tisdag 27 augusti 2013

It's still summer - Open Garden 31/8


Att kunna trädgårdera i bikinitop och shorts den 27 augusti kan inte annat än vara en ynnest. Den finaste sommaren verkar inte vilja ta slut. Heja! Vik hädan höstljung och cyklamen ;-) Än har er tid inte kommit. Inte hos mig i varje fall. 


Den lätt panikartade insikten som kom för ett par veckor sedan, om att sommaren närmade sig sina sista dagar, har övergått till en förundran över påminnelsen att det faktiskt inte bara avlöper rekordvintrar med snömassor man sent glömmer, eller vårar som låter vänta på sig som gör att man känner sig tidssnuvad på den efterlängtade upplevelsen av de vårlökar man med hyfsat stor möda fått ner i jorden hösten innnan, eller kalla och regniga somrar som gör att trädgården inte riktigt kommer igång.... utan att det faktiskt emellanåt inträffar en helt fantastisk sommar med sol och värme. Och inte bara det. En sommar som dessutom inte abrupt stannar av i mitten av augusti för att avlösas av en kylig höst, utan är en sommar som hänger sig kvar och fortsätter (än så länge....). Ett glädjetjut för det! Det där med 'paniken' är förstås en aningen överdrivet - jag gillar verkligen sensommaren och tidig höst. Det är en underbar tid.

Saker att vara glad över så här i slutet av augusti 2013 är: Mina snygga savoykål med rödlila ådringar som trots det fina hålverket på de yttersta bladen har begynnande huvuden i mitten.


Eller Munstead Wood som blommar.


Och att kunna välja och vraka till sensommarbuketten.


Eller för den delen att få känna sig nöjd över den nyklippta thujahäcken runt köksträdgården.


 Jag är så glad över att den precis gör det jobb jag ville att den skulle göra. 
På bara tre år har den vuxit ihop sig och blivit den strama gröna mur jag hade sett framför mig. 


 Det är ärligt talat svårt att inse att det är september på söndag. 
September måste kanske omvärderas och även ses som potentiell sensommarmånad. Något att hoppas på...


Men, innan vi går in i september har det blivit dags för öppen trädgård här.
 Lördag 31/8 kl. 12 - 16.
Adress: Malmgatan 23 i Sundsvall.

Adress: Malmgatan 23 i Sundsvall. 


Varmt välkommen att hälsa på!
Hoppas ni har det bra.



16 kommentarer:

Ninnis sa...

Visst är det njutningsfullt med all värme...laddar batteriet för fullt....=)
Ha det bra !!!

Kram Ninni

Veronica sa...

Det är gött å leva!
Visst är det härligt med denna sommarvarme och solen som skiner.
Det är så otroligt fint i din trädgård!
Tyvärr kommer jag inte få se den i år för det blir ingen resa till Sundsvall i helgen för min del!
Jag får ett tag till läsa din blogg och inspireras istället .

Lycka till i helgen och hoppas att vädret står sig!

Veronica

Sabelhagens Olivlund sa...

Lika underbart som alltid att kika in hos dig! Lyckliga dom som får se din trädgård på lördag.
Så fin bukett, jag har varit lite dålig på att plocka in blommor i sommar.
Blir lite avis på din fina thujahäck, min tog rejält med stryk i senvintras. Brun och ful på många ställen, borde gräva upp vissa.
Ha det gott
Kram Maria

It's me sa...

Your garden looks great !!!..love from me...x !

Lotta sa...

Man tror knappt det är sant att sommaren fortfarande är sååå underbar och att det är skönt att bada i sjön var kväll efteravslutad tröskdag....
Jätte vackra bilder du bjuder på från din trädgård och häcken är ju bara så fin....Älskar också att plocka stora buketter av sensommarblommor!
Ha en fin dag och lycka till med öppen trädgård....verkligen synd man bor så långt ifrån!
Kram Lotta

Berit sa...

Ja visst är det fantastiskt att man kan vara i bikini nu, jag njuter av fulla muggar för denna värme som är nu och vägrar höst:)
Så fin ros den färgen gillade jag...
Någon gång ska jag försöka komma förbi hos dig för du bor ju inte såå himla långt bort bara 50 mil:)
Ha en underbar dag!!

Tim Skovrup sa...

flotte billeder, og held og lykke med åben have på lørdag :)

Anjas Hill sa...

Vilka härliga sensommarbilder! Me like! Att kunna trädgårdera i bikinitopp eller tom topless (nä, inte jag men kanske någon)så här års och folk kommer och badar ännu i vår sjö.
/Anja

Anna Vattenkanna sa...

Så fint du har det! Thujahäcken pryder sin plats.

Ja, sommar är det fortfarande även här. Igår hade vi 26 grader mitt på dagen och strålande sol. Solen ja, den har skinit hela sommaren och fortsätter med det. September är verkligen en sommarmånad tycker jag och nu är min favoritårstid som jag njuter av.

Kram

Ruben sa...

Vilka fantastiskt fina bilder. De har jag tittat på fler än en gång redan!
Vilket lyckokast med thujahäcken!

Ha det gott!
/Ruben

Helens trädgård sa...

Vilka fina bilder från din sensommarträdgård.
Önskar jag bodde lite närmare för då hade jag dykt upp på lördag :=)

Hoppas vädret fortsätter att bjuda på sommarvärme ett långt tag till.

Ha det gott!

PS:Ville du har ena fröportionen av diphylleia grayi eller tyckte du den bara var fin? D:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

åh, den där rosen... munstead wood... står nu högt på min önskelista.

och din vackra thujahäck, så så vacker... undrar hur ofta du klipper den?

önskar så att vi bodde liiite närmre varandra, hade så gärna kommit & njutit av din trädgård... men men, vad är väl en bal på slottet?

varmkram lydia

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Lydia: Jag klipper den en gång per år - i augusti någon gång.

Anonym sa...

Men det är väl typiskt. Då är jag på Åland hos svärmor. Annars hade jag faktiskt funderat på att dyka upp. Det är fortfarande strålande vackert hos dig. Häcken är verkligen ett smaragdgrönt smycke hos dig. Förstår att du är nöjd med den!
Stor kram och all lycka till i helgen!

Olga Vera sa...

Så vackra bilder!

oumberligating sa...

Oj, är det så här vacker sommaren är.....har missat den helt och hållet, har ännu inte haft semester...av någon konstig anledning!
Ha en fin helg!
Kram ifrån Oumberlige Peter!