söndag 7 november 2010

Söndag

Ahhh.... hemma igen efter några sköna dagars ledighet då vi hälsat på hos svärmor och vänner. Passade även på att ta cyberledigt ;-) Ganska skönt faktiskt... Men nu är jag så klart nyfiken på att se vad som hänt hos alla!


Mitt planerade utepyssel i dag fick raskt flyttas in i växthuset. Snålblåsten var inte snäll alls....  Har gjort kransar och bollar så det står härliga till, bland annat en krans av vanlig erica-ljung (de andra visar jag en annan dag). Kransarna på väggen är de som jag gjorde för någon månad sedan av de rötter som oundvikligen var tvunget att tas bort när de nya rabatterna grävdes ur. Nu får dom hänga här på väggen i vinter. Helst av allt skulle jag vilja göra julfint ute nu meddetsamma.... Men jag försöker hejda mig ett liiiiitet tag till...


Cyklamen
Beställde dessa cyklamen-knölar för en tid sedan. Nu tittar första blomman fram.... Riktigt söt är den. Antingen har man knölarna (utan jord) på ett ljust och svalt ställe inomhus så blommar den under vintern med många små rosa blommor, eller så planterar man ut dem i rabatten och för blomning på sensommaren och hösten. Blir spännande att se hur jag lyckas ;-)

Knölarna kommer från Lilla Fiskaregatan

Höstkrokus
Blev överlycklig när jag inser att de vita blommorna som sticker upp bland löven i gräsmattan är de höstkrokus jag grävde ner bara för drygt en månad sen.... Trodde de skulle blomma först nästa höst. Dagarna när det var rejält kallt för några veckor sedan kanske skrämde igång dom och lurade fram en tidigare blomning. 

Önskar er en bra vecka kära vänner!

20 kommentarer:

Almbacken sa...

Välkommen tillbaka! Jag har också haft lite "datorledigt" och tyckte att det var ganska skönt.

Ljuvlig krans av ljung och vilken söt cyklamen. Otroligt läcker så där utan jord.

Fint inlägg från i tisdags!! Vilken underbar plats.

Kram Maria

Cilla sa...

Ja, ibland behöver man några blogg-fria dagar!

Vilka kul lökar. Trodde inte att man kunde köpa cyklamen så!

Längtar också efter julen, snart snart...

Cilla♥

Parkvegens Hageglede sa...

Kjempekoselig hos deg. Blir inspirert av krestiviteten din. Ha en fin uke!

Stina sa...

Kul att du är tillbaka! Cyklamen utomhus? Det ska jag prova... Vackra bilder!

Kram,
Stina

Katarinas trädgård sa...

Jag har iallafall saknat dina roliga inlägg och fina inspirationsbilder, även om du har tyckt att det var skönt att vara "ledig"... Jag har visst blivit bloggberoende, undrar om det finns någon förening för sådana?! Din ljungkrans är så fin!!! Kanske kommer jag att göra min första krans inom en snar framtid... Cyklamenknölar brukar jag se på Lillafiskaregatans trädgårdsbutik, kanske skulle man slå till? Ha det bra och välkommen tillbaka!
Kram,
Katarina

gittan sa...

Ja hos mig ska du inte titta in om du förväntar dig några trädgårdsrelaterade inlägg. Inte ens några höstkrukor eller fina arrangemang har jag lockats göra i år. Det är så mycket roligare att pyssla i butiken och nu ska ju julen plockas fram där. Jag får väl skärpa mig och fixa lite julefint även på hemmaplan såsmåningom =) Skönt att du är tillbaks, har saknat din härliga inlägg / kram gittan

Margot sa...

Så fint pyssel du gjort! Måste vara skönt med ett växthus nu när det är så kallt ute! Låter spännande med cyklamen-knölarna, så häftigt att de blommar utan jord! Hade ingen aning om att de klarar sig i rabatten!
Ha en trevlig söndagkväll!
Kram

haspet sa...

Visst behöver man ett litet bloggbrejk emellanåt så att man sen kan komma tillbaka med ny inspiration. Jättefint utepynt har du ju gjort redan, man kan bara ana hur snyggt det blir till jul. Kul med höstkrokusarna, roligt att bli överraskad när växterna inte riktigt beter sig som man trodde (om det blir åt rätt håll förstås...). Ha det bra.// Peter

Annelie sa...

Hade precis börjat oroa mig, nu kan jag slappna av.
Sicken söt ljungkrans du gjort, och ditt lilla fågelmatbord är ju helgulligt. Ser ut som en liten toppluva över bordet.
Försöker liksom du hejda julpyntet som ligger och gnor i tankarna. Är så himla redo att sätta igång.
Vilken trevlig överraskning med höstkrokusen!

Kramar

Inger sa...

Vilka fina grejer du gjort, särskilt kransen av ljung:)
Ha det gott!

AnnCharlotte sa...

Det är kul att göra kransar och speciellt de juliga tycker jag...Men den med ljung är så fin så jag blir lite sugen på att göra en sån jag med ;)

Rose Garden Malevik sa...

woow woow
Så himla fina grejer du gör :)
Ha det gott
Håkan

Annika Christensen sa...

Välkommen tillbaka vännen!
Skönt med datapaus. Jag har halvfart bara men skall nog ta en lång paus jag också.
Kul med cyklamen knölarna tycker jag skall genast åka och köpa ett par st tror jag.
Blir alltid inspirerad av dig
Kram
Annika

Sophia Callmer sa...

Skönt med dataledigt, det har jag också haft i några dagar. Söta cyklamen, höstkrokusar är bara helt oemotståndliga fighters, när allt annat lägger av då sticker de upp.
kram!

Anjas Hill sa...

Ljungkrans?!! Wow! Igår när jag rensade min koreanska pipranka från alldeles för många långa "grenar" försökte även jag få till lite dekoration av dem - en boll - men, ingen "hit" - får öva mer. Dina kransar däremot är ju helproffsiga! Finns det något knep att få till det så bra som du har fått det?
Det är alltid lika inspirerande och trevligt att besöka din blogg - du har en fantastisk förmåga att dela med dig i stället för att "skryta"!/Anja

Lotta sa...

Underbar ljungkrans! - och dina 'rotkransar' är helt oemotståndliga. Du får gärna tjuvstarta ditt julpyssel så länge du visar det på din blogg. Jag blir sååå inspirerad av dig. Ha en härlig vecka. Kramar

Kamila sa...

For the first time I Cyclamen tubers, I hope that the cultivation will be successful.

As always, beautiful scenery

Anonym sa...

Beautiful!!!

Gunilla sa...

Hej.

Vad duktig du är .
Tänk om jag kikat in till dig tidigare så hade jag inte kastat bort avklippen från pilen, de hade ju jag kunnat använda till att göra kransar.

Men försent.Att göra av rötter som du har gjort blir så himla fint, men minnet är kort så jag glömmer nog bort det till nästa år.
Jag får kika in lite oftare för du har så många fina ideer.
Eller du kan väl göra en idebok så att jag får köpa.

Ha en fin fortsättning på veckan

Kramen/Gunilla

Helena, The Swenglish Home sa...

Hur vackert som helst! Första bilden sög tag i mig direkt och du är helt otrolig på att fixa fint med naturens medel, komponera naturliga konstverk i vackra och lugna färgkombinationer - SÅ inspirerande!

Skönt att du verkar haft några sköna dagar hos svärmor och hoppas att du blev ompysslad och fick vila gott.

Själv är jag lite osynlig i bloggvärlden just nu - tiden räcker inte riktigt till, känns det som...

Stor kram och en fin vecka önskar
Helena