lördag 21 juli 2012

Struggles, bench top and floral joy



Den blommar. Klövern. Så klart gör den det. Söta blommor. 
Fast det är ju bladen man vill åt i första hand :-))


Hualigen. Är det inte buxbomsvamp så är det ullöss. Jopp. Mina två gamla buxbomhäckar är pudrade med vitt ludd. Idag var det dags för stora insatsen. Med denna häckbit som är ca 4-5 meter lång höll jag på i flera timmar. Har förstått att man ska behandla med olja. Men, just för nu har jag först rensat på minipinjebarken, som låg kring eller under häcken (massor av gömställen där), och sen spolat. Och spolat. Och spolat. Och spolat med vattenslangen. Varit hypernoga kring stammarna ner mot rötterna och ja, försökt att köra bort alla löss. Nästa steg blir kanske olja, eller ytterligare en omgång med slangen. Kändes inte riktigt bra att preparera häcken med så mycket vatten och fukt med tanke på buxbomsvampen. Är nästan som att be om att få den. Men vad gör man?? Är det inte det ena, så är det det andra. Jag tänker åtminstone inte ge mig i första taget. Nixipixi.


Kolla in rosen. Överst till höger. Oh. Har enorma blommor (syns inte riktigt på bilden). Och vilken doft. Beskriven som stark. Vet inte det. Jo. Det är den nog. Men så borde alla rosor dofta tycker jag. Jag tror att det är Portlandsrosen Indigo. Nyplanterade i våras flera rosor i en rabatt, skrev upp namnen, men inte placeringarna. I samma nyplantering hamnade nämligen tre stycken med samma, eller snarlik färg och utseende som denna. I varje fall är jag helt salig över den. Wow. Vill bara krypa in den och lägga mig inne bland bladvirvlarna, somna till och få en dos välgörande aromterapi i koncentrat. 


Ny bänkskiva hux flux
Skulle städa till på nya 'planteringsbordet' eller ja, avställningsbordet. Centrumön för alla redskap, snören, vatten och allt möjligt. Vad händer. Jo, helt plötsligt har jag släpat upp diverse slattar av klinkers från källaren som använts genom åren, och gjort en ny bänkskiva skulle man kunna säga. De ligger helt löst. Fast stabilt ändå med tanke på att plattorna är ganska tunga. Som ett pussel är fem olika sorter och storlekar utlagda. Fick ihop pusslet så bra på grund av att jag också hade mosaikdelar på ca 5x5 cm. Tror ni jag blev nöjd, eller nöjd :-)) 


Det röda som skymtar är rosen Flammentaz. Det var den första rosen som inhandlades i mitt trädgårdsliv. 
Vissa år vill jag bara gräva upp den. Andra år tycker jag om den. I år är det både och.


Tycker om den för att den blivit stor och blommar så generöst. Tycker inte om den i år på grund av rosenstriten. Ungefär en fjärdedel av rosen klipptes bort för någon vecka sedan i ett försök att hejda angreppet. De flesta grenarna är sedan till hälften avlövade. Och den har preppats med såpa några gånger. Jag som inte brukar orka bry mig om ohyra på för stora växter. MEN, när man ser strit på andra rosor också, eller en del av dem, så blir jag arg, förtvivlad och beslutsam. Det är förstås denna ros som är boven. Bladen blir så himla tråkiga. Vita och bleka. Usch. Lika bra att ta bort de flesta liksom. Upp till kamp helt enkelt. Mellan såpsprutandet, avlövandet och vattenslangsbehandlandet, så nyps det maskar. För att inte tala om sniglarna. Näe. De talar vi inte om. Har i varje fall inte monstren.


NOG OM DET NU. Det finns mer i trädgården än ohyra :-))) 
Väldigt mycket mer. Njuter varje dag. 

Är SÅ rackarns nöjd med planteringsbordet jag och maken snickrade ihop i våras. Även med placeringen centralt i trädgården. 
Den döljer den fula vattenslangen och mjukar upp och maskerar den höga grunden. 

°°°

Hoppas ni har det gott och skönt. 
Här har det varit varmt, soligt och ja, somrigt i flera dagar nu. 
Lovely.

Kram.



19 kommentarer:

Anonym sa...

Men ååååh så fint ditt planteringsbord blev! Vilken kanonidé! Förstår att du gillar det, det står så bra där och är så snyggt.

Ohyra ja... i år har jag allt elände som finns i min trädgård. Rosenstrit var en obekant rackare hos mig tills för några veckor sen. Nu har jag förstås den också... Mina New Dawn är hårt prövade, men de blommar fortfarande så fint trots alla sjukdomar. Ibland vill jag också bara gräva upp dem... men så ångrar jag mig och älskar dem ett tag till! ;) Kram Hanna

Frøken Solhat sa...

oj oj oj - kna godt forstå du er tilfreds - det er blevet ert fantastisk smukt plante/arbejdsbord du der har fået. Og bordpladen er da prikke over i-et. her kumme jeg godt stå flere timer :0)

Håber dine anstrengelser mod bukbomsvampen bære frugt Charlotte - andet er næsten ikke til at bære.

Knus Dorthe

Puumuli sa...

Jag förstår att du är nöjd med bordet - dtn är supersnyggt och behändigt kan jag tänka mig!

Ja, det är så trist med all ohyra i år - jag är så trött på att gå runt med såpan hela tiden. Mina små äppelträd är hela tiden som slagfält efter alla möjliga småkryp, hoppas att träden klarar sig ändå. Och rosorna ska man intetala om...

