fredag 22 juni 2012

Almost done

När man får grävhjälp och köra-massor-av-grus-i-skottkärra-hjälp, går det så mycket snabbare :-)

Det är bra med tonårsbarn som behöver sommarjobb.
°
Det senaste projektillskottet är faktiskt snart klart. 


Ovanför köksträdgården, mot äppelträden och växthuset, där den gröna soffan stod hela förra sommaren, är det nu gjort ett mer permanent sittplatsområde. Eller plats för något annat möblemang eller funktion. Det blev en aningen besvärligt att släpa soffan fram och tillbaka vid gräsklippningen. Målet har alltid också varit att länka samman en del av 'öarna' i trädgården på olika sätt.


Och det är precis det som hänt nu. Köksträdgården hänger numera samman med delen ovanför. Det vill säga sittplatsområdet och även buskaget/häcken. Så här såg det ut när utgrävningarna började. 


Gräsmattan är bortgrävd samt ytterligare 10 cm vid planteringsytorna. Under grusytorna ligger en markduk. Ca 5-10 cm grus ovanpå. Mer behövs inte. Och inget mer underarbete av marken heller. Man kan behöva fylla på gruset en aningen nästkommande år bara. Jag passade på att jämna ut lutningen också. Det är toppen att man så lätt kan göra det med grus. Nu står bänken nästan helt vågrätt, från att förut ha stått i ganska kraftig lutning. 

Buskaget/häcken består av Svartaronia samt diverse insmygande buskar från grannen sida :-) Inte mig emot dock. Ökar insynsskyddet.
°
Det som återstår är att sätta låga plåtkanter mot gräsmattan, samt att fylla upp med växter på vardera sida om bänken. Har börjat, men är inte klar. Uppåt så att säga, mot växhuset, fortsätter panteringsytan en bra bit längs häcken/buskaget. Stenarna, som avgränsar planteringsytorna till viss mån, är lite för ljusa just nu. Ska 'behandla' dem för att få en mörkare ton. Vill helst att de inte ska lysa för mycket, utan smälta in mera.

Makadam 4/8 heter 'gruset' på riktigt. Det är egentligen helt fel att säga grus om det jag använder i trädgården. Grus/singel kommer direkt från naturen, oftast från rullstensåsar, medan makadam är en krossprodukt vars stenmaterial hämtas ur berg.
°
Det roliga fixet.


°°°

Jag känner mig så nöjd med platsen. Och att bänken fått en ordnad tillvaro. Det rostfria bordet har hängt med i många år och använts till allt möjligt i växthuset och trädgården. En del av er kanske minns att jag haft det ute på vintern också. Det kommer från ett restaurangkök. Gillar kontraster. Nytt och gammalt. Mixa vilt.


Önskar er alla en riktig somrig och god Midsommar!
Så skönt med värme.


37 kommentarer:

Sanna sa...

Vilken härligt inbjudande ö. Superfint. Nu får du ta dig tid att sitta på bänken och blomsterfundera, blomstervara eller varför inte läsa en blommande bok. Om du inte läst Leontines längtan, är den ett sommartips. :) minns inte namnet på författaren just nu.

Charlotte hoppas du får en förträfflig midsommar. Njut och ät gott. :)

Blomsterkramar
Sanna

Ruben sa...

Kan inte låta bli, att fångas av din trädgård, den är ju enastående!!! Otroligt fin!

Ha en trevlig midsommar!
/Ruben

Anna Vattenkanna sa...

Här händer det saker! Det blir så fint och jag håller med dig - mix av gammalt och nytt är grejen.

Glad midsommar!

Caroline-Gardentalk sa...

Det blir verkligen jättefint! Du har många bra idéer och det syns att du tycker "finliret" är jättekul. Glad midsommar!

Home and Lifestyle sa...

Dear Charlotte,

Like always I love it to see all the pictures in your garden. You work so hard to make it a little paradise!!

Wish you a happy weekend and god Midsommar :)!

With love, Ingrid

Helens trädgård sa...

Åhhh, sååå snyggt det blev!
Härligt då sommarens projekt är klart... har inte ens hunnit börja på mitt :=)

Trevlig Midsommar!

Inger sa...

Glad Midsommar!

Anonym sa...

Stiligt, supersnyggt - bra jobbat! Och vad jag gillar det lilla bordet! Ha en finfin midsommar :) Kram Hanna

Rose Garden Malevik sa...

Hej SuperDuperCharlotte
Va fint du gör det.....och ni verkar få det fint idag...härligt :)
å missa nu inte....

M
I
D
S
U
M
M
E
R

P
A
R
T
Y

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Living by Thea sa...

Såå fint! Härlig trädgård.

Trevlig helg!

It's me sa...

Your garden looks ready for a long long summer.....love Ria...xxx...

Villa Vårgatan sa...

Superfint!

En glad midsommar till dig också.

Vuxenmamman sa...

Vilken härlig blogg du har. Föll som en fura direkt. Letar och söker runt bland bloggar som handlar om trädgård och inredning.
Återkommer gärna till dig!

Önskar en fin midsommarkväll. Nu kom solen precis till Skåne så det kanske blir en trevlig kväll även här.

AnnaHelena sa...

Jag tycker så mycket om din gröna, gamla bänk. Jag kommer ihåg en sådan från när jag var liten, tycker den är så himla fin! Och visst blev det bra med det rostfria bordet till!

Kram Kram // AH

Anonym sa...

Hej! Vad fint du har! En fråga angående plåtkant mot gräsmattan: måste man köra med trimmer intill kanten eller kommer man åt med gräsklipparen?
mvh Pearl

Anonym sa...

