torsdag 7 juni 2012

Collecting time


Nationaldagen blev Trädgårdsdagen här hemma. Kanske inte så överraskande. Solen sken fram emellanåt. Så skönt. Genast minns man hur det kan vara när det är varmt. Något vi inte varit bortskämda med att få känna på senaste tiden. Ja, eller överhuvudtaget i år.  Däremellan svepte kall dimma in och långkalsongerna åkte på... Jopp. Orkar inte ens bli förtvivlad längre över väderläget. Men nog om det. Min stora vida glascylinder måste vara en av de bättre sakerna jag har. Verkligen mulitanvändbar. Till ljusarrangemang, vas, flytblommor, glasklocka, frukt- eller popcornskål. Endast fantasin stoppar faktiskt. Just nu samlar jag tiden i den. Den blommande tiden som är nu.


Cylinderformen gör att de ljuva dofterna av liljekonvaljer och narcisser koncentreras extra mycket när man böjer sig över för att lukta.


Förutom att samla tid i cylindern, ägnades dagen 100 % till köksträdgården. Plantera ut alla småplantor samt att så. Hela långa dagen tog det. Men nu är det gjort. Skönt, skönt. Man vill ju att allt ska få komma igång och växa till nu. Lite riskabelt är det förstås med vädret. Men jag chansar. Vill bara få ut allt och komma igång.

Purpurkål 'Redbor'

°
Cameo white
I vita rabatten blommar den söta japanska aklejan 'Cameo White'. 
Endast ca 25 cm hög är den en perfekt liten kantväxt med sammanhållen form.


Kan inte låta bli att visa några flera bilder på vackra Cuban Night.


Gillar att den är så enkel, men ändå exklusiv med de fransiga kanterna. 


I vita rabatten skjuter alla perenner upp med fart och knoppar börjar synas. Samtidigt blommar tulpanerna som finast och alla har inte ens slagit ut än. Sist ut är höghalsade vita 'Maureen' och 'Queen of night'. Båda fortfarande i läckraste knoppläget. Ni vet, det läget precis innan de ska till att slå ut.


Är så glad över den långa gamla stegen jag fick för några år sedan. Min bror tänkte på mig när den skulle slängas hos några som renoverade sitt hus. Ni må tro att jag blev glad när han kom med stegen i högst hugg och undrade om jag ville ha den. Eller, han var förstås helt säker på att jag skulle vilja ha den. Passar så bra där den står mot den höga eken. 



Muscari Latifolium
...är en riktigt vacker och ståtlig blålila pärlhyacint där toppen får ljusare blommor. Ett enda brett blad omsluter den långa stjälken. Även om pärlhyacinten är speciellt vacker i sin blommande fas och sticker ut bland andra pärlhyacinter, så är det nu jag tycker allra bäst om den.


Som utblommad får den ljust gröna fröställningar och de torkade blommorna, som övergår till att bli violetta, hänger sig kvar ett bra tag. De långa stjälkarna är stadiga, vilket gör att de är dekorativa länge även som utblommad. En tvåfaslök helt enkelt.


Shiraz
Har skördat de första ärtskidorna. Lycka. Att man kan bli så glad av lila. Shiraz är både god och vacker. 
I växthuset har jag flera krukor som det bara är att plocka ifrån till middagssalladen. Härligt. 
Känns bra att få rivstarta säsongen med lite fördrivet.


Redan nu börjar de öppna sig. Allium, kära allium. Här har vi också en tvåfaslök. 
Vacker både blommande och utblommad. 
Den grå bakgrunden är grusgången bakom rabatten. 


°°°
Snart, snart är alla vårsysslor klara i trädgården. Har lite kvar att fixa med bara. Sen så. Är det underhåll och små projekt som tar vid. Kul med projekt :-)) Kvar är plantor som ska planteras ut, tomater som ska i sina rätta stora odlingskärl, växthus som ska städas, plastkrukberg som ska sorteras och plockas undan, ja och andra små 'behövs-göras-nu-saker'. Önskar bara att värmen ville komma. Är less på långfilsingarna.

Kram, kram
å go' helg på er!

22 kommentarer:

Home and Lifestyle sa...

Wonderful pictures Charlotte, I like the flowers in the glass vase!

Happy weekend!! With love, Ingrid

Unknown sa...

Åh, nu blir jag avis på dina fina tulpaner! Mina är nu alla överblommade... Suck, varför är allt underbart så kort?
Kramis!

Ruben sa...

Jag tycker allium är rätt häftiga även som i knopp.

Ha det gott!
/Ruben

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Absolutely Ruben!! Knoppstadiet är alltid vackert :-))

Birgitte sa...

Hej Charlotte. Det var gode billeder. Din alium er meget fin. HVor må det være skønt, at få gjort alt det du har nået i dag. Er spændt på at høre mere om dine andre småprojekter.

Gunilla sa...

Vilka härliga bilder på tulpanerna.
Jag har inte en endaste en:o)
Ja nog behövs kallingarna men jag intalar mig med att nu är det faktiskt Juni, sommarmånad så jag skall inte frysa.

