tisdag 23 april 2013

Beautiful tulip leaf


Tulpaner har man för de oemotståndligt vackra blommornas skull. Jorå. Utan tvekan. 
Men visst blir man minst lika glad av de här bladen som tittar upp!


Tulpaner med vackra blad
Bladen tillhör tulpanen Garant, en darwin-hybrid med blekgul blomma och som enligt beskrivningen ska ha blad med vita stråk i sig. Vet inte om det är temperatur, sol eller en kombination av dessa som dessutom gett bladen en klädsam slöja i rosa-rött också. Har satt en ytterligare en tulpan med liknande vitbrokiga blad: Silverstream, som ska få spräckliga blommor i gult till aprikos-rosa-korall. En annan tulpan med vackra blad, en riktig favorit, som blommar åter varje år, är påfågelstulpanen Mary Ann. Har tjatat om den varje år tror jag sedan jag satte lökarna. Men det är av anledning. Den är tidig, har vackra blad, läckra blommor och sist men inte minst: den blommar troget åter varje år. Vad mer kan man önska sig av en tulpan?

Tulpanen 'Garant' tittar upp i Vita rabatten

Kvällsblommor tagna precis i sista fotobara ljuset. Är så glad över att se knoppar på mina hundtandsliljor. Det är bara andra året jag har sådana och jag tror att jag hittat en bra plats där de trivs. Hos mig spelar vita och blekgula krokusar nästan samma roll som snödroppar gör längre söderut. Har stora ruggar som lyser upp. Snödroppar finns också, men inte blir de till de där stora grupperna som behöver delas på regelbundet, utan de står i små klena samlingar i rabatterna. Har inte delat på ett enda litet knippe av dem än så länge. Det har liksom inte funnits behov för det. Väntar fortfarande med spänning på den våren när den stora begivenheten behöver ske haha.... För vem vill inte ha en trädgård full av vippande snödroppar i varje hörn som man har delat sig fram för att få. Nåja. Jag är nöjd med de vita krokusarna som lyser upp på samma sätt. En ganska bra stand-in-växt får jag nog lov att säga eftersom att de blommar samtidigt som snödropparna där jag bor.



Öppet i shopen på lördag 11 - 16
Ooops, onsdag i morgon. Dagarna går snabbt. På lördag är det besöksöppet i shopen för er som har lust att titta in. Och finns i närheten förstås :-) Ågatan 5 i Sundsvall, 12 - 16. Varmt välkommen! Har precis fått hem en hel del nytt som jag har börjat lägga upp i webshopen. Passa på att kika på de vackra redskapen från holländska DeWit som har livstids garanti. 

°

Biljetterna till Chelsea Flower Show har kommit. Längtar.
I år verkar det vara riktigt många som ska dit. Kul!! Ska du?


Varma vårhälsningar,

12 kommentarer:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Dina tulpaner var super vackra i bladen, dom skulle jag kunna köpa just för den skull.
Jag längtar tills alla mina nysatta tulpaner kommer bloma, 150 st där 100 står tillsammans.

Kram Anna
Nu ska jag titta in i din fina shop

martinealison sa...

Le printemps nous réserve de bien belles surprises... celles de vos photos sont agréables.
Merci pour ce partage et ce beau reportage.
Gros bisous.

Eva sa...

Vilka läckra tulpaner i snygg kombination till den röda kornellen... Ja odlingsvärdet kan vara annat än just för blomman, det är tydligt!

Sabelhagens Olivlund sa...

Läckra tulpanblad!! Älskar de cremevita krokusen.
Så vackert collage som alltid.
Kram Maria

Jenny sa...

Verkligen snygga tulpanblad! Allt är välkommet just nu, man blir lycklig för allt som visar sig!

/Jenny

Anonym sa...

Fick senaste Lantliv av min man i går, och det var ju precis det numret där du började som trädgårdsskribent! Jätteroligt!

Och jasså, du är också lärare från början! Inte undra på att din blogg är så välskriven, då :)

Härligt att dina tulpaner har börjat titta fram. Här på vår sida om Bottenviken syns ingenting ännu... Men jag bor iofs snäppet längre norrut än du. Tåååålamod!

/M

Lotta Sultan sa...

fina är dom när dom kikar upp. och lika ledsen blir man när dom några dager senare knipsas av av rådjuren. tjoff, tjoff!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Lotta: ja, det är inte roligt. Vissa år får vi besök av hungriga rådjur - och då blir man så ledsen när de knipsat av det göttaste. Medan andra år syns de inte till. Jag håller andan varje vår och undrar vilket slags år det kommer att vara. Inga besök hittills i varje fall....

Jennys Vita Villervalla sa...

Underbara bilder och en ljuvlig blogg!
GLAD att jag har hittat hit!
Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Jenny

Home and Lifestyle sa...

Dear Charlotte, do I see it right? The snow is almost gone and your tulips come out of the ground!! Spring is coming and that is good news!!

Wish you a wonderful day! Big hugs, Ingrid

Luna Ek sa...

Inte en enda tulpan tycks jag få i år på grund av rådjuren. De har haft storkalas här medan jag varit sjuk. Inte klokt! Denna vår är inte som andra.

Marikki sa...

Spring is so wonderful time, isn`t it?:)
Everything is rising and growing all the time:)

Beautiful spring photos♥

Hugs, Marikki