lördag 29 december 2012

Part one - A new year in the garden


Att påbörja ett nytt år i trädgården är som att högtidligt och med stor förväntan öppna en vacker port. När vintern är som kallast, snörikast och mörkast börjar det. Det nya. Många är vi som ivrar med våra drömmar, planer och förberedelser. Precis nu. När trädgården sover. Det klickas och tummas i frökataloger och bildarkiven gås igenom. Och precis nu är det så fint att summera året som gått. Personligen vet jag nästan ingen trevligare läsning än just årskrönikor eller dagböcker från någons trädgårdsliv. Trots det har jag aldrig själv lyckats med att sammanfatta mitt trädgårdsår i skiftet från ett år till ett annat. Tänkte därför att jag skulle göra ett försök. Kanske mer tankar än konkreta händelser. Först ut är vårvintern.

Bild tagen i England i februari.

Känslor kring snö
Även fast snö både är exotiskt, gör det ljusare ute och är vackert, finns det inte något så påfrestande som snö. Rent praktiskt är snön förstås bra för växterna. Bättre skydd går knappast att få. Växthuset måste dock ses över extra mycket, speciellt taket. Men det är ok. Det jobbiga är att trädgården helt försvinner under snön. I månader. Att prata om att vintergröna växter skänker glädje och grönska på vintern är nästan ett skämt här uppe. Höst och vår absolut. Men väldigt sällan under vintern. Man får ha tur om man kan se några konturer överhuvudtaget i trädgården annat än av träd. Nåja. Även om vi fått massiva snömängder flera vintrar de senaste åren, inträffar förstås motsatsen emellanåt med lite snö. Och då är det fint med vintergrönt :-)  Jag ska erkänna en sak. Inom mig bor det två drömmar: den första är att någon gång få bo på landet. Nära skogen och naturen. Den andra är att någon gång få bo längre söderut där vintern är mildare. Mindre snörik. Eller rent av snöfattig. Har upplevt så mycket snö i mitt liv att dosen är fylld med råge. Men. Nu bor jag i snörik del av vårt land och då får man som trädgårdsälskare anpassa sig. Göra det bästa man kan för att få utlopp för sitt trädgårdsivrande även när vädret eller säsongen inte är gynnsammast. Att skapa sig vårkänsla fastän det finns risk för snöfall exempelvis. Vill man så vill man tänker jag.


Vårtecken
När vintern äntligen ger vika och vårluften sveper in och tar kommandot är det som att proppen går ur. Startknappen aktiveras för årstidsskifte och vårtecknen börjar dyka upp. Träd och buskar grönskar. Gräsmattan skiftar färg. Våren har kommit. Det behövs inte mycket för att man ska ta några glädjeskutt.  Ett enstaka bladutstpring eller en knopp kan få en att le stort en hel dag. Jag är så glad över min extra varma rabatt som normalt sett är både skyddad och varm, men som också har en fjärrvärmeledning passerande igenom sig. Här tittar de första tulpanerna upp tidigt, tidigt. Lycka.


Att första blåsippan i våras kunde ses redan 17 mars kändes mirakulöst och gjorde mig innerligt glad och sprudlande energirik. Jippie. Våren var här. Och extra tidigt. Jag trodde nästan inte att det var sant. Sen blev det förstås som det blev med värmen. Men det började bra.


Magin med sådder
Ett av trädgårdslivets allra trevligaste sysslor är att dra upp egna plantor. Det går inte att komma ifrån. Det är klart att det är en smula pyssligt och kräver ett visst mått av passande, trixande och engagerande. Men det är en del av tjusningen. Och att det sker på den tiden av året när trädgården inte riktigt vaknat till liv eller rent av sover. Att man får börja med trädgårdslivet redan då. Själv har jag inte så stort tålamod med odlande i växthuset under sommaren. Då vill jag fokusera på att vara ute i trädgården. Men på våren. Då bor jag nästan i ute i växthuset alla lediga stunder.


Platsbrist
Ett växthus blir snabbt för litet. Jo. Så är det :-) Även fast jag valde ett något större växthus när jag skaffade mitt (tyckte jag då), insåg jag ganska snabbt att jag skulle ha behövt ett större. I våras kom jag på en ganska fiffig lösning på den uppkomna platsbristen. För att avlasta växthuset på våren, skaffade jag mig ett enkelt litet enkelt växthus i plast som byggdes upp på verandan. Där fick alla dahlior bo och en hel del av frösådderna. När allt var utplanterat monterade jag ner plastväxhuset igen. Precis som i 'stora' växthuset använder jag en liten värmefläkt för att hålla temperaturen.


Solen
De där tidiga vårdagarna. När solen inte bara lyser utan också känns varm, är speciella. Då är det som att det sista inom en tinar upp och man vill bara flytta ut omedelbums. Plocka fram dynor och möbler för att få börja leva uteträdgårdsliv till fullo. Rabatterna grönskar och lovar mycket. Men ännu har trädgården inte  exploderat i sitt vårfyrverkeri. Snart kommer belöningen för alla lökar som sattes på hösten. Snart. Under tiden pysslas det med sådderna och de sista löven räfsas ihop. Jag gillar att räfsa löv. Det är ren meditation. På samma sätt som det är att vattna. Man gör något monotont, samtidigt något som ger resultat och är betydelsefullt. Och det viktiga. Tankarna kan sväva fritt under tiden. 


°
I kommande del blir det vårfrossa.

Varmaste helghälsningarna!