Jag har börjat avhärda sommarblommorna men de kommer inte i jord förrän till helgen.
Hoppas bara att det inte blir någon frostnatt.

Aurikeln som kom från dig blommar nu. Jag tänker på dig då jag ser den:o) Jag får döpa den till Charlotte.

Ha det gott
Gunilla

Daniel sa...

Vilken fantastisk vas! Som ett koncentrat av just nu.

Ha det gott!
Daniel

Tant Otteskrufv sa...

Efter att ha sett din översta bild inser jag att en sådan cylinder får jag spana efter i sommar! Åh, vilken vacker bild med alla former och kulörer!

Sanna sa...

Go´kväll Charlotte,

Som vanligt blir jag nästan mållös av dina fantastiska bilder. :)

Ikväll var det din rubrik som fångade mig, träffade mig rakt i hjärtat. Det är precis det jag gör ikväll. Samlar tid. I en bruk med lock. =) Inser att tiden flyger och plötsligt är det nummer 2 som tar studenten imorgon. Måste skruva till locket ordentligt. Nu hoppas jag på fint väder imorgon och jag skall använda vattenfast mascarra.

du har det vackert i din oas i princip tidlöst. :)

Lotta sa...

Ahh, vilken vacker cylinder.... och vilka tulpaner... kan du inte köra en bildrepris på dem till hösten så jag inte missar lökplanteringen en gång till.
Kram

Hélena sa...

Blev helt kär i cylindervasen med alla blommor, så vackert! Stegen är klockren!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Anna Johansson sa...

Alltså du tar alltid fantastiska bilder och kan verkligen komponera färg och form i din underbara trädgård men dagens första bild på cylindervasen är ju helt magisk! Wow!
Tack för att du delar med dig av ditt flow.

Hälsningar från en trogen men tyst läsare.
Anna Johansson, Stockholm.

Spirande grönt - sa...

Så många läckerheter! På alla sätt och vis:)

Ha det gott,
Rebecca

Tittis Trädgård sa...

Blev så kär i din fina vas, som ett moodboard fast i cylinderform, hur läckert som helst!!!/Titti

Anna-Maria sa...

Stämningsbilder verkligen.Snygg kål också!Och jepp jag är lika trött på kylan, den tycks bara fortsätta...

Helena, The Swenglish Home sa...

Åh så vackert med en blom- och färgexplosion "på burk"! Vackert arrangerat och fantastiskt vackert foto. Om jag kunde måla så skulle detta lämpa sig som ett ypperligt stilleben att ge sig på...

Trästegar ja... jag förstår att du är kär i din. Jag har suktar efter en gammal trästege länge, en sådan där lite högre trappstege som man fäller ut så att den står för sig själv och man kan fylla med massor av maffiga små krukor och annat. Och helst, när jag nu är i mitt giriga esse, vill jag ha en lada att kunna ställa in stegen i och dekorera vackert till de logdansar och middagar jag vill bjuda på därinne i min gamla lada med högt i tak... Hoppsan, sidospår!

Och så bjuder du på fler bilder av vackra, vackra Cuban Night - det tackar denna fanclub extra mycket för - de är helt förföriska och på min önskelista för nästa år!

En varm och skön helg önskar
Helena, som huttrar i novemberstormarna och det ihållande regnet som hållit oss gisslan den senaste tiden - hu!

Marie-Claude sa...

Quelles superbes photos prises avec beaucoup de goût, bravo !
MC

Zinkhjärtat ♥ sa...

Ååh vilka underbart sköna bilder!!
Riktigt ljuvliga tulpaner!!

Stor Kram Annelie ♥

mammaxtre sa...

Lite tjatigt kanske, men jag skriver det igen. Vilka vackra bilder!

Igår hade jag stundtals möss på :-(

Ha det bäst!

Unknown sa...

Tänk att man kan bli avundsjuk på ditt "norrläge", men det är jag faktiskt nu :)
Har inte fått nog av tulpaner ännu, men har inga kvar....
men som tur är gäller ju,här i trädgårdsvärlden, försvinner en finns tusen åter...(eget ordspråk :))
alliumen blommar för fullt.

Och en sak, sådde shiraz häromdagen!! så jag lär få vänta på mina baljor. Tittar lite extra på dina istället och får försöka göra mig en föreställning om hur de smakar, ...och ja, de ser både snygga och goda ut.

Ha det toppen!
Camilla

Casa Bonita sa...

Oj, så fina bilder!

Tack för att du delar med dig av din vackra trädgård!

Varma hälsningar,

Ann

Kreativa Kajsa sa...

Jag har följt din blogg länge men varit väldigt dålig på att kommentera och berätta hur bra du är! Du är en stor inspirationskälla och min absoluta favorit bland alla trädgårdsblogggar. Jag älskar dina rabatter och alla fina former i din trädgård.

Jag har länkat till dig i min blogg, hoppas det är ok - annars får du höra av dig!

Tack för all inspiration!