onsdag 27 juni 2012

Summer early flowers



Tulpantiden är nu förbi :-) 
Vårens fröjd är därmed avslutad för i år. En aningen senare än vanligt...
Dags för insynkning av sommarens tidigblommare. Aklejorna en av av de tydligaste,






tillsammans med Violkungsljusen


och alliumbollarna.


Nu när tulpanerna blommat ut, är rabatten vid växthuset lugnare och vilsammare. 
Alunrot och funkia är basen. Här blir det ganska skuggigt på sommaren. 


I år dök det upp en blå akleja bland alla vinröda, rosa, mörkt lila och vita.
Kul med överraskningar.


Ska jag vara helt ärlig är blå inte riktigt min favoritfärg på blommor. Men jag har flertalet blåblommande växter ändå som jag tycker om. Denna stora vintergröna 'Variegata' skaffades följaktligen inte med tanke på blommorna. Men oj, vilken vacker ljust blå färg. Gillar.


Trädgårdsirisen har slagit ut.


Och även denna gula som fanns här när vi flyttade hit. 
Ja, strandirisarna blommar på de också. I massor.


Nora Barlow
Växer i gruset i den skuggigare delen av trädgården sedan flera år tillbaka. Har några violkungsljus som också hittat sina platser på udda ställen i gruset här. Hipp som happ. Kul. De får växa kvar på sina egenvalda positioner. Gillar sånt. 


°°°
Hoppas ni har det bra i sommaren!


21 kommentarer:

martinealison sa...

Toutes les fleurs bleues ont ce quelque chose de magique... Très jolie publication. Vos photos sont merveilleuses.

Gros bisous.

Vuxenmamman sa...

Vilket vackert växthus du har. Vad är det för sort?

Ruben sa...

Jag sitter här och bara njuter av dina fina bilder. Vilken fin komposition av motiven! Måste prova, att blir lite djärvare jag också! ;-)

Ha det gott!
/Ruben

Home and Lifestyle sa...

Wonderful pictures Charlotte!

Enjoy your day! Many hugs, Ingrid

Susie på Stjärnarve... sa...

Jättefina bilder på dina vackra blommor! Eftersom du inte gillar blå blommor måste jag ju fråga vilken färg du föredrar!?

Ninnis sa...

Så njutningsfulla bilder...älskar aklejan "Nora Barlow"...helt bedårande...=)

Kram Ninni

Katarinas trädgård sa...

Oj vilket avlångt land vi bor i, tulpaner??? Och aklejor, det är minst en månad sedan! Men den som spar hon har, jag skulle gärna ha tulpaner nu! Har du testat att plantera dem uppochner för att förlänga blomningen?
Ha det bra i allt det vackra!
Kram
Katarina

Sabelhagens Olivlund sa...

Vackert! Här har alliumbollarna redan blommat över, önskar den hade varat hela sommaren.
Gillar ditt violkungsljus, det ska jag hålla utkik efter.
Ha det gott.
Kram Maria

Tim Skovrup sa...

rigtig gode billeder, og ikke mindst rigtig flotte blomster :)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vuxenmamman: Växthuset kommer från Willab och är 14,1 kvm.

Susie: Jo, men jag gillar blått :-) även om jag inte nyanskaffar särskilt många blåblommande växter. Min favoritfärg är nog aubergine i olika toner. Men vinröd och orangetoner ligger också bra till. Jag gillar alla färger egentligen. Men på olika sätt och i olika omfattning.

Katarina: Jorå, jag sätter några upp och ner överallt. Men i år har tulpanerna varit ovanligt sena. De kom igång sent och sen har vädret varit svalt, vilket har förlängt blomningen. Allt är sent i år faktiskt här.

Anonym sa...

Beautiful garden flowers!
www.downtoearthdigs.wordpress.com
Stacey

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Underbara bilder från din fantastiska trädgård!

Vi står i startgroparna för att börja gräva grunden till mitt växthus. Men väntar och ger vitlöken någon vecka till att växa till sig på... sedan sätter vi skopan i marken.

Hälsningar Monica

bloggernefa sa...

Fantastisk have. Smukt komponerade bilder. Tak søde Charlotte. Jeg blir så glad når jeg kommer forbi hos dig.

;)
kram
Eva

Trädgården på Höjden... sa...

Jag älskar bilden med ditt växthus. Det ser så härligt inbäddat ut. Och aklejor - riktiga raringar minsann. En favorit hos mig. Man vet aldrig var de dyker upp härnäst och i vilken skepnad.
Hälsar Åsa

Sanna sa...

Hej Charlotte,

Nu har jag följt dig och din trädgård ett år. Tror jag. Den är helt fantastiskt. Jag refererar till den rätt ofta: jo...Charlotte, en tjej med trädgård...hon bloggar...känner egentligen henne inte, men..,Hon har en fantastisk trädgård..Å där såg jag... Lärde jag mig..

Nu senaste här hemma: Charlotte hon har jättefina rostiga kanter runtom som jag också vill ha..

Du fattar :) Du är min trädgårdsidol. Vill vara som du...gå som du..,ett blomsterdjur som ja...det vill ja nuuuu...Tobidoda :))

Du har så otroligt fint.

Kram Sanna

Åsa sa...

vilka härliga bilder...jag njuter också av de blommor som blommar just nu t ex aklejor och irisen...
kram Åsa

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Ja men visst är det stooor trädgårdscharm med alla självsådda plantor som dyker upp här och där. :)Här är det mest penséer och fingerborgsblommor som rockar loss men även en del aklejor som jag def vet att jag inte har planterat in.
Kramar!

sandra sa...

Härlig blogg du har!
Nora Barlow aklejan längta jag efter i flera år och så när jag äntligen fick tag i den på Lisebergs trädgårsdagar så dog den efter nån säsong, men den såg ju otroligt fin ut. Lycka!
Lycka är ju också att se en ny blomma komma som man själv inte planterat ( dock inte kirskål eller annan jobbig sort) som flyttat in hos en. Själv kom det en aprikos färgad iris hos mig.

ha en fin dag!

Laila sa...

Gillar ditt sätt att fotografera blommorna med ganska mycket höjd ovanför själva bäxten!
Så fin den är din rabatt vid växthuset! Jättestora funkior, de måste ha några år på nacken?
Ha det gott!/Laila

Puumuli sa...

Härliga somriga bilder! Jag gillar blått men har mycket svårt med t ex rött och orange i trädgården men några sommarblommor brukar vara röda.

Ha en fin början på juli!

Kram
Sari från Puumuli

Malin - Stjärnflocka sa...

Underbara trädgårdsbilder! ja, ett växthus står på min önskelista... :)
Kram Malin