18 kommentarer:

Carina sa...

Oh, vad härligt det där med tulpanerna, man verkligen känner den där härliga krispigheten, som är så märkvärdig just för "tullisar". Jag formligen ÄLSKAR att hålla på med tulpaner!
Sedan är jag kanske inte riktigt benägen att hålla med om att jag älskar att räfsa löv, vi har nämligen ENORMA träd här som fäller ENORMA mängder löv :) ...så du kanske förstår...
Men skönt att vara utomhus är det iaf :)

martinealison sa...

Tout comme vous je n'aime pas la neige et le froid...
Une publication pleine d'optimisme... J'attends impatiemment l'arrivée du printemps.

Tous mes voeux de bonheur pour l'année 2013 avec de gros bisous.

trädgårdsdrömmar sa...

Underbar beskrivning av våra känslor på vårkanten.Finns nästan inget som går upp med lyckan när växthuset kan öppnas.Nu fick du mig att längta.
Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR.

Puumuli sa...

Jag började redan längta efter våren i och med att ha läst ditt inlägg - så underbara bilder och fin text!

Jag beställde nya frökataloger strax efter julen så de borde vara här nästa vecka... Jag vet inte hur jag står ut med januari, februari och mars då vintern håller oss fast i kylan och mörkret...

Ha ett fint och gott nytt år 2013!

Kram
Sari från Puumuli

Puumuli sa...

Jag började redan längta efter våren i och med att ha läst ditt inlägg - så underbara bilder och fin text!

Jag beställde nya frökataloger strax efter julen så de borde vara här nästa vecka... Jag vet inte hur jag står ut med januari, februari och mars då vintern håller oss fast i kylan och mörkret...

Ha ett fint och gott nytt år 2013!

Kram
Sari från Puumuli

Ninnis sa...

Så underbart skrivet och du är ej ensam om längtan efter våren...=)

God fortsättning...!!!

Kram Ninni

Sabelhagens Olivlund sa...

Perfekt att starta dagen med din superfina årskrönika!!
Suck så vackra bilder:)). Snygg header också:))).
Ha en fin lördag. Här har vi "värmerekord" med +6° och ösregn...
Kram Maria

It's me sa...

Happy new year darling !!...let the spring begin...hahahahha.....love that season.....enjoy these days...xxx...

Hélena sa...

Det är verkligen roligt att läsa årskrönikor och jag måste säga att det är roligt att skriva dom också...säger jag som gör det för första gången. Det är skönt på något sätt att göra en sammanfattning och även att läsa favoritbloggares sammanfattning för det är ju så att man glömmer bort. Glömmer bort alla vackra bilder man har sett och härliga idéer man har läst om. Tack för dagens sammanfattning, ser redan fram emot nästa :-)
Bamsekram Hélena

Ymmeli sa...

Et riktig godt nytt år ønskes deg og dine! Klem fra Ellen.

samson sa...

nu längtar man ännumera till våren
fin sammanfattning du har gjort
ser fram imot nästa
ha det så bra
maggan

Anonym sa...

Tack för allt vackert och inspirerande som du har bjudit på under året! Önskar dig ett fint 2013!

Hälsn. Åsa

Helena sa...

Vilker härligt inlägg känns hoppfullt på något vis.Snart är vi där igen ...längtar redan :-)
KRAM från mig!

Trädgården på Höjden... sa...

så glad jag blir att du också började med en tillbakablick av året som gått. blir så tokinspirerad av dina bilder, ord och inte minst din trädgård. snö eller ej. den är makalös. ser fram emot fler återblickar...
kram åsa

Sanna sa...

Ett år som påväg mot sitt slut känns alltid lite vemodigt. Men gör man som du skriver ett kort dokument om det som varit. Good as bad. Känns det ljust lustigt friskt och blommigt. Det har varit ett blomstrande år för mig att följa dig. Tack för allt du delat med dig. Önskar dig all lycka 2013. Ha ett riktigt sprakande nyår!

Stora varma nyårsdrömmar skickar jag. :) Sanna

Helena, The Swenglish Home sa...

Åh ja, precis som du så gillar jag verkligen årskrönikor på bloggarna. Att som läsare få sitta och njuta av bilder och minnesbilder från året som gått och för sig själv mumla lite "ja, just ja" och vandra genom året ledsagad av skribenten - himla trevligt. Och dina bilder är SÅ HIMLA SNYGGA! Redan den första suger in min i skärmen så där lite som "you had me at hello" och jag blir nyfiken på var bilder togs, sugen på att gå ut och fota "insugningsbilder" själv (om det bara kunde sluta regna i fem sammanhängande minuter någon gång!!!).

Jag ser fram emot fortsättningen på din krönika! Själv "förtog" jag mig nog lite med adventskalendern, så det blir inte mycket till krönika här...

Kramar till er alla,
Helena

Lotta sa...

Vilka underbara bilder - de väcker verkligen längtan! Fast jag har nu beslutat att försöka leva och uppskatta nuet (något jag tyvärr ofta är ganska dålig på) så idag har jag varit ute och klafsat i hällande regn och försökt uppskatta de vintergröna växterna som här i de snöfattiga delarna verkligen syns - och faktiskt såg jag många små snödroppsstänglar också!!! ...åhh, nu längtar jag framåt igen...
Kramar och ett riktigt Gott Nytt År

Annika Christensen sa...

Underbart som vanligt!
Hoppas att nästa år blir lika fint trädgårdsår.
Kram och skål
Annika