Mina dahlior växer väldigt dåligt, första gången de är så små att jag inte ens vill fota dem - du ser ut att ha lyckatsbra med dem. De låga som man frösår har däremot växt fint och jag väntar på att de ska börja blomma snart. En så konstig sommar denna är!

Ha en fin helg!

Kram
Sari från Puumuli

AnnaHelena sa...

Ja!!! Så himla fint!!!
PRECIS så där vill jag att mitt eget planteringsbord ska se ut!
Måste lägga en kom-ihåg-bild på detta i min inspirationsmapp!
Och vilken bra idé med plattorna!
Nu blev det utropstecken i alla mina meningar här...:-)


Kram // AH

Ranunkel i rabatten sa...

Oj, så snygg bänkskiva. Och rosenväggen är magisk.

Hélena sa...

Så snyggt planteringsbord! Jag måste fixa med förvaring och planteringsställe i trädgården. Har ingen plats någonstans... Då blir det lätt rörigt!
Älskar din nya header! Har börjat leka lite i Lightroom men pga en kraschad dator har jag mest haft ångest över att få tillbaka bröllopsbilderna... Tack och lov lyckades en hel del räddas! Kämpa på mot ohyran!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Home and Lifestyle sa...

Dear Charlotte,

I like the garden table and all the decorations!

Wish you a sunny weekend!! Many hugs, Ingrid

Ninnis sa...

Förstår att du är nöjd med ditt planteringsbord...så underbart.
Tack för att ögonen fick vila på toppenfina bilder idag...=)

Kram Ninni

gittan sa...

Ditt planteringsbord blev verkligen hur fin som helst med kakel på!

Visst är det väl ovanligt gott om skadedjur i år? Alla de sorter och på massor av växter tycker jag - trist! Min buxbom har ju sluppit svampangreppen (än så länge) men har fått buxbomsbladloppan. Hillevi skriver om den här:
http://stocksundgarden.blogspot.se/2012/05/buxbombladloppa-vit-ull-loss-pa-buxbom.html
om det är någon mer som vill läsa.

Jag har klippt bort angripna områden på plantorna jag har på "lekplatsen" De krukade små kloten som stod runt parasollfoten fick däremot åka till sopstationen - de var översållade!!!
Hoppas dina häckar klarar sig / Kram gittan

Rose Garden Malevik sa...

Hej SuperCharlotte
tja...jag e inte expert på detta område,,,,men testa med Parafinol....superbra ....
Underbara bilder...
å missa nu inte.....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Louise sa...

Oj vad fint du har det som vanligt! Ja visst är det trågigt med alla sjukdomar och angrepp, skrev precis om det hos mig efter att ha fått ta ner ett helt träd... Men så är det väl med trädgård. Tycker bara att det är lite för mycket. Nu är ju även tujan hotad har jag förstått. Vet att du har satt en häck av det och vi har en hel häck mot en granne, vill inte ta bort!!

kram louise

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Mmmm, grymt vacker ros...kan nästan dofta den ända hit!
Och så snyggt din bänkskiva blev, blev genast sugen på att gå ut i trädgården och dona lite...som så ofta när jag besökt din fina blogg.
Ha en finfin lördagskväll,
kram Lydia

Sanna sa...

Hej blomstervännen

Nästan för perfekt :) Älskar ditt planteringsbord. Vad ni är händiga, tillsammans :) Trädgårdskärlek!

Är hemma på ön i stan. Lavendel., rosor, apelsin å dahlior blommar sagolikt!!! Missar lite när jag är på ön vid havsbandet. Njuter nu!! Några dagar innan annat väntar. Charlotte du har en oas. Lördagskvällskram sanna

Anonym sa...

Hej! Jättefint, som vanligt!Du har så fina grusade ytor i din trädgård. Gräver du alltid bort grässvålen innan du lägger på markduk? Eller kan man lägga markduk direkt på gräset? Kanske en korkad fråga, men jag ska grusa upp en större yta snart och börjar bäva inför allt jobb... MVH/Anna

MARIES FOTO sa...

Instämmer, planteringsbordet är fantastiskt fint. Framförallt har du så god ordning på och runt omkring. Kram Marie

Isas Trädgård sa...

Hej Charlotte !

Sååå snyggt ditt planteringsbord blev !! Precis ett sådant som man vill ha!
Har fortfarande kvar det där bordet från IKEA du vet (inköpt för en herrans massa år sedan). Just nu står det precis framför växthuset för det är så praktiskt att stå där och hålla på men det är ju inte så vackert precis.
Blev ju jättebra med "plockihop" av sparat kakel. Har också sparat från renoveringar som ligger och väntar på att användas till något bra projekt ... ditt planteringsbord ger ny inspiration nu !

Förstår att du njuter i din vackra trädgård av allt fint du skapat !
Ha det så gott !
Kram/Isa

mammaxtre sa...

Jag finner inga ord för hur fint jag tycker att du har det hemma i din trädgård.

JennieS sa...

Du har det så himla fint! Och så tar du så snygga bilder. Jag är så ledsen att jag inte kan komma och titta på din trädgård (40 års fest coming up). Ett annat år!

Katarinas trädgård sa...

Ullöss?! Näää, det vill vi inte ha! Jag tror jag låter bli att titta... Jag tittar på ditt snygga planteringsbord istället!
Ha det bra!
Kram
Katarina