tisdag 30 december 2014

Protecting the pots


Att sätta lökar i kruka är verkligen lätt och något jag gjort de senaste åren. Krukorna behöver förvaras mörkt och svalt i första steget. Bra ställen för det är i ett garage, en källare eller ett förråd som håller plusgrader men inte över 9 grader. Hos oss innebär det vår källare som jag berättat om förut är en gammeldags variant med enbart dörr utifrån och där vi i princip förvarar trädgårdsmöbler och utesaker. För, där nere brukar vi få påhälsningar emellanåt av små möss kalla vintrar. Det är alltså i den miljön jag brukar ställa ner krukorna med lökar. I brist på andra platser helt enkelt. Det är en kamp mellan mig och mössen varje år… Och det är inte någon underdrift. Jag har provat olika sätt att freda krukorna från de glupska oinbjudna gästerna och kommit fram till en fungerande metod. Den går ut på att först ställa ner krukorna med lökar (flera om det är små, eller en om det är en stor) i en plastbalja eller plasthink. Sedan ställer jag baljan eller hinken med krukorna i en stor mörk plastsäck och knöcklar ihop öppningen på säcken lite löst. Helst inte knyta eftersom att det behöver vara lätt att lufta. Lökarna får inte ruttna. Enligt min erfarenhet tar sig inte mössen in i denna anordning även om plastsäcken inte är helt försluten upptill. Precis innan julafton ställde jag ner årets krukor med lökar i källaren. Hade förvarat dem i växthuset fram till dess. Tiden fanns inte riktigt att 'mussäkra' dem med plastlådor och plastsäckar. Jag höll fingrarna att några möss inte skulle hinna hitta dem innan vi kom hem igen efter julen. Men tji, där fick man. Kalas… det är vad de verkar ha haft medan vi var borta. Ett par mindre krukor var helt rensade och ett flertal andra hade fått påhälsning. Det var intressant att se att de lämnat snödropparna helt. Bara bökat runt, men inte ätit. Krokus och kungsänglilja däremot verkar ha passat deras smaklökar.  Nu är alla krukor mussäkrade dock. Här blir det inte några fler kalas med objudna gäster. Nope. 

Bilder från förra året.



Än är det förstås inte dags att ta fram krukorna i dagsljus. Det dröjer nog minst en-två månader till. Jag var extra sen i år med att sätta lökarna. Smålökar tar inte så lång tid på sig, men tulpaner behöver sina veckor. 

°
Hoppas julen varit skön!

/Charlotte






22 kommentarer:

angie sa...

such beautiful pictures !!! a wonderful new year wishes angie from Germany

Annika Christensen sa...

God fortsättning min vän. Hoppas att julen har varit bra. Jo jag känner till de små rackarna. Hoppas mina lökar blir lika bra som förra året eftersom de skall på utställning.
Härlig vårkänsla du bjuder på.
Gott slut och Gott Nytt År på dig.
Kram
Annika

Sabelhagens Olivlund sa...

Underbara bilder. Trist med mössen, tur att du har en bra lösning så dina lökar får vara i fred.
Ha det gott
Kram Maria

Isas Trädgård sa...

Har aldrig lyckats med vårlökar i kruka oavsett om dom stått i växthuset eller i förrådet under vintern. Blir extra kul att följa dina !
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År !
Kram/Isa

Ninnis sa...

Tack för all inspiration, fina bilder och härliga texter....=)

Gott slut och Gott nytt 2015...!!!

Kram Ninni

Marina sa...

Så dumt av mig att jag inte gjort så de senaste åren. FÖr en del år sedan satte jag lökar i krukor på hösten och hade sedan fina vårblommor att titta på tidigt. Har liksom glömt bort det tror jag. SÄtter på listan inför nästa höst ;).

Kram

Sofie sa...

Fin inspiration för våren, mycket tråkigt med mössen men tur att du hittat en lösning på det problemet:)
Varma hälsningar,
Sofie

Lotta sa...

Åhh, dessa envisa små djur! Det var ett bra knep du delade med dig av - ska prövas nästa år för här är jag helt besegrad. Underbara bilder!
Gott Nytt År!

Jemma@athomewithjemma sa...

I am so happy to have found your blog!
Beautiful!
xo-
Jemma

Villa Ryttarängen sa...

Nu fick man riktig vårkänsla ju... Jag ar aldrig testat att göra så. Önskar dig ett gott slut och berättar att jag är back in business. Kraaaam Pia

Veronica sa...

Jahaja! Nu fick jag just reda på hur jag ska göra med krukplanteringarna! Jag har petat er massa lök och ställt i växthuset och hoppades på lite blommor där... Fel alltså? Ska jag bära ner dem i garaget? Mörkt?
Näe, du ! Nu får du vara gullig och berätta hur jag ska göra för jag vill sååå gärna ha lite blomster i växthuset tidig, tidig, vår!

Kram och Gott Nytt år!

Veronica

Meta sa...

önskar dig ett lika härligt odlingsår och fullt av inspiration som detta varit på bloggen
Kram Meta

OF SPRING AND SUMMER sa...

Vill önska dig ett riktigt Gott Nytt År!
Stor kram Ingrid

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Vad tråkigt med mössen, jag har lyckats med tulpanlökar och annati zinkhinkar, korgar i metall/ vanliga och även i plassäckar, men då har jag tagit hönsnät runt säcken eller över korgen. Mest med tanke på rådjurens kalasande.
Dom stod rätt o slätt utomhus förra vinter och det gick kanon.
Hoppas på samma tur detta år.kom på att jag har ställt dem på ett annat ställe än tidigare nu och där är det ju faktiskt möss.
Håller tummarna. Och Ett Gott Nytt År på dig!
Kram Ewa :)

Unknown sa...

Det ser kjempe fint ut. Regner med at du ser frem til å finne frem pottene:)

Alicja sa...

Witaj. Wspaniały blog prowadzisz nie mogłam oderwać oczu od Twoich zdjęć. Zostaję obserwatorką Twoich blogowych poczynań. Pozdrawiam i zapraszam do mnie :-).

an angel at my table sa...

Tack för massor av fin inspiration och vackra texter.

Allt gott och lycka till på det nya året. Mari

HönaPöna sa...

Hej! Första gången jag kikar in här, vilken härlig blogg med vackra bilder. Och ojojoj... för första gången har jag stoppat ner lökar i kruka, helt enkelt för att jag aldrig hann peta ner dem i jorden. Men jag har ställt dem helt oskyddade ute, inser att jag kanske får göra något åt den saken :-)

Anna Stenberg sa...

Jag håller tummarna för ett riktigt fint år! Kram Anna

Anonym sa...

Hej gumman! Längesen! Som vanligt bara ooohhar och aaahhar jag när jag kikar på dina ljuvliga bilder. :) Hoppas allt är fint och att ni klarade stormen galant!
Stor varm kram!

norrgårds sa...

Vilka härliga bilder, det är lycka att få se små lökar titta fram!
Ålands hälsningar

Jord under naglarna sa...

Hej!

Fontänen jag skymtar på vissa bilder - var kommer den ifrån?

Det känns som att jag frågat förut, men det kan också vara så att jag suktat efter den så många gånger nu. :)