onsdag 3 mars 2010

Perennligt köp

Jag är antagligen inte nog bevandrad, men har faktiskt inte sett dessa perenner tidigare. Är nyfiken så jag kan spricka över att få mina beställda nyheter (nyheter åtminstone för mig). Den lila ormbunken ser nästan overklig ut, blir intressant att få se den i verkligheten.

Vathyrium nipponicum Ursulas Red
Convallaria Majalis Prolificans

Dicentra Burning Hearts

Bilder från Önskebrunnens hemsida

Plantskolan och nätbutiken som säljer dem heter Önskebrunnen: onskebrunnen.nu

När väl beställartryckar-fingret satte igång var det svårt att begränsa sig då det fanns många, många fler perenner 'talade' till mig på sidan.

Behöver snart få omsätta lite energi på spadtag och jordsäckar... :)

Tur att det är sportlov nästa vecka, för då blir det åka av i fjällen!

8 kommentarer:

Spirande grönt - sa...

Ja, man får passa sig när det där beställartryckar-fingret sätter igång. Det kan vara svårstoppat:)

Rebecca

Ruben sa...

Vilka godbitar! Dicentran 'Burning Harts' var inte så dum den heller. Är du inte rädd att växterna fryser under transporten??? /Ruben

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Sköna grejer du hittat!
Jag har prövat dicentran; bra sort!

Den där Ursulan, däremot tar god tid på sig att bli lite rödaktig i stammen, flera år i mitt fall, och inte alls så mörkt rött. Men spännande ändå, det är ju en bladväxt(favvo)... :-)

Liljekonvaljen får du hålla mig underrättad om den blir bra och doftar gott!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ruben: ingen risk för frysning här inte... Växterna kommer inte förrän längre fram i vår :)

Hillevissan: Nämen va' kul att du har erfarenheter av 'Ursulan', eller den lila ormbunken som jag skulle säga... Det är kanske tur att den inte blir så stark i färgen som på bilden, då känns lite overklig.

Återkommer med hur (om) jag lyckas med godbitarna :)

/Charlotte

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hillevissan: Läste din kommentar för snabbt.. såg nu att du även provat Dicentran - det bådar gott!

Norrlandshälsningar
/Charotte

Annika Christensen sa...

Vad kul det skall bli att få ses.
Gillar bilden med gamla syrenr nedan urläcker.
Ses och hörs
Annika

Moa sa...

Ja det var ena riktiga godingar som du beställt.. ormbunken ser riktigt giftig ut jag skulle ju vilja att den var så där lila och overklig ja du får visa när din har tagit sig..=). Den dubbla konvaljen har jag läst om och sett på bild men inte har jag någon sådan. Vet inte om jag ska fresta tryckarfingret och gå in på den där sidan just idag.. hmm.. får se om jag kan hålla mig.. *fniss*.. ha en härlig helg.. Moa

oumberligating sa...

Idag smyger jag runt bland alla fina och trevliga trädgårdsbloggar, egentligen är det nog en sådan jag vill ha, en jätteträdgård har jag redan, men den är nästan i princip ett "oskrivet blad", har inte gjort mycket åt den tomten mer än grovplanering. Kastanjer har planterats, slänter har slätats ut. Men just nu så resor jag och min Fru mest runt med husbil när det finns tid över, trädgården får väta i några år och under tiden så kan man läsa hos andra och få uppslag, tips och ideér, gillar det här med växtzoner och att kunna tänja på gränserna!
Fin och trevlig blogg som sagt!
Ha en trevlig helg!
Kram ifrån Peter!