fredag 30 november 2012

First, second, third...

Och fjärde så klart.  Idag är det storstädning här. Att man kan bli så glad av att få städa. Adventsstjärnorna är på plats och 'barnens' (snart 18 + 15 år....) adventskalender håller på att fiffas. DET är verkligen en tradition som inte verkar gå att avskaffa :-) Nåja. Med tuggummi, kola och en och en annan strumpa i paketen är den inte allt för krävande att få till och en ganska mysig tradition.


Adventsljusstaken är också på plats på köksbordet. En helt vanlig i plåt som hängt med i många år. Tycker egentligen allra bäst om adventsljusstakar där man har hederliga kronljus i. MEN. Det är också kul att göra någon mer fixigt arrangemang. Och det är det jag bjuder på idag.


Har använt allt från torkade fröställningar från trädgården, till torkade limesskivor, vide, brudslöja, vitmossa, scillalökar som stuckits på järntråd och en del grönt. I mitten en 'Plättar i luften' och runt om några Echeveria.


Träpärlorna gillar jag skarpt.


De hela limefrukterna är köpta färdigtorkade. Så snygga.


Skåpet som arrangemanget står på är ett av mina allra bästa superfynd. Inropad på auktion i somras för hela 90 kr. Jorå. Men jag har faktiskt haft lyckan att få göra flera liknande fynd genom åren. Många av våra möbler här hemma är auktions- eller loppsifynd. I skåpet förvarar jag vaser, ljusstakar och diverse plock. Behöver jag säga att det är knökfullt på hyllorna?! 


°°°
Nej, det här går ju inte. Dags att återgå till dammsugaren :-) 

Önskar er alla en riktigt God och Glad första Advent!


41 kommentarer:

trädgårdsdrömmar sa...

Snyggaste adventsljusstaken jag sett i år.Perfekt.Bra när man har fantasi för att få till det så där fint.Önskar dig en skön helg.

MyGarden sa...

Vilket fint arrangemang! Riktigt läckert är det. Och grattis till ditt skåpfynd, så snyggt det med.
Ha en trevlig advent!

Home and Lifestyle sa...

You are very creative, dear Charlotte...I love your Advents candless so much!!!

Wish you a lovely weekend! Warm regards, Ingrid

Vesna Maric sa...

Lovely. I made mine today. Check it out my blog if you like. I too love natural materials.

Villa Ryttarängen sa...

Vad coolt med träkuberna och bokstäver.. Har aldrig sett innan. Kraaam och ha en skön helg/ Pia

Karla sa...

Hej! Jag måste också säga att den här Adventljusstaken är den finaste jag har sett hittils! Och pärlorna var kanon snygga! ...Tack för tipset!...hoppas bara jag lyckats att hitta sådana till nästa jul ;o)
Ha en bra kväll, Karla.

Vinterhagen sa...

Jätte fint adventsarrangemang och vilket underbart skåp, vilket fynd :)!! Jag älskar att fynda på auktion och imorgon är det dags igen och jag hoppas på att det finns många fina fynd :)
Ha den bra helg och 1:a advent!
Kram!

Meta sa...

Fint och visst kronljusn i all ära men det slår inte denna i alla fall
Ha en fin advent
Kram meta

Mia sa...

Jättemysig uppsats, passar fint också på skåpet :)

Anita sa...

Ååh, vilken fantastiskt snygg ljusstake. Och så snyggt med de torkade limefrukterna. Träkulorna, jättesnyggt. Så kreativt och vackert. Kul att barnen vill hålla fast vid traditionerna. I juletid blir vi alla barn :)

Ha en fin första advent!

Marie Lithén sa...

Väldigt fin ljusstake! Å skåpet, en sån tur du har!!! fint som bara den å stjärnorna på dörrarna, ursnyggt! Trevlig helg på dig!

Sabelhagens Olivlund sa...

Oh my.. vilken otroligt snyggt arrangemang du gjort!
De hela limefrukterna är så läckra. Och vilka fina träpärlor. Nu har jag scrollat upp och ner flera gånger för att insupa allt:)).
Ha en fin helg.
Kram Maria



MODERN COUNTRY sa...

Så vakker Adventsstake du har laget, utrolig inspirerende å se !Kjempefin materialbruk..

~ Aina ~

Bettina Bäck sa...

Supersnyggt. Älskar också att gå på loppisar och på auktioner. Känns också bra att köpa något som är "begagnat", allt behöver inte vara nytillverkat till högt pris. Fin helg! :-)

Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok sa...

Oj, snyggaste "adventsljusstaken" jag sett hittills! Du har sån talang! :)

Gunilla sa...

Du är ju fantastisk på att få till det.
Kreativiteten verkar inte sina hos dig:o)

Trevlig advent

AnnaHelena sa...

Mycket fint! Kul med en ny, fräsch idé! Det är roligt att kunna variera sig lite! Kram // AH

PS: Gillar möbeln den står på också!

