lördag 16 juni 2012

Still in bloom

Tulpanerna håller fanan högt. Fortfarande. En del har förvisso redan tackat för sig. 
Men här. I nordöst, är det säkerligen minst en vecka kvar av tulpanglädje. Kanske mer.


I den här rabatten är det ganska tomt. Ja, just nu är det tulpaner förstås som fyller ut. Men det här var ett av de tre ställen där jag hade planterat buxbomhäck förra året och sen fick riva upp alla plantor. Så jag kom av mig kan man säga. Men nu är det ny säsong och nya tag :-)


När tulpanerna har blommat ut blir det ny häck här bland annat. 
På bilden nedan ser det ganska välfyllt ut, men det är på ena sidan det.


Nu förstår ni. Det finns lite att fylla. Den med uppmärksamt öga ser att det står några provhäckplantor redan på plats. Håller på att laborera lite i tankar och så. Men det lutar åt avenbok. Tänker mig i så fall att ej plantera i ytterkanten ut mot gräsmattan, utan i gången upp mot bänken och längs innerkanten, där testplantorna står nu. Så att det blir öppet 'utåt' och mer 'stängt' inåt mot grusrundeln och bänken, för att det ska kunna bli ett hemligrum med tiden. Vi får se. Först ska tulpanerna blomma ut i varje fall så de kan grävas upp :-)


Brunnäva
Är så glad över Brunnävan. Plantan är köpt i Beth Chattos plantskola. 
Så den är mig lite extra kär.


 Humleblomster 'Album'
Frösådd från förra året. Och nu första blomningen. Är såååå nöjd. 
Passar fint med sin cremevita färg i Vita rabatten.


Nytt projekt
Jaha. Kunde man inte slå sig till ro ett år och bara liksom inte starta något nytt. Nope. Inte om man har mycket i sig som bara vill komma ut hihi.... Jag kör pinnsystemet som vanligt för att märka ut de rundade formerna. Det här är tänkt att bli en slags fortsättning på köksträdgården. Eller ett sätt att få den att hänga i hop med delen ovanför. Precis i mitten där grepen står är det ställe där den gröna gamla trädgårdsbänken brukar stå. Nu kommer det bli grus och kompletterande av buskar här. Som tur är har jag fått bästa trädgårdshjälpen. Sonen 14 år sparar till en efterlängtad pryl och 'sommarjobbar' med diverse sysslor. En av dessa var att göra utgrävningen och forsla bort alla grästuvor. Han kommer också vara den som fyller upp med gruset. SKÖNT..... 


En del av de tulpaner som sjunger på sista versen har hamnat i min lilla tjärn. 
I stället för att ta bort höstens och vinterns nedfallna löv har jag låtit dem vara kvar
för att ge känslan av en riktigt mörk tjärn. Gillar.


Men mest av allt gillar jag nog just nu tulpanhavet i parrabatten. Love.


°°°
Tjoho. Dags för kvällspasset nu. Har legat och sovit i soffan på eftermiddagen (det regnade ändå...) och middagen är avklarad. Så, nu är jag laddad för någon timme till ute innan det är dags att hoppa i säng. Ljuset är fantastiskt på kvällarna. 


Ha det bäst alla trädgårdsvänner!
Tack förresten för hjälpen med fågelnamnet. Flugsnappare var det alltså :-)

25 kommentarer:

AnnaHelena sa...

Jamen,kära nån så himla fint det var med olika lila nyanser på tulpanerna! Oh, nu gäller det bara att komma ihåg detta i höst när det är dags att inhandla nya lökar! Du får gärna lägga upp dessa foton igen i september, som en liten påminnelse...;-)

Kram // AH

Vivishagerom sa...

Utrolig flott tulipan blomstring!
Hagen din var veldig frodig og flott!

Takk for tittten på fine bilder!

Inger sa...

Ser att du har samma tulpanmix som jag, de är verkligen stora och fina nu. Trädgårdsprojekt är svårt att hålla sig ifrån...
Kram

Sabelhagens Olivlund sa...

Så vackert ditt tulpanhav är! Och jag tror jag har blivit lite kär i humleblomster:).
Det är så roligt att kika in här hos dig och följa dina projekt.
Ha det gott.
Kram Maria

Rose Garden Malevik sa...

Heeeeeej Duktiga SuperDuperCharlotte :)
Jisses har du tulpaner fortfarande,,,,,,tja......de e väl bra om alla blommor går i varandra :)
Nu blommar rosorna på friland här,,,,,,,riktigt härligt...
å missa nu inte.,,,,,

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
HåkanBråkan

Living by Thea sa...

Såå fina tulpaner!

Fin inspiration.

Anonym sa...

Så vackra tulpaner med färgerna som glider in i varandra. Och vit humleblomster! Det har jag aldrig sett förut, jösses så fin den var!

Och grattis till den extra grävhjälpen, bara ett tiotal år med andra ord tills jag kan räcka över spaden till mina ungar! ;) Kram Hanna

Puumuli sa...

