Stockrosorna blommar fortfarande... hurra! 
En del löv e bara finare än andra.... det kan inte hjälpas...

Men, som tur är har jag 'spara't lite göromål.... Man kan väl inte göra sig trädgårdssysslolös heller ;-) 

För än kommer en spade genom jorden, än är löven är lätta och krispiga, och än bor det fortfarande darlingar i växthuset som behöver tillsyn...


Så den där nedstängningen är bara partiell... Har inte flyttat in helt och hållet... än....

Galen eller galen?
I går fick jag katalogerna från Plants of Distinction.... Är man galen, eller är man galen som redan börjar tänka på nästa års frösådder?! Gillar papperskataloger..... På nåt sätt går det mycket lättare att bläddra i dessa än i en nätkatalog... DET kommer jag nog alltid tycka.... För var gör man av alla små noteringar och bockar man vill göra innan man bestämmer sig.... på nätet??? 


25 kommentarer:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Så härliga höst bilder.....ja just det det måste tas in växter ska försöka hinna ikväll. VAd är det för växt i krukorpå din vänstra nedersta bild?

Kram anna

Unknown sa...

Du är så himla duktig du, arbetar och står i, och så himla snyggt allt blir i dina händer. Och så mycket snygga saker och krukor....var hittar du allt?? Och var får du alla idéer ifrån??
Försökte tömma mina dalior i helgen men det var så kallt att de var fastfrusna i krukorna, hoppas bara de överlevde det. Vi hade tydligen nästan kallast i landet i lördagsnatt, usch, så inte mycket överlevde den natten. Men nu är det tömt i krukorna och fiskarna intagna, bara lite löv o annat som ska fixas. Idag spöregnar det istället så det får vänta...det är ju liksom ingen brådska längre.

Bea sa...

Hej!
Nej, för all del, man tar det lite i taget, för att inte stängningen känns så drastisk :)

Här strosade jag omkring ännu igår och luktade på halvvåta grenar och planerade "flyttvågen" för nästa säsong ;)

Ha en fin dag!
Kram /Bea

Isas Trädgård sa...

Hej Charlotte !
Fina stängningsbilder !! Lite galenskap hör väl oss trädgårdsmänniskor till ... klart man redan är inne på nästa säsong ... för DÅ skall man förverkliga det där man inte hann i år !
Håller helt med dig om frökataloger i papper ... man vill ju ligga i sängen och drömma om planteringar innan man somnar !!
Ha det så gott !
Kram/Isa

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Så vackert det fortfarande är hos dig! Gillar skarpt din järnkruka på ben. Var hittar man en sådan?

Fniss ... jag har redan börjat beställa frön ... insåg härom dagen att jag snart inte har plats för något mer och det är bara oktober. Är det inte galet så säg..? :) Jag har förstås redan ritat upp nya rabatte som ska grävas i vår. Maken, som gillar gräsmatta bara skakar på huvudet ... :)

Kram till dig!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Vackert Charlotta, du vet att vara galen underlättar!

Jag längtar så att få sätta tänderna i nästa års frökatalogen/ Tyra

Fragrant and Tasty in Tyra’s Garden

Anonym sa...

beautiful pictures, I lake it!!!

Annelie sa...

Galen vet jag inte... Du verkar vara en sån som planerar, och då måste man ju vara ute i tid. Speciellt om man vill ha sånt som är nytt på marknaden. Sånt tar ju ofta slut snabbt.
Jag föredrar också papperskataloger och tidningar framför nätet. Mest för att jag gillar att sätta mig och mysa med dem, och inte då på en kontorsstol som man gör med datan.
Vad mycket du har hunnit med i din trädgård, jag inser nu själv att jag har lite kvar att plantera. Bäst man skyndar sig för nu har det kommit snö några timmar norröver i Vermont.

Vackra höstbilder, gillar den med äpplena och hostan.

Kramar

Annelie sa...

Undrar som Anna vad det är för växt längst ner till vänster.

Allers Trädgård sa...

Så fina bilder och arrangemang! Nerstängning är det även här i Skåne, fast jag drar mig för att bubbla in växthuset redan. Men plötsligt är det mååånga minus på natten utan att man fattar vad som hände.
Hej hej
/Ann Marie

Emmas utsikt sa...

Ja det menar jag också, det har inte stoppat ännu, bara bromsat ner lite. Alltid kan man gräva ett hål någonstans. :D

Louise sa...

Ja det är ju den årstiden nu..., när trädgården liksom stängs i väntan på våren... Men visst finns det en hel del kvar att njuta av och att göra om man har tid och lust. Min egen lust väntar nog till våren...

Klart det ska var riktiga kataloger som man kan gosa till sig i soffan med tillsammans med en kopp te och en penna så man kan kryssa för hej vilt!

kram louise

Sophia Callmer sa...

det borde jag också, det har bara varit ved och grävande för hela slanten, men jag SKA...
FRökataloger är underbart, och visst är det bra att kunna skriva och tänka, det gör man bättre i en riktig katalog än på en skärm.
kram

gittan sa...

Hahaha... ja de katalogerna fick jag också för ett par veckor sedan och det "prickats in" en del =) Vad vore väl vintern om inte tiden för att drömma om våren! Däremot så stänger jag inte ner så värst i min trädgård, ofta kan vi ju gräva hela året och här rensas ofta ogräs en solig februaridag. Rensar planteringarna från perenna-rester gör jag förståss på hösten för när det väl sätter fart med vårlökarna som tittar upp då finns det ingenstans att sätta ner fötterna mellan dem i mina planteringar.
Kram

Unknown sa...

Vad bra att vi har samma frökataloger! Vilket härligt utbyte vi kan ha kring dem i vinter;)
Ha det gott,
Charlotta

Katarinas trädgård sa...

Nja, stänga vet jag inte precis, jag hoppas få en energikick endera dagen och då ska jag få mycket gjort! Eller också får det vänta till våren, jag vet att jag alltid har oändligt mycket mer energi då, brukar vara ute så länge det är ljust, och lite till... Fröer är ju inte mitt bästa så några sådana kataloger läser jag faktiskt inte. Däremot ska jag försöka läsa ikapp alla tidningar och böcker som jag bara har hunnit skumma. Sitta och dregla över snygga kombinationer och fundera på hur jag ska minska på gräsmattan... Mycket nöje med dina kataloger!
Kram,
Katarina

Lotta sa...

Jag var ju duktig och stängde ner förra helgen. Denna helgen var jag bara tvungen att köpa 75 tulpanlökar på rea, och som en följd därav, gräva om rabatten där jag fick för mig att de skulle stå. Så nu är redskapen och skottkärran smutsiga igen, vilstolen framme och vattenkannan fylld. Nu har jag planerat definitiv stängning den 20 november! Sen ska jag också börja pricka av i kataloger. Ha det bra. Kram

Annika Christensen sa...

Härliga stängningsbilder du bjuder på. Jag gillar också papperskataloger bäst man kan kryssa och önska precis som man gjorde i leksakskatalogen liksom.
Ha det gott så hörs vi snart
Annika

Stina sa...

Ser jättefint ut - särskillt för att vara "stängningsdags". Har också börjat tänka på nästa års fröer... Hller med om att pappersblädder är bäst (förutom när lillkillen får tag i tidningen och börjar äta upp den....

Kram,
Stina

Spirande grönt - sa...

Fint, som vanligt :)

Håller med om att det behövs massa bockar och kladd i en riktig katalog.

Ha det gott, i den höststädade trädgården:)

Rebecca

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Hej igen!
Visst är det kul med loppisar! :) Hittade du något skoj idag? Såg att du var på Wijs skördefest. Wij är en av mina absoluta favoritplatser på jorden. Åker dit så ofta jag kan. Tyvärr kunde jag inte åka dit den helgen.
Har du hunnit börja pricka något i katalogerna? Jag fick också mina för en vecka sedan men spar på dem som dyr choklad... ;)
Kram till dig!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej hej....

Det var några som undrade vad det är för växt längst ner till vänster..... Det är murgröna faktiskt.... som blivit höströd.....

AnnCharlotte sa...

Håller med om att riktiga kataloger som man kan läsa i, i sängen är bäst....
Sen är det också väldigt behändigt att beställa via nätet, men ack så lätt att förköpa sig ;))

Anonym sa...

Fina C,

Krispigt, vackert & inte lite sensuellt krispigt! Tack för Dina dejliga och personliga hälsningar hos mig, de bidrar till den där guldkanten Du vet. But now I'm in hurry!

Love

Din Österlensvän

A

Marie Lithén sa...

underbart är det med vältummade kataloger sedan i vår, fulla av förväntan.