fredag 22 oktober 2010

Nu är det kallt även i norrland

Så, då har den kommit till min del av norrland.... kylan.... Hyfsat frostfritt och plusgrader på dagarna har bytts till sträng kyla. De hela 10 minusgraderna det var i morse får man allt ha respekt för. Fläkten i växthuset jobbar för brinnande livet, men räcker inte längre till. Räddade in några växter alldeles nyss. 


Hoppas kylan ger med sig ändå och att det blir fler dagar med plusgrader.... Hoppet, är det sista som överger människan, är det inte det man brukar säga ;-)


 Kanske dags att plocka in de små sommar-ljuslyktorna.... 
och ta fram lite mer bastanta vinterdoningar.


Fniss, hörrni.... modigt eller ej att visa en närbild på mig själv... Gjort är nu gjort i alla fall. Och såå läskigt var det inte... ... det kanske finns fler modiga ;-) Kan i alla fall berätta att jag slängde på mig halsduken när jag kom på idén. Den brukar jag inte ha på mig i trädgården. Tänkte försöka dölja min övriga outfit... Men det där med trädgårdskläder är verkligen ett kapitel för sig. När man spenderar så mycket tid ute i trädgården som man gör blir de kläderna viktiga så klart. Och att hitta kläder som både är praktiska och fina är en utmaning kan jag tycka. 

Ha en finfin helg!

20 kommentarer:

Anonym sa...

beautiful dear Charlotte!

Nice and happy weekend.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Vackert men burr så kallt, är det inte lite väl tidigt? Jag tyckte din bild var riktigt fin, naturlig och vacker. Jag har också lagt in en del bilder på mej själv genom åren och det känns lite konstigt men samtidigt är det ju trevligt att ha ett fejt till namnet ellerhur?

Trevlig helg!

Tyra i ett snöigt Vaxholm

Med fingrarna i (j)orden sa...

Visst kom det plötsligt, trots att man vet att det är på gång? Jag får nog också tillbringa helgen med att plocka in och fixa värme till några av skyddslingarna. Hoppas inte frosten tog för hårt bara!
Jätteläckra höstbilder både på dig och trädgården.
Ha en skön helg,
Eva

Dona blogg sa...

Tvära kast från höst till vinter...
Ingen snö här - tack och lov - jag vill ha mer ljuvliga löv som i ditt förra inlägg. Hur vackert som helst!

Kram & trevlig helg!

Katarinas trädgård sa...

Fina kalla bilder, men -10 grader är väldigt kyligt, brrr! Det är jätteroligt med bilder på bloggkompisar, få se om jag blir tillräckligt modig någon dag... I trädgården använder jag gamla avlagda paltor, kan inte säga att jag funderar speciellt mycket på det när jag är igång med något. Det är kanske därför jag inte vill vara med på bild?! Ha det bra och tack för alla fina inlägg som både piggar upp och inspirerar!
Kram,
Katarina

AnnCharlotte sa...

Nämen huuu...vad kallt.
Trädgårdskläder..mmm...lite blandat, praktiska arbetsbyxor med många fickor och barnens gamla avlagda tröjor som de tröttnat på...hihi..snål mamma ;) är jag.
Gamla gympaskor tar jag också hand om...sliter sönder dem ovanifrån när jag kryper i rabatterna...hihi...
Trevlig helg hoppas du får det lite varmare ;)

Ruben sa...

Tio grader kallt, det låter mycket!
Dags, som du säger, att ta in lite smått och gott! Härlig färg på lönnen, en väldigt fin bild!!
Ha det gott!
/Ruben

Rose Garden Malevik sa...

R
I
K
T
I
G
T

V
A
C
K
E
R
T

Håkan :)

Godastunder-tokigaidéer sa...

Härligt...du är mogig som la in bild på dig själv ska fundera om jag vågar, jag håller med Katarina att det bar aåker på något gammal så bara där är det stopp och sen länger jag upp håret i en knut för att det inte ska vara i vägen....nja får fundera men vem vet.