Hej! Vad fint du har! En fråga angående plåtkant mot gräsmattan: måste man köra med trimmer intill kanten eller kommer man åt med gräsklipparen?
mvh Pearl

Laila sa...

Elegant! Du har verkligen blick för det estetiskt tilltalande och samtidigt funktionella! Grattis! Och krama om barnen!
Önskar dig en fortsatt skön helg!/Laila

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Pearl: Att ha plåtkant som kant mot gräsmattan och i samma nivå som gräsmattan har jag anlagt för första gången i år. Har det så på ett ställe i trädgården och snart på det området som visas i inlägget. Om man behöver trimma eller ej tror jag att man måste prova sig fram. Det är flera saker påverkar det. Nivåerna på gräsmattan, plåtkanten och ytan innanför exempelvis. Vad finns på ytan innanför kanten - går det att komma över med gräsklipparen o s v. På det ställe där vi redan har plåtkanter i samma nivå som gräsmattan klipps gräsmattan ända fram och trimmas ej. Just nu i varje fall :-)) Grusytan innanför ligger dock i en något lägre nivå, så det går att komma riktigt nära med gräsklipparen. På den nya delen som visas inlägget vet jag inte hur det kommer att bli. Plåtkanterna är inte på plats ännu.

Camilla, Galen i grönt sa...

Tack så mycket för din underbara blogg. Tankar energi i kubik genom att kika in här nästan dagligen dags. Underbara bilder!
Kommer du att ha någon form av trädgårdsvisning under sommaren och hösten?
Ha det gott!

Edith och Jag sa...

Fantastiskt fint och otroligt inspirerande! Din blogg är verkligen fin och får mig ofta att längta ut i min trädgård. Tack för att du delar med dig både av idéer, kunskap och erfarenhet.
Kram Maria

Trädgården på Höjden... sa...

Det är så kul att få vara med och följa dina trädgårdsprojekt. Så vackra och inbjudande.

Det är inte så att du har ett ett lämpligt tak att ta ett flygfoto ifrån ( á la Anna Vattenkanna)??? Hade varit så kul att se översiktsbilder från din trädgård och se hur allt hänger ihop. En liten önskan bara :-)

Hälsar Åsa

Anonym sa...

Åhå, vi har precis likadant grus!

Så fint du har gjort igen! Det är en njutning att läsa/titta på bilderna i din blogg!

/Maria

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Toppensnyggt blev det! Det blir så bra när man länkar ihop trädgårdens olika ytor. Lugnt och skönt för själen liksom.. ;)
Kul att du har samma iris. Just murrabatten är väldigt mycket inspirerad av dig och "dina" färger. Gjorde den efter att jag hade varit och hälsat på. :) Tack för att du bjuder på så mycket inspiration!
Kramar i massor!

Lotta Sultan sa...

snyggt mixat! och tulpanblandningen är syverän!

Mimi sa...

Jättesnyggt helt enkelt!! Du har verkligen "öga" för hur du ska göra. /Mimi

Simply Simplisticated sa...

Im speechless! Ive Never seen such absolute beauty like your gardens before and I just want to drink it all in:)You truely have a gardeners Soul it shows!I Love your work and your gorgeous blog as well.Congratulations on such a lovely haven:)Deidre~ http://simplysimplisticated4.blogspot.com

Simply Simplisticated sa...

Im now a follower of your Beautiful blog! Deidre~

Lotta sa...

Det blev fantastiskt fint och benen är fortfarande röda ser jag :).
Kram

M och Bulan sa...

HEj Charlotte,

Underbar trädgård! En fråga: Vilken plåt använder du som kantavgränsare? Jag har sneglat på Everedge men de är ganska dyra.

mvh

Mathilda från Lund/Skåne

Anna-Maria sa...

Det blir så fint med grus i trädgården, så snyggt hos dig!

Helena sa...

Jag önskar så att jag hade ett gäng tonåringar ibland men det kan ju vara ganska lugnt att inga ha :-)
Vad du hinner med stora projekt vilken energi kan du skicka lite?
KRAM från mig!

@nne sa...

this garden is so inspiring! @nne

mammaxtre sa...

Du ska vara nöjd. Det finns inget annat val. Galet fint!

Creaciones Verdes sa...

very nice photos! I always enjoy your posts!

Helena, The Swenglish Home sa...

Kära Trädgårdsfrun,

Efter vad som tycks en evighet av gäster och jobb och annat (gästerna var det ju väldigt trevligt med, men tid till annat försvann) så trippar jag försiktigt runt i blogglandet en kort stund och ser att jag bla har missat detta vackra och inspirerande inlägg från dig.

SÅ OTROLIGT fint du gör, vad du är gör och VAR du är gör...! Denna sittplats är ännu ett bevis på din otroligt fingertoppskänsla för vacker komposition och jag sörplar i mig dina grus...f'låt: makadamgångar, rabatter, grönskande oasvyer och arrangemang - precis som någon säger ovan så är ett besök här i din värld ett besök för att tanka energi, och jag lägger till: njutning och idéer.

Första bilden är jag för övrigt lite extra kär i, med det gröna bladverket i förgrunden, och med så vackert blickfång mot bordet.

"Kär", sa' Bill. "I din trädgård", sa Bull!

Jojo, och här kommer regniga kramar från det blöta ön i sydväst. Haha, just det, en sydväst är ju vad jag skulle behöva! ;-)

Helena

Lene sa...

Fantastisk vakkert :-)
Din blogg er virkelig min favoritt! Gode ideer og vakkert utformet.
Takk!!

Hilsen
Lene

yanmaneee sa...

kd 12
nike foamposite
jordan shoes
kyrie 4 shoes
michael jordan shoes
vapormax
balenciaga
jordan shoes
golden goose sneakers
nike air max