söndag 15 augusti 2010

Solens rosor

 Sun + flowers in my mind, in my heart and in my garden...


Vacker i alla stadier... 


Rustik och skir


 Det enda jag saknar är doft... 
...men det finns det så klart väldigt många andra snyggingar som har i stället...


Efter avnjuten tid, när bistrare tider kommer och då snön glimmar vit, ger man tillbaka till naturen och fåglarna...


 Men än så länge får frötårtorna allteftersom bo i växthuset eller komma in och vila någonstans i rummet där alla tidningar, magasin och böcker travas lite huller om buller och där jag trivs allra bäst under de månader när trädgården sover....

*
Varmt
Det är härligt nu med de varma dagarna och varma nätterna... Visst är det ovanligt att det är drygt 15° på nätterna den här tiden? Skönt är det i varje fall och gör att hösten känns lite längre bort än den egentligen är.... Nu gäller det att ta till vara alla dagar och passa på att vara ute så mycket man kