måndag 24 juni 2013

With sharp eyes




Försommaren blommar fortfarande fint och nu börjar rosorna så smått också slå ut. 
Ja, det vill säga de knoppar som trotsat inkräktarna. 
Larverna och lössen. Men framförallt de glupska larverna.


Känner mig som en fredligt lagd person och har inte ens ett hett humör emellanåt. Men, just nu är det KRIG i trädgården. Japp. Det är tur man fick lära sig att både trä mask på kroken själv när man var liten, och att vrida av nacken (säger man så....) på små aborrarna vi lyckades meta upp på sommarloven. För när spanarögonen är öppna och en glupsk larv skådas som lagt sig tillrätta så där bekvämt på en rosenknopp eller ungt blad kanske inte man har en liten kopp eller påse att droppa ner larven i, utan den måste helt enkelt omedelbart förgöras med handkraft. Ingen pardon eller vämjelse där inte. Men usch så trist det är. Ohyra, skadedjur och sjukor är faktiskt det enda jag blir helt bedrövad av i trädgården. Så onödigt.


Flertalet rosor har inte en enda frisk knopp kvar. Allt är gnagt på och förstört. Men så finns de dem som trotsar larver och löss som hänger sig fast och har svällande knoppar som slår ut nu en efter en. Munstead Wood är en av dem (bild i collaget högre upp), Leander är en annan (bild nedan). Finlands vita ros, som redan blommar för fullt, verkar inte ha enda larv på sig.


Snygga zinnian Queen Lime Red
Man kan inte annat än att bli kär.


I köksträdgården växer det fint i lådorna. Det mesta är fördrivet - ungefär hälften blommor och hälften grönsaker.
 I helgen direktsåddes dock det sista. Ibland hinner man inte med sig helt enkelt. 


Två favoriter i en: taklök i våningar. 
Tyckte själv att det var ganska fiffigt. 
Jord i botten på faten och så mossa i kanterna så att jorden inte rinner ut.


 °°°
I morgon är vankas det trädgårdsdag här. Det ser jag fram emot. 
Bland annat ska några rosor ska få flytta på sig till soligare plats och
 de sista utblommade tulpanerna ska dras upp (som inte ska få vara kvar).

Tack alla rara för era hälsningar.

Glad vecka trädgårdsvänner!



15 kommentarer:

martinealison sa...

Bonjour,

Nous attendons avec impatience l'arrivée des floraisons. Et grrrrrr... avec elles aussi les pucerons etc...

Merci de partager avec nous vos magnifiques photos.
gros bisous

mammaxtre sa...

Vissa krig måste man helt enkelt ta :-(

Så många olika sorters blommor och växter och....du har i din trädgård. Härligt!

♥Min Eden♥ sa...

Jo minsann här är det krigszon också...speciellt de feta gröna larverna som hånler åt er, alltså man ändrar personlighet när men ser dem... :/

Ruben sa...

Kämpa på, det gäller att inte ge upp mot larver och annat otyg. Härliga bilder från trädgården du visar, du är verkligen estet ut i fingerspetsarna (och det är till på köpet samma fingerspetsar som mosar larver, vad crazy) ;-)

Ha det gott!
/Ruben

Jenny sa...

Jag blir så glad när det finns ett nytt inlägg från dig, du har verkligen härliga bilder som du bjuder på! Taklök i två våningar var otroligt läckert! Jag har också förklarat krig mot vissa i trädgården. Blir galen på de där larverna som äter på stockrosorna. Jag plockar och plockar, de blir större och större de gröna larverna och inte är det vackert när de blommar sen och bladen nertill är alldeles håliga. Min Finlands vita ros fick såna där larver som rullar in sig i toppbladen men den är inte så stor än så jag lyckades gå igenom hela och ta bort dem.

Ha det bra,
Jenny

Greenorchid sa...

Loving your cake stand idea... fabulous!!

Yes pests, I've five echinacea plants at home and all have been decimated by slugs... so sad... nothing much I can do there is a wilderness the otherside of the fence and I'm totally organic but it is so sad. Cx

Anna Vattenkanna sa...

Inte kul när hela trädgården betraktas som ett smörgåsbord av allt som kryper och krälar. Visst är det trevligt med biologisk mångfald men det finns ju gränser för mångfald också!

Trevlig artikel om dig och din köksträdgård i senaste Trädgård & Blommor, men dina egna foton från din trädgård är bra mycket bättre och inspirerande tycker jag.

Kram

Josephine sa...

Åh vad jobbigt, jag kan inte ens döda en spindel om jag hittar en hemma eller på jobbet... Måste alltid bära ut den på en pappersbit eller nåt. Måste nog tuffa till mig i tid innan jag får en egen trädgård.

Jättefina bilder förresten och inspirerande blogg :)

Sabelhagens Olivlund sa...

Åh, har du också problem med de gröna hemska!! Jag blir tokig snart. Jag plockar dem förhand och mosar dem, bara så. Har inga knep. Man kan ruska busken eller grenen så faller de ner, men risken är väl att de snart är uppe igen.
Så vackra bilder, tycker så mycket om dem. Zinina var ju hur läcker som helst. Skriver upp namnet.
Wow, vilket fint kakfat!
Ha en fin trädgårdsdag
Kram Maria

Louise sa...

Vackra bilder! Ja det här året måste vara det värsta på länge när det gäller larver på rosorna! Jag har klämt och klämt och klämt! Jag har både de där gröna som man ser och de där elaka som sitter inne i toppskottet och gör så toppen vissnar. Dem har man ju inte en chans mot innan det är för sent!

kram louise

Sofia sa...

Underbara bilder!

Piasofia sa...

Så läckert med taklök i våningsfatet!
Har själv ett fat som jag ej lyckats få till riktigt. Toppenidé. I min trädgård jagas det sniglar.

Maribel sa...

Det är aldrig kul att få objudna gäster, särskilt inte när de förstör.
Tur att de lämnat kvar något, så vi har vackra bilder att titta på, Zinnian, Aklejorna, Irisen,alla är riktigt fina, och så fatet med taklöken.Hoppas du får en skön dag i trädgården.
Marika

Hélena sa...

Har inte vågat kolla mina rosor... Tar det på måndag när jag kommer hem :-)
Magiska Munstead får mig att nynna på I'm in love...
Så vacker att jag tappar all rim och ranson :-)
Kram Hélena

Godastunder-tokigaidéer sa...

Så tråkigt med dina rosor, inte trevligt med såna oinbjudna gäster.
Dina bilder är lika härliga och fulla med inspiration som vanligt.

Kram Anna