torsdag 27 juni 2013

A touch of red

Vårt hus är målat i blekgul färg med detaljer i begie och dämpad röd - inte engelsk röd, men nära. När jag började med trädgården var tanken att det färgrika framförallt skulle bestå av rödblommande växter eller växter med rödfärgat bladverk. Så började jag. Men så kom jag på att rött inte riktigt är min huvudsakliga favoritfärg och jag började avvika från grundtanken. Växter med rödfärgat bladverk kände jag fortfarande mycket för men det var just de skarpt klarröda blommorna jag fick mindre intresse för att ha annat än som mindre utropstecken. Nu började lilafärgade blommor i nyanser från ljust till det som oftast kallas för 'svart' att hamna i rabatterna. Framförallt det 'svarta' föll jag extra mycket för. Jag och alla andra i Sverige :-) 

I dag finns det inte mycket klarrött i trädgården. En hyfsat stor Flammentaz som står mot ena husgaveln, några röda liljor och ett fåtal perenner är det som är kvar. Lusten för den sortens röda i trädgården försvann helt enkelt, även om husets detaljer är röda, garaget - eller vårt häbre är rött samt att växthuset förstås beställdes i samma röda färg som husets detaljer. I stället har det blivit mera vinröda/bruna inslag genom åren. Men så i år kom lusten för härligt rött tillbaka igen. Inte så att jag helt plötsligt har fått för mig att göra om i rabatterna eller så. Men nu till vårt sorgebarn i trädgården: framsidan, som är i starkt behov av en omfattande makeover och där inte mycket trädgårdstid ägnas, där kände jag att den röda färgen ska få vara detaljen som säger: Hej! Eftersom att den omfattande makeovern inte kommer att inträffa i år är det framförallt i krukor som det röda får heja, tillsammans med 'svart', blekgult och ljuslila för att harmoniera med resten av trädgården. En mix som blev toppen tycker jag. Helt oväntat är jag överförjtust i de röda pelargonerna och kan inte få nog av dem. Det är de första röda pelargoner jag någonsin köpt. Ser nu fram emot att de röda luktärterna och att hängpelargonerna i den mörkare röda nyansen ska slå ut också bara. 


Årets pelargon: Tango 'Velvet Red'   -   Urna på fot 169 kr, Garden flow Shop 

°
Framsidans krukor
Inte alla. Men de flesta.

Rött
Årets pelargon Tango 'Velvet Red'
Hängpelargon i mörkt rött
Luktärt 'Royal Maroon'
Chokladblomma
Purpurkål 'Redbor'

'Svart'
Svart petunia
Svart kalla
Basilika Yemenite (mörka skiftningar i bladen)

Ljust lila
Fjärilslavendel
Jätteverbena
Timjan

Cremegult/vit/grön
En slags verbena i cremegult
Grön njurvinda
Jordreva
Murgröna

+ ett antal dahlior som jag just nu inte vet vilken färg blommorna kommer att få. 
Namnskyltarna försvann i vinterförvaringen. Men så fort de slår ut vet jag :-) 
Och kapkrusbär som ska få lila bär.

°
Ett tydligt sommartecken hos oss är att dörren står uppställd hela dagen lång.


Ljus som brinner även på dagtid gillar jag. Gravljus är finfint till sånt. 

Ljuslykta 245 kr, Garden flow Shop

°
Det är uppfriskande att helt plötsligt ändra sig. 
Se saker och ting med nya ögon.
Börja tycka om något man inte riktigt gjorde sekunden innan. 
För oftast går det så snabbt när förändringen i tanken sker. 
Från en sekund till en annan.



Röda sommarhälsningar


3 kommentarer:

martinealison sa...

Bonjour,

Il est bon de décider parfois un choix de couleurs... Mais on est aussi agréablement surpris lorsque les choses se font autrement.

J'aime beaucoup l'ensemble de vos photos. Elles dégagent une grande sérénité.
Gros bisous à vous.

Aquilejans sa...

Jättefina bilder!

Anonym sa...

Kul att se framsidan igen! Det händer inte så ofta.. ;)
Ja men visst är det väl härligt med riktigt kraftiga utropstecken. Jag köpte på mig ett gäng röda pellisar i fjol och de kommer nu snällt tillbaka efter den tuffa vinterförvaringen.
Jag gör som du (förra inlägget). Mördar varenda otäcking jag ser. Ju mer man lär sig om skadeinsekterna desto tristare blir det nästan... Hittar dem överallt. Kanske vore det skönare om man var så där oskyldigt ovetande igen...
Kramar, bästa du!