tisdag 19 juni 2012

Roses

Rosor är väl den mest romantiska blomma som finns. Jag bara längtar tills trädgårdens alla slår ut. Knoppar finns, men inget utslaget än så längeI år har det blivit en del nya planterade också som jag ser fram emot med spänd förväntan.


Årets nya rosor, so far :-)
Baron de Wassenaer
Cardinal de Richeliu
Hippolyte
Indigo
La Belle Distinguée
Leander
Munstead Wood
Reine des Violettes
Velichenblau
William Morris
Sebastian Kneipp
Honungsros
New Dawn

Rosarrangemanget på bilderna kan man se och läsa om HÄR

°°°
Har märkt att flera växter redan har fått diverse slag av ohyra på sig. Den allra första rosen jag köpte för många år sedan och som hunnit bli ganska stor nu, 'Flammentaz', har både vita flygare och gröna löss av något slag i stooora mängder på sig. Usch. Hoppas att de nya rosorna klarar sig från allt för mycket angrepp. Förra året var det inte mycket tycker jag. Ja, förutom the big one: buxbomsjukan (förvisso inte ett krypangrepp, men ändå). En liten buske/växt med ohyra på sig brukar jag nog försöka ta mig an. Men om det är en stor ros, som min Flammentz, får det helt enkelt vara. Det blir för stort projekt helt enkelt. Ett oändligt sådant :-)) Och roligare saker kan man ju har för sig än att försöka få bort löss och annat trams. Det finns dock ett kryp jag verkligen brukar vara nitisk att få bort, och det är glupska larver. Är de små är det inte jättelätt... Inga sådana i sikte än så länge i år skönt nog.


Hur gör ni? Är ni duktiga att 'bekämpa'/ta hand om ohyra? Växtsåpa är det enda medel jag har. Sen brukar jag klippa bort grenar med stora angrepp och nypa av blad. Ja, förutom att plocka bort larver om det är sådana man jagar. I förebyggande syfte: vattna ganska flitigt. 

Hoppas ni har det gott i sommaren!!

Nu är det varmt och skönt igen. 
Men det skvittrar till och regnar varje dag i stort sett. 
Ganska praktiskt egentligen. 
Snart midsommar. 
Härligt.

18 kommentarer:

Le petit jardin sa...

Rosor är så vackert, själv fick jag en "Karen Blixen" av min man som jag väntar på att slå ut..knopparna växer sig fina. Hittade en gul ros som slagit ut i smyg, vackert.

Velchenblau funderade jag på att ha i äppleträdet, för den är riktigt läcker. Det blir nog en Paul Himmalaya som ska passa bättre för just trädklättring. Ska bara hitta vem som säljer den först. Rosjakten är igång :)

Snyggt arrangemang!!

Kram Kajsa

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Men det här var ju bara för lustigt... Satte mig precis att googla på favoritrosor och ser att du precis har skrivit om rosor. Har 4-5 "platser" kvar att fylla i nya projektet rosengården och då kom ju det här inlägget som ett brev på posten.. ;) Ska genast gå igenom din lista. De flesta var nya för mig men några står redan på önskelistan.
Kram, vännen!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Vilka härligt mustiga sorter du har valt. Cardinal de Richeliu såg jag på CFS och blev kär. :)
Kram igen!

Home and Lifestyle sa...

I think the rose is a beautiful flower, dear Charlotte! I have no roses in the garden, but actually I would like a climbing rose in our backyard, along the pergalo located near the water. This year that will probably not succeed, but maybe next year.

Your bouquets are great, so romantic and beautifully combined with the white flowers!

I wish you lots of sunshine! Love, Ingrid

Laura sa...

I can't read a word of your blog, but the pictures speak for themselves. Lovely! I will return again to be inspired.
Laura
http://lauranell.com

Ruben sa...

'Munstead Wood' har jag också köpt i år, men jag var ute rätt sent, så den är fortfarande väldigt liten. Vi får se vems som slår ut först!! Det blir nog din!!

Ha det gott!
/Ruben

Fröken Foto sa...

Hej. Vilken underbar blogg du har! Var bara tvungen att lämna en lite kommentar om dina jättevackra bilder... hit kommer jag igen ;)

kram kram Malin

Lotta Sultan sa...

jag är urkass på att bekämpa alla små djur. har någon slags bladstekel på en av klätterrosorna så bladen blir alldeles krulliga.
jaja, någon gång i framtiden kanska jag får tid att stå och rensa bort smått från växterna.
förresten. kollade efter dig på pinterest. finns du där?

Inger sa...

Hej Charlotte,
visst är rosor underbara, men om man gillar rosor får man stå ut med lite bladlöss och annat. Jag klarar allt utom rosrost, där går gränsen. 'Veilchenblau' är en av mina favoritrosor men är tyvärr inte härdig här, vill inte vara någon glädjedödare men eftersom den blommar på årsskotten och ofta fryser ner så uteblir blomningen, jag har prövat för jag gillar den verkligen. Lycka till med alla dina rosor!
Kram

samson sa...

Rosor är så vackra
men tyvärr så känsliga men jag ska satsa på norrlands sorter för jag VILL ha en rosrabatt även om jag bor på Småländskahöglandet och har sandjord att odla i
ha det så bra
maggan

Vikeskärs hem och ting sa...

Hej,själv har jag satt mina första 2 rosor :) Det är första året med trädgård. Jag har också fått löss, mindre antal och någon slags flygare som är gröna. Men jag såpar och klämmer sönder ohyran. Jag hoppas det ska hjälpa :)

Annika

Marie Lithén sa...

hahahhaha 13 rosor så långt:) Du är härlig du, varför inte, dra på!!! Jag skulle gärna plantera 13, men har hitills bara hittat en.... polstjärnan.. men hittar jag fler blir det fler! Å här har de lovat snö till midsommar, inga småkryp som trivs då, klar fördel:)))))

Kram

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Jomenvisst Marie :-))) Jag vet ju hur det brukar bli. Eftersom att det är början av säsongen är det stor risk att det blir ytterligare någon :-)) Jag slog till och gjorde en storbeställning tidigt i år.

Aha Inger. Då vet jag vad jag troligtvis har att vänta mig på den rosen. Men man vet aldrig innan man provat :-)))

Laila sa...

Så många fina rosor!
Bladlöss brukar jag bekämpa med såpvatten spetsat med T-röd, fungerar bra tycker jag.
Ha det gott!/Laila

martinealison sa...

Une très jolie publication... Il est vrai qu'avec les pluie fréquentes de ce printemps nos roses souffrent un peu... les moucherons les attaquent.
Les coccinelles sont d'excellentes mangeuses!...

Je vous souhaite une très belle première journée d'été... gros bisous à vous.

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Satte 2 Loiuse Bougnet i förrgår och för min inre bild blir det fantastiska! Såklart! Rosor är underbara men jag är lite slarvig med dem, ska skärpa mig. Svårt att hinna med för det är ju alltid något projekt på gång och då hinns inte underhållet med så bar som man kan önska. Tack för din inspirerande blogg!
Ha en skön midsommar
/Karin

Trädgårdstoken sa...

Jättefin bukett! Och jättefin blogg. Förstår inte att jag inte blivit följare förrän nu... :-)

/Mia

Anna-Maria sa...

Jo de bekämpas rent handgripligt och med såpa och t-röd!Vecklare och löss är mina "gäster" men det funkar. Jag väntar med spänning på rosen Tove Janssons blommor!