Lisa sa...

Ja du är ju makalös, det var nog den snyggaste adventsstaken jag sett, nånsin ! STOR inspiration :-) tack ! Ha en mysmysig helg
Lisa/Lisas trädgård

Anonym sa...

Riktigt tjusigt. Och skåpet var ju bara sååå snyggt! Är helsugen på att pynta nu när jag ser alla era fiiina bilder. :)
Kram, gumman!

AnnCharlotte sa...

Vad fint med pärlorna...
Här hoppar vi kalendern i år...pga resa ;))
Kram :)

Hélena sa...

90 kronor, det är ju helt galet! Skitsnyggt på ren svenska!Håller på med F´s första adventskalender med små paket. Ska bli så roligt att se hans min när han vaknar imorgon :-)
Ha en underbar advent!
Kram Hélena

Eva Linnea sa...

Annorlunda och ursnyggt! Färgerna är så läckra.
En skön adventshelg önskar Eva Linnea

Luna Ek sa...

Fräscht och trendigt! Ha en mysig advent! Luna

Rose Garden Malevik sa...

Hej SuperDuperCharlotte
jisses,dedär blev ju hur fint som helst,,,,,du är verkligen DUKTIG :)
å missa nu inte......

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Johanna sa...

Vilket fantastiskt fynd det där skåpet,så vackert!
Träkulorna är jättefina,jag gillar verkligen lime & echivera i dekorationer.
Härlig inspiration bjuder du på här
Varm hälsning
Johanna

Helena The Swenglish Home sa...

Jag döööör så snyggt! Helt klart instämmer jag i kören: Snyggaste adventsstaken i år!!! Och just sådana där bokstavspärlor har jag gått och varit sugen på en längre tid... och nu förstår jag varför - det var ju ett sådant här arrangemang jag gått och drömt om! ;-)

Åsså skåpet...mmm, jodå, jag blev störtförälskad direkt jag såg det "live" och inte blev det mindre attraktiv med denna "topping" inte!

Du kan du, ujejuj!

Kram, kram och kram!
Helena

Frøken Solhat sa...

Whauuuuuuu altså . det må bestemt være verdens smukkeste adventskrans Charlotte .....virkelig.

Dejlig 1. december

Knus Dorthe

Ninnis sa...

Underbara bilder...=)
Trevlig advent !

Kram Ninni

samson sa...

Verkligen en snygg Adventsljusstake
ha det så bra
maggan

Ainosofia sa...

Beautiful <3

AS (Fin)

Inger sa...

Hej Charlotte,
jag överdrev kanske lite igår om snön men det kom säkert 25 cm och sen dess har det kommit minst lika mycket. Ja nu snöar det hos er också, inte mycket att göra åt.
Gillar färgen på ditt skåp!
Kram

carinaon sa...

Oj, oj vilket fantastiskt fint arrangemang! Ha en underbar advent!
Carina

Skaparglädje sa...

Hihi...skönt att höra att det är likadant hos dig med julkalendern. Jag har fyra barn i åldrarna 18-22 år, de vill fortfarande ha både chokladkalender och en kalender som finns i köket med kola, karamell osv.
Men det är väl en viktig tradition för dem.
Ha en fortsatt trevlig helg!

Jannibele sa...

Så lekkert! Du er utrolig kreativ. Det vises i hele bloggen din:) Ha en trivelig advent!

Lavendulas sa...

Så fint! En superfin idé med träpärlorna. Du har en ljuvlig blogg och vackra bilder att bli inspirerad av! tack för titten! :-D

/Emma

Sanna sa...

Vacker Vackrare Vackrast :)

Fantastisk adventsljusstake. Älskar den. Min är tom ännu bara vita ljus och inget mer. Det får verka in i år. Skyller på influensan eller är det total idétorka. Ibland känns allt som det blir för mycket i mushuset...

Men din som sagt inspirerande!!! Kanske fyller jag mitt ojämna handgjorda vita fat med något...

Kram och tack



Karinas inspiration sa...

Toppenfin adventsljusstake i olika naturmaterial!
...och toppenfin trädgårdsblogg:))

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hej Charlotte,
Oj så fint,snyggt och smakfullt. Många olika saker men en hårt hållen färgskala.
Älskar torkade limefrukter och träpärlorna gillar jag verkligen.
Känner igen det där med fulla skåp.....
Kram Ingrid

Hatty sa...

Imponerad! verkligen jättesnyggt..:) Kram Hatty

Staudefeen sa...

Fantastisk flot - og meget nytænkende :-)

Kh. Marlene

Anonym sa...

Gud vad snyggt!!

Funderar om man skulle försöka sig på att göra liknande torkade lime själv, man kan ju försöka iallafall..

Har du något tips om någon webbutik som kan sälja sådana, om man mot förmodan skulle misslyckas??;=)
/Ingela