lördag 13 september 2014

Lovely September days


Man kan inte tro att det är mitten av september. 
I morse åt jag frukost ute.
I linne och shorts.
Njuter varje dag med milt och soligt väder.


Har inte stora grönsaksodlingar, men morötter är ett måste. 
Det finns inte något godare än morötter som äts direkt ur landet.


På den övre delen av höstens tio-i-topp-lista: Blodtopp.
Kan inte sluta lovsjunga denna växt.
Petar in små plantor överallt.


Älskar pumpor. Speciellt de som inte är orange (även om de är fina också). Har man tur eller letar noga kan man hitta ljuvt pastellfärgade i butikerna. Om man nu inte odlat dem själv förstås. Blekgrön, aprikos, vanilj och vit. Ger en helt annan känsla än de klassiska orange. I gräsmattan har vi svampodling i år tydligen hihi…. Är inte någon svampexpert, men gissar på att de inte är några delikatesser även om jag hittat enstaka smörsopp och karljohan faktiskt. Men färgerna. Färgerna. Var tvungen att spara några när jag rensade gräsmattan i dag. Och så går jag i spänd förväntan över att bären ska få den där riktigt skarpt lila färgen. Har äntligen skaffat mig en glaspärlbuske efter åratal av 'vill-ha-lust' (bild 4). Har aldrig sett någon som säljer den, men hittade den på Zetas tidigare i somras och slog till direkt. Återstår att se nu om den kommer klara vintern förstås. Men, det är som med det mesta: om man inte provar får man aldrig veta ;-) 

I morgon blir det trädgård hela dagen. 
Kanske blir det något gjort från listan. 
Eller så sitter jag och myser, dricker kaffe och fotar lite bara. 
Det visar sig.

Glad söndag! 

/Charlotte

°
Öppet nästa gång i shopen
Sista öppetdagen i shopen & trädgården för i sommar var förra söndagen då riktigt många hittade hit, fikade, kikade runt i trädgården och shopen. Roligt, roligt!! Men, för er som är intresserade av besöka shopen går det bra ändå förstås. Hör av er till: info@gardenflowshop.se

Som det ser ut nu kommer nästa sväng med öppet (då i shopen bara) att vara kring första advent. 
Så fort datum är klara dyker det upp info här på bloggen, fb och shopsidan.

10 kommentarer:

Meta sa...

Det är ju så härligt på alla sätt och vis nu jag njuter till tusen. Visserligen en mellandag med sia idag men inte kallt. Den där busken är för fin gillar också blodtoppen men jag har börjat fatta att det finns olika höjder på den. eller vad vet du?
Ha en skön Söndag
kram Meta

Händigakvinnan sa...

Du verkar ha lite av varje i korgen. Det ser ut som om du har några blodriskor - de är goda. Smakar ungefär som kantareller men har en krispigare konsistens. Vad roligt med den nya växten, det är som du säger bara att testa.
Fortsatt härliga varma dagar!

blompia sa...

Hej
Jag älskar din blogg och dina fantastiska bilder och plantkombos! En ständig källa till glädje som jag får inspiration av!
Ha det bäst!
Pia

angie sa...

wunderschöne bilder und inspirationen!!! einen schönen sonntag wünscht angie aus deutschland

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Meta: ja, det finns olika höjder. De på bilderna i inlägget är den rena arten som jag frösått för många år sedan. Sorterna Red Thunder och Tanna blir lägre (70-100 cm).

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

…och jag har alla tre :-)

Aquilejans sa...

Vilka fina bilder och vilken härlig höst vi har. Det är bara att njuta. Må bra i vardagen.
Kram Malena

Maribel sa...

Underbara bilder, och det är så skönt med en varm höst. Det är skönt att bara njuta av det fina vädret. Ha det bra!

Inger sa...

Läste om din trädgård i HT idag, kul!
Kram

Rost och rädisor sa...

Vilket härligt höstbord Du dukat upp med pumpor och fint. Är verkligen svag för de blågröna varianterna.
Allt gott
Anette