onsdag 13 juni 2012

Planting times

Jiiiiiii. De verkar aldrig slut. Plantorna. Som ska ut. Tycker jag jobbar på ganska friskt. Likväl dyker det upp ytterligare frösådder som ser vilsna ut. Förstås hamnar man i olika flyttkaruseller innan de små sådderna kan plitas ner. Man upptäcker att oj, den där har blivit alldeles för stor. Eller: hur tänkte jag här... Växter flyttas hittan och dittan. Här är det ett silverax som blev alldeles för stor där den stod och täckte över flera andra växter.Tjoff. Så var den uppgrävd och ersatt med något annat. 

Skönt med skugga :-))

I lådorna i köksträdgården ser det väldigt pinnigt ut just nu. Små stöttepinnar och större stöd. 
Och så i botten de små plantorna. Men snart så, tar det gröna över.


Lyrsalvia 'Purple Vulcano'
Ska vara perenn. Har sått den förut också. Men då den dök inte upp nästkommande år. Gör här ett nytt försök. Skam den som ger sig.  Den är riktigt vacker med djupt mörka blad. Inte så hög, utan en nätt liten växt. Så här beskriver Rara Växter den: Mycket dekorativ salvia med mörkt svartlila bladverk, de små nätta blommorna som kommer på höga stänglar är ljust rosavioletta. Passar lika bra i kruka/urna som i rabatten. Blommar juli-september. Trivs bäst i väl dränerad jord i soligt till halvskuggigt läge.Härdig perenn som klarar vårt klimat. 25 cm


Är inte det minsta less på penséerna faktiskt, brukar ändå bli det tillslut. Har en en del med penséer som blommar sitt allra finaste nu. Sommarblommorna som ska ersätta får vänta ett litet tag till tror jag.


I fina fågelholken har, som jag nämnt tidigare, ett fågelpar flyttat in.


Jag lyckades fånga en av dem på bild. Någon som vet vilken fågel det är?


Den nyaste rabatten som finns i köksträdgården har jag tänkt mig en gott och blandat-stil på. Här kommer det, som det känns nu i varje fall, att vara alla möjliga färger i en brokig mix. Kanske med något neutralt som håller i hop dock. Tänker mig att växter man faller för men kanske inte passar färgmässigt någon annan stans kan få hamna här bland annat. Har velat haft en sådan plats länge. Så det känns bra. Läget är halvskugga. Tidigare i vår blommande krokus i alla möjliga färger. Nu är det framförallt tulpanerna man ser.


°°°
Vädret bättrar på sig. Skönt. 
Det är ljust länge på kvällarna. Också det är skönt.
Passar ganska bra när man har ett och annat att stå i på kvällskvisten :-) 
Syrenerna har äntligen slagit ut. 
Skolavslutningarna är avklarade. 
Det ÄR sommar på riktigt nu. 
I dag lyser solen dessutom. 
Mirakel.

Kram på er,
Nu är bloggtiden knapp... :-)

14 kommentarer:

M/S Design sa...

Vackra bilder som vanligt!!
Penséerna har trivts i år, mina blommar fortfarande otroligt fint.
Ha de bra
Mariana

Anonym sa...

Dear Charlotte,

You created a beautiful garden - both the design and the way you planted everything take my breath away!

Found the comments button - it is not showing up only when i read the translation.

Can you please post the instructions on how to trim the bridal spirea (did I get the plant right?) into a ball?
Thanks,

zoya

Odlarlust sa...

Fina bilder!
Jag tror att fågeln är en svartvit flugsnappare (hona). Vi har också ett par i vår trädgård. De är fina!
Ha det gott!
Anna

Ruben sa...

Vilka praktexemplar av cosmeor du dragit upp!!
Jag tror också, att det är en flugsnappare. Vilken fin holk hon har lagt beslag på!! Där skall de säkert trivas!

Ha det gott!
/Ruben

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst är det en flugsnappare, vi har ett gäng sådana här också!
Det där med en plats för lite "udda" växter var en bra idé, för det är ju tyvärr så att det väldans ofta blir fel när man köper växter. Antingen blir det fel färg - det vanligaste - eller också blir storleken inte alls som man tänkt sig. Just nu har jag en stor rugge med rosaröd lupin som skulle varit varmt röd. Dom måste jag flytta till nästa år!

Home and Lifestyle sa...

I always like it to see your pictures of your wonderful garden!

Many hugs, Ingrid

Hélena sa...

Visst är det en härlig tid nu. Jag kan inte få nog, vill aldrig gå in. Blogg blir det som nu när F är för trött för att göra något och vill se på tåg eller en film. Då sitter jag med datorn i knät :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Birgitte sa...

Hej Charlotte. Sikke nogle dejlige billeder og hvor har du fået gjort mycket. Dine violer er rigtig smukke, det er godt, at du ikke er blevet træt af dem endnu. Din mørke salvia lyder spændende, jeg håber, du får succes med den.

Fru Grep sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag som flyttar runt plantor! Fint blir det i dina rabatter.

la luciole sa...

Hello,
I'm from France
I love your beautifull blog.
*belle soirée*

Maribel sa...

Härliga bilder, du har en fantastiskt fin trädgård, nej man kan inte tröttna på penséer när de är så fina. Ha det gott /Marika

Godastunder-tokigaidéer sa...

Ja äntligen är det sommar, vi har studenten kvar att klara av på fredag och sen ska jag pusta ut lite. Här ar syrenen redan blommat över och nu står min salvia i blom.

Kram Anna

K sa...

Cute little plants you have grown. I have grown 'Purple Volcano' too, it's beautiful. Svartvit flugsnapparna are nice birds in garden. They are so sociable and lively.

Lisa sa...

Ja flyttkarusellen är visst oändlig ;-) Jag har inte heller lyckats få lyrsalvian att övervintra här, då har vi ändå zon 2, gränsar till zon 3, jag är tveksam till om den är perenn här verkligen. Men skam den som ger sig. Ha en fin helg !
Lisa/Lisas trädgård