måndag 18 augusti 2014

Pots in the garden & Boktips: Trädgård i kruka

Jag vet inte hur många krukor jag har i trädgården. Många är det i varje fall och jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan krukor i varje tänkbart 'hörn'. För, är man en som gillar att inreda i trädgården blir det helt logiskt med planteringar i kruka som komplement och detalj. Att det sedan är så fiffigt flexibelt med krukor gör ju att saken är biff :-) Det finns verkligen många tipsigheter kring krukor i trädgården - här kommer några av mina:

Gröna favoriter i kruka som håller hela säsongen och som ofta dessutom går att övervintra/är perenna: taklök, plättar i luften, murgröna, alunrot, gräs, klöver, små träd. Plättarna gräver jag sent på hösten ner någonstans för övervintring, och plantorna med alunrot planteras ut på lämplig plats i en rabatt. Klöver övervintrar i krukan lätt, men kan förstås också grävas ner för att användas året därpå igen. Övriga växter som är perenna och härdiga gräver jag ner i rabatter innan det fryser. Bild 2,3,4,5

Gör en basplantering av gröna växter som håller hela säsongen och byt ut 1-2 växter bara allt eftersom.

Fyll med annat än växter: man behöver inte fylla en kruka helt med växter utan exempelvis kottar, kvistar, mossa, äppelkart, stenar o s v är läckert i krukan. Bild 6

Får du ett 'hål' i rabatten: ställ en vacker kruka med en växt i där istället. Låt gärna krukan komma upp en bit så att den verkligen syns. Ett tips är att ställa den på en diskret annan kruka (uppochnervänd och mörk). Bild 7

De små uppstammade träden är myrten (brun kruka) och liguster (vit kruka). De tar jag in för vintern.
Myrten inomhus - försöker hitta en så sval plats som möjligt. Ligustern i växthuset.

Krukor från Garden flow Shop hittas HÄR

Boktips
Massor av underbara tips och ett överflöd av inspiration kring krukor i trädgården finns i boken Trädgård i kruka av bästa Annika Christensen (foto & den som gjort alla krukor) och Ulrika Otterling (text). Köp den - läs den! om ni inte redan gjort det. Annika bloggar HÄR. Där hittar ni mer inspiration kring trädgård.


°
Än är inte sommaren slut även om det blivit svalare. 
Det är bara augustiluften som kommit :-)
Nu ska jag ut och gräva bort en gammal liten plantering (som fanns här när vi flyttade hit) och uppdatera den med nytt. 
Har velat göra det i flera år och nu ska det äntligen bli av.

/Charlotte

°
Har lagt till några fler öppetdagar innan hösten tar vid.
Välkommen!


Webshopen och mer info HÄR

9 kommentarer:

Meta sa...

Här är det också mycket krukor på min koloni. Problemet är alltid vad skall de stå i vinter. Nu hoppas jag på nya huset att vi kan ha lite värme å där.Det blir så trångt hemma i lägenheten.
Härligt du har det hos dig
Ha en fin vecka
Kram Meta

toves sammensurium sa...

Så heurige bilder og så mange gode tips,jeg planlegger også mange krukker på fremsiden av huset spesieltmhvor vi har nesten for stor plass og jeg gleder meg til å begynne å lage hage der også!!!Nå fikk jeg gode tips til planter :))))
Toveklem .)

angie sa...

der garten ist wunderschön!!! alles liebe von angie

Mycket annat & lite betong sa...

Tack för kruktipsen! Det behövs lite ny inspiration nu känns det som.
Jag ska försöka få mina rabatter lite mer lättskötta färre perenner och fler buskar tror jag.
Visst är det fortfarande sommar!

Hälsningar Agneta

Isas Trädgård sa...

Det ser fantastiskt ut i dina krukor och med ditt vackra hus som kuliss är det som en dröm !
Tack för all inspiration du ger på bloggen !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Jenny sa...

Mina krukor ser delvis rätt dassiga ut, så jag håller på och gör lite nytt. Nu känns det fint med bollkryss och sånt som är lite höstigare.

/Jenny

Piasofia sa...

Varje vår tänker jag att hur ska jag kunna fylla alla dessa krukor och varje höst konstaterar jag att de inte räckte till. Det är ju fantastiskt kul att kunna "möblera om" krukorna som man vill varje år. Dessutom kan man välja olika färgskalor på de som blommar. En del övervintrade/ perenna behövs förstås som bas.
Må så gott!

Ninnis sa...

Härliga bilder och tack för boktipset....=)

Kram Ninni

Zinnia sa...

Jag går åt motsatt håll. Från att ha så mycket krukor att det knappt gick att få plats med möbler på mina uteplatser så har jag drastiskt dragit ner. Reser man mycket så håller en kruka vattningen sämre. Taklök håller sig men sen. Annars är krukor perfekta att ,möblera med. Du har väldigt fina planteringar i dina krukor. Snyggt att lägga äpplen som marktäckare i krukan. Kram Zinnia