Härligt att ännu ha tulpaner! Jag väntar på att rosorna och pionerna ska börja blomma så småningom - ha en skön helg!

Kram
Sari från Puumuli

AnnCharlotte sa...

Så härligt att ha så många tulpaner kvar....här är de slut sedan länge.
Det kommer att bli fintmed häcken och hemligrummet tror jag.
Och så känns det som att jag saknar humleblomster...så söta som deär.
Ha det bra :)

Cosmos sa...

Hej vad är de för super-flott-fina kanter du har? De där rostiga.

livetpålandet sa...

Här är det veckor sedan tulpanerna gav upp. Ser ur läckert ut med alla fina former på rabatterna och avenbokhäcken på " fel" sida blir ju ur häftigt!

Landbohaven sa...

Hvor er dine tulipaner smukke.
Gode billeder.
Her er de for længst forbi.
Ha´ en dejlig dag.

Ninnis sa...

Gillar verkligen ditt tulpanhav med så harmoniska färg kombination...=)

Kram Ninni

Tant Otteskrufv sa...

Underbara tulpaner! Jag som gillar sittplatser tror på din häckplantering i bakkant. Vår infödde grävare jobbade också bra, men har flyttat hemifrån så nu får vi gräva själva :)

Mimi sa...

Vilken härlig tulpanrabatt. Jag har faktiskt också i år haft ganska sent tulpaner, har t.o.m. kvar en del ännu. Jag satsade på att köpa tulpanlökar som blommade möjligast sent, och det funkade. Klart man ska ha nya projekt varje år :) /Mimi

Johnna G sa...

Som vanligt så tjusiga bilder! Jag önskar jag hade samma blick för saker och ting som du... kan du inte komma över till mig och säga hur jag ska få en helhet? Få ihop alltihopa...

KRAM

Unknown sa...

Brunnävan alltså, jag bara ääälskar den blomman. Den passar så bra på alla ställen den smyger sig in där den frösår sig. Nu har ju jag inte den där tjusiga sorten som du har :), men den är ändå en favvo.

Och projekt måste man ju ha, har kommit på att det är roligare att planera ut nya grejor än att sköta om det man redan har....
Håller också på med att exprementera med "nya" häckplantor(iställer för buxbom som det säkert skulle ha blivit om inte..ja, du vet) så nu står det ligusterplantor och väntar på att hitta rätt plats..och vet du vad, har äntligen beställt plåtkanter av min bror plåtslagaren :).

Är såklart himla avundsjuk på dina fortfarande så snygga tulpaner, och i vilken mängd du har dem, imponerad. Hmm, så du tar upp dem, för att plantera någon annanstans eller förvarar du dem upp tills i höst??

Ha det toppen,
från ett spröregnande mälardalen!
CAmilla

mammaxtre sa...

Du milde tid så vackert!

Hélena sa...

Så vackert! Humleblomster upptäckte jag på tomten i den vilda delen, den del som ännu är helt orörd. Så otroligt fin i all sin enkelhet. Min ser lite mörkare ut i ytterbladen än din. Funderar starkt på att flytta den till min glasverandarabatt.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Sanna sa...

Charlotte

Vet att jag blir tjatig ;) Du har en sådan fantastisk trädgård. Jag får sådan lust av din blogg. Vill också! Var ska jag börja? Måste först skaffa dina härligt rustika rostiga kanter. Vet var jag ska börja ned dem:) Sedan måste jag ta tag i att odla från frö. Gjorde det mycket med barnen när de var små, men det har hänt något...glömska eller tidsbrist. Tror egentligen att jag inte tänkt. Hmm. Ska försöka minnas till nästa gång. Skicka en påminnelse när det är dax att börja. :)

Crèmefärgad humleblomster vill jag ha. Den vinröda är en riktigt barndomsblomma. Sådana plockade jag varje midsommar, den var en av de sju som plockades under tystnad på denna magiska natt. Drömmar om grodor och prinsar lockade .

Tack för att du delar med dig av din trädgårdsmosaik.
Charlottes garden is in my house denna regniga söndag.

Törnrosa sa...

Så spännande projekt och så vackra tulpaner.
Hej från Törnrosa

Birgitte sa...

Hej Sikke et fantastisk indlæg. Det var virkelig interessant at læse og du har meget på gång. Tak for kigget.

Fru Grep sa...

Härlig kombination av tulpaner! Njut av dem, för jag har inte en enda kvar i blom!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Kul, kul med projekt! :) Jag tror det kommer dröja innan de tar slut.. kanske kommer det aldrig att ske... ;) Underbara tulpaner. De sista blommar även här. Fint med ton i ton-tulpaner. Låter spännande med hemliga rummet. Känns som om det kommer bli toppen!
Kramar!

Marie Lithén sa...

oj men vitt humleblomster bara måste jag hitta, galet vackert, precis i min vilda smak:)))