tisdag 21 augusti 2012

Late summer colors

Just nu och sen en tid tillbaka doftar det sött och gott av lavendel i trädgården. Ligger som en parfym i luften. Har inte velat klippa mig buketter att torka. Vill inte att doften ska försvinna. Men. Idag kunde jag inte hålla mig från att göra ett litet knippe i alla fall, även om det är för sent för det egentligen. Den är i utblomningsfasen, men humlorna surrar fortfarande som förhäxade bland blommorna. 


Luktärtorna växer vilt och slängigt. Toppklippte flera i ett försök att stävja djungelväxten. Det blev en bra bukettstomme. I buketten hamnade även några kvistar sockerärter 'Shiraz' med snygga lila ärtskidor hängande. Och astrar. Många. Skirt blomsterlin som fluff däremellan. Sensommarens blommor är så uppskattade. Vill ha massor. Plocka buketter. Njuta av överflödet. 


Man är nog lite knasig som köper sig en bunt med Gladiolus när man har hela trädgården att plocka blommor ifrån. 
Men. Jag kunde inte motstå den lila färgen. 

Omogna äpplen är så bra att använda till dekorationer

Tomaterna är fortfarande gröna. Endast några få har börjat skifta färg. 
Ska nog prova att steka några. Som i filmen 'Stekta gröna tomater'.


Sensommarfärger
Love.
Fint att plocka fram mitt i vitaste vintern.


°°°
Det har börjat klia så mått i tulpanfingrarna. 
Men bara lite :-) 


26 kommentarer:

Home and Lifestyle sa...

You have made a wonderful garden decoration on the table...it's really great Charlotte!

Many hugs, Ingrid

Ruben sa...

Vilka fantastiska stilleben, man skulle önska att man kunde klicka upp den sista bilden. Kanske tur, att det inte går, man skulle bli knockad! ;-)

ha det gott!
/Ruben

Helena sa...

Du är en konstnär rara du :-)
KRAM från mig!

Hélena sa...

Så vackert och vilka härliga färger. Jag älskar hösten även om jag i år känner mig lite stressad. Men det lägger sig nog och lugnet kan infinna sig.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Unknown sa...

Fantastiska bilder, Charlotte.
Helt underbart inlägg.

Är så avundsjuk på dina solrosor, sår och sår men de vill verkligen inte här hos mig. Tycker de är helt underbara, speciellt de lite mörkare sorterna.

Och måste erkänna att en bukett lila Gladiolus åkte med hem från Plantagen häromdagen..:)

Ha det toppen!
Camilla

Spirande grönt - sa...

Så härliga sensommarkompositioner!

Go´kväll:)
Rebecca

Jessica sa...

Helt fantastiska bilder. Vilket arbete och kärlek du lägger ner. TACK för att jag får kika in på allt detta trädgårdsgodis!

Trädgården på Höjden... sa...

Så underbara färger. Och jag tror jag tänker på lila som Charlottelila nu. Den är du. Och dina fina arrangemang. Ljuvliga. Vill se meeeeeeeer;-)
Kram Åsa

Hanna sa...

Så härliga färger! Jag är väldigt inspirerad av din blogg. Apropå tulpaner, jag ska snart beställa mina första tulpanlökar. Har du något tips på en vit tulpan som blommar samtidigt som Jackpot? Gärna en återkommande. :)

Marie Lithén sa...

men åh som jag saknar blommor att plocka.... Fantastiska buketter du gör, galet fint! Jag kan nog till och med tänka mig att odla gladiolusar bara för att plocka in:) men lite tokig jag ju

IET sa...

Glömmer när jag inte varit inne på din sida på ett tag vilka fantastiska bilder du tar. Jag sitter här och bara ler, en bra start på dagen. :-)
Älskar också att plocka in blommor, skulle kunna göra det flera gånger om dagen om jag hade något att plocka av, men det planerade landet bara för snitt är inte skapat ännu.
Så fint det var med flytäpplena!

Bea sa...

Underbart vackert i bild! Anar att det tar en stund innan allt är uppdukat ;)
Du har en fin förmå att se det sköna och vackra!
Kram /Bea

Amazingdays sa...

Vilka stilleben du har skapat!
Och färgerna är precis i mitt tycket. Jag bara älskar lila i trädgården.
Coolt att lägga de gröna tomaterna i vattnet tillsammans med blommorna. Att jag aldrig tänker på sådant - har helt enkelt dålig fantasti.
Ha en skön onsdag!
//Carina

Monica fra Koseleg sa...

Så fantastisk flotte bilder- så fint du har laget det i stand- Jeg drømmer meg helt bort! Blir så glad av å ha noe vakkert å hvile øynene på! Takk!
Mvh Monica

samson sa...

Jätte vackra bilder
ha det så bra
maggan

Anonym sa...

Hej Charlotte!

Vilken vacker färgkombination, igen!
Det sägs att blått är flott,
men här måste också tilläggas elegant-flott :).
Bilder är proffsiga! De är inspirerade och värda att ta efter.

Hälsningar Lidia

Ulrika - Timjan och pioner sa...

Vilka ljuvligt vackra bilder!

Anonym sa...

Så fantastiskt fint! Dina bilder är som konstverk som man vill titta på länge, länge. Jag känner nästan doften av lavendel genom datorn... Det är en härlig tid som börjar nu. :) Kram från Hanna

AnnCharlotte sa...

Mmmmm vilka mysiga bilder.
Jag tycker att man får lov att vara lite knasig ibland :)))
Ha det bra :)

Agneta sa...

Håller med de andra, såå vackert! Men jag förstår att du tvekat med lavendeln, det är lika för mej, ska jag nännas plocka av dem? Och humlorna älskar dem verkligen. Men nu fick jag nog sån inspiration att göra en bukett. Tack!
Agneta

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Underbara färger (nästan så man vill äta upp det :-) ) Testade att steka gröna tomater förra året - mycket godare än det låter! :-)

/Annika

JennieS sa...

Som en tavla från 1700-talet. Så vackert och jädra snyggt stajlat.

Carina sa...

Läckert, det där. Det värsta är ju att det går ju inte att motstå att äta upp de läckra sockerärtorna direkt på "trå´n". I år har jag bestämt mig för att förska få till några stora ärotr att frysa ner, Får se om jag lyckas,.
Måste förresten säga att jag gillar ditt motto, det där om att inte ha ett "måste" till sin trädgård utan ett "vilja".
Kag 'r s¨göad, för jag har äntligen hittat dit efter ett antal år där jag försökte vara "redig". Nu njuter jag istället, även om det inte blir så mycket gjort :)
Ha det gott.

Helena, The Swenglish Home sa...

Vilket färgfyrverkeri! Bländande snyggt, och sista bilden är som en gudomlig målning! Färgerna och frukterna andas höst, men bara på ett behagligt sätt, inte på ett "panik-nu-kommer-kylan-och-mörkret"-sätt. Lila... jag säger så det, mumma för ögat, särskilt tillsammans med alla olika gröna nyanser här.

Ehm, här har det också flyttat in gladiolus, för visst BEHÖVDE sambon en bunt till sin födelsedag häromdagen...? Visst? :-)

Kram, kram,
Helena

Landbohaven sa...

Jeg kom tilfældigt forbi din blog.
Gode billeder.
Hvor er det smukt.
Tak for kigget.
Ha´ en dejlig aften.

Ainosofia sa...

LOVELY LOVELY LOVELY <3