Du är otroligt diktig på att ta fina bilder.

Ha en härlig helg
Kram Anna

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vilka härligt krispiga bilder! Fast -10 känns i kallaste laget i oktober.. Inte brukar ni ha så kallt redan nu väl? Vi har haft två nätter med riktiga minusgreder nu så jorden börjar bli hård. Hoppas bara att jag hinner få ner alla lökar jag budade hem förra veckan innan den fryser helt.
Ja, du jag gillar att odla det mesta. Jag är ju nybörjare på det här så jag provar mig fram fortfarande. När jag började var det bara ätbart som gällde men nu tycker jag som du att det är riktigt kul med sommarblommor. Ska nog öppna frökatalogerna i helgen och börja pricka för .. ;)
Kram,
Anna-Karin

Suss o Kai sa...

Ja 10 minus :) de är vintern som är på väg att ta tag i våra trädgårdar, men sörj inte för det för efter vintern kommer ju våren igen :) Du behöver inte oroa dej för ditt självporträtt det är snyggt :) Vilken härlig mössa o halsduk du har :) / Suss

Lotta sa...

Rena mardrömsscenariot i mina ögon. 10 minus med bara ett litet rönnlöv till skydd och mina små gullungar hade dött av skräck. Hoppas dina har fått lite fler löv och klarat sig bra.
Ha en fin helg. Kramar

Unknown sa...

Så vackert det är med frost. Men det är väl också det enda positiva jag har att säga om kyla och vinter...
Ha det gott,
Charlotta

Inger sa...

Ja, fy vad det blev kallt, minus åtta i morse. Känner mig lite överrumplad. Kul att du bjuder på dig själv, la märke till din fina mössa. Tycker det är skönt att få se ut hur som helst i trädgården när man annars måste vara rätt så välklädd.
Ha en riktigt skön helg!

Helena, The Swenglish Home sa...

Hej Charlotte,

Rasande vackra iskristaller på dina bilder, men hela känslan i bilderna är så kall att jag kommer på mig själv med att sitta och huttra lite. Näe, inte att dina inlägg känns kalla, tvärtom, det är alltid varmt och mysigt att hälsa på hos dig. Men just dessa frostnupna, iskristalliga bilder får mitt kroppsminne att framkalla den huttrande känslan man upplever i Sverige när minusgraderna överrumplar en första gången för säsongen, när man står där och skrapar bilen med CD-fodralet för att man inte ens minns var isskrapan hamnat sedan förra vintern. Hu och burr.

Önskar dig en härlig, fin och inte alltför kylslagen helg!
Kram från Helena, The Swenglish Home

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Åh, va kul med Amaryllisytställning på Nobackes. Det visste jag inte!

Ha en skön dag!

Kram,
Anna-Karin

Huset vid ån sa...

Så vackra bilder, och ditt collage med löven var underbara!
Kul att få se en närbild på bloggerskan också....

Hoppas att du får en sköön söndag med vackert väder!
Kram Therese

Annelie sa...

Näääe, nu fryser jag när jag ser dina bilder. Det där är ju is som jag ser. Brrr....
Ser verkligen ut som om det är tajm att ta fram de mer bastanta vinterdoningarna.
Fast rosorna inte är så himla glada frusna så är de ju himlans vackra måste jag säga.
Att inte ni fått snö förresten. Det vet jag att Stockholm fått. En kompis till mig hade gjort en snölykta - i oktober!!!
Hubby är ute i kväll och jag sitter här och myser med ett glas rött och kollar bloggar utan att någon frågar om man är färdig och kan vara lite sällskap.

Kramar till dig, Hot Stuff!

Anjas Hill sa...

Väldigt vackra bilder! Ljuslyktor av is - redan?! Brrr! /Anja

Marie Lithén sa...

ja sannerligen dags att ta in sommarprylarna, men jag väntar nog tills det blir lite varmare:) just nu går jag max ut för att ta en bild, inte nått mer.