torsdag 12 maj 2016

Springtime

Från riktigt kyligt väder till sommarvärme och nu ganska normalt fint vårväder på två veckor.. Det är bara att hänga med och vara i nuet istället för att önska sig si eller så (fast det görs förstås omedvetet ändå...). Våren fick sig den rivstart den behövde efter kyliga april men det var nästan så att det hängde en förvirring i luften under dagarna med sommarvärme. Både jag och trädgården visste inte riktigt hur vi skulle förhålla oss och det blev snabbt bråda tider att gödsla och toppdressa rabatterna. Brukar vänta med tills det går att skönja majoriteten av alla perenner innan hönsgödsel och kogödsel strösslas ut - värmen gjorde att allt plötsligt satte rekordfart. Stora partier av gräsmattan har tagit stryk i vinter, likaså ett antal rosor som inte bara frusit ner utan dött helt och hållet. Flera av dessa var favoriter som i och för sig var på gränsen till vad som går här uppe men som det inte varit några problem med tidigare vintrar. Kan faktiskt inte minnas att vi haft så kallt under sådan lång period och samtidigt nästan ingen snö. Minus tjugo i flera veckor. Här behövs snön för att klara sådant. Men, det är bara att gilla läget och för stunden känner jag mig mer sugen på att ersätta med säkra kort istället för att zonknäcka. Den lusten fick sig en törn i år, men kommer säkert tillbaka. Tulpanerna i kruka (som förvarats i växthuset) hjälper igång blomningen innan rabatterna tar över. Har tidigare år satt tulpaner i mina stora ekfat ute också med gott resultat. I år misslyckades det tyvärr på grund av den bistra vintern. De flesta har frusit och ruttnat sönder. Lyckades enbart i två av tunnorna bakom växthuset. Ser det som en lärdom istället för att bli för sur över att hundratals lökar numera ligger på komposten istället för blomma överdådigt. Det skulle bara vara att slösa energi på fel saker. Även fast tiden nu är bråd eftersom att det är en hel del i att göra i trädgården på ganska kort tid är det just det som är det underbara. Att  b e h ö v a  lägga all sin lediga tid i trädgården under maj. Det behöver jag i varje fall efter den långa vintern. Boosta igång sig rejält, både fysiskt och mentalt. Inta solens d-vitamin och få systemen att komma igång. Jag går verkligen in i ett dvalaliknande tillstånd vintertid så för mig är detta otroligt viktigt. Kring sommarsolståndet blir det inte många timmars sömn, behöver det inte då. Är ofta ute sent i trädgården för att absorbera nattljuset, det helt fantastiska, som är en av fördelarna med att bo så långt norrut som jag gör. Kanske dock för liten kompensation egentligen för vinterns långa mörkerperiod, men just då är det bara magiskt. 



Men, nu är nu.
Först en skön vårperiod, ljuv försommar och bästa bukettiden innan det är dags för nattligt tassande i trädgården.

Vårhälsningar,

/Charlotte





10 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Allt har sina för- och nackdelar! Odlar här i zon 4, med långa perioder av barfrost mitt i vintern. Inte ens snö varje vinter. Visst kan det fresta på tålamodet.
Mycket fint som blommar hos dig! Märks knappast att du är långt norrut. Ni brukar hinna ikapp oss sörlänningar ganska snabbt.
Allt gott
/Anette

Sabelhagens Olivlund sa...

Härligt att du ändå ser det positivt, trots vissa förluster. Jag har också en del rosor som frusit ner helt i vinter, och mina älskade Trier och Penelope vet jag inte om de överlever. Sedan har jag några som kommer med något skott nerifrån, så hopp finns. Men denna vinter har gått hårt åt växterna. Vi hade -17° som kallast, och då var det nästan ingen snö alls.
Helt underbart collage. Låter så mysigt att vara ute i trädgården nästan hela dygnet:)
Ha sköna dagar
Kram Maria

Christel sa...

Hej! Jag måste bara fråga,
vad heter blommorna på bilden
som är vit/lila?

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej Christel!

Om du menar blommorna på första bilden så är det en julros. Namnlös orientalisk.

/Charlotte

Blomsterboxen sa...

Hej! Om du eller dina läsare är sugna på att planera sommarplanteringen nu i det vackra vädret så hälsar vi er välkomna till Blomsterboxen.com!

Hos oss på Blomsterboxen.com kan man handla svenskodlade och lättskötta krukväxter för sin trädgård. Beställda växter handplockas av trädgårdsmästare och skickas i en specialdesignad box med fyra plantor, direkt från växthus till kund. Vi säljer utebegonior under maj och juni, blandade sommarväxter som Lobelia, Tvillingsporre, Snötörel och Silvernjurvinda under juli, och till hösten fokuserar vi på intressanta koncept för kallare väder. 

Välkomen!

Meta sa...

Så härligt att våren är hos dig med. det är ju så det är med ett avlångt land som vårt.Jag blir i alla fall glad när ja ser att våren är på väg uppåt landet och i år nästan som sommar. Jodå här har åxå en del rosor och lökar försvunnit i sommar. Men det är bara att bita ihop och gå vidare till nya sorter,
Ha det gott och njut var dag
Kram Meta

Laila sa...

Även här har vintern varit ovanligt tuff. Även om mycket har strukit med hos dig har du ju helt fantastisk blomning nu!
Beundrar din förmåga att åstadkomma magiskt vackra bildkollage!
Kram/Laila

Camila360 sa...

Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
(1) OM DU VILL DIN EX-BACK
(2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
(3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
(4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
(5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
(6) du vill vara rik
(7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
(8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
(9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
(10) DU BEHÖVER EN JOBB
 ogagakunta@gmail.com

priyanka sa...


imo
imo downloading
imo download
imo app
imo apk
IMo is the featuer app.

akshayavengala sa...

mobdro
mobdro apk
mobdro app
mobdro download
mobdro for android
Mobdro is exclusively available for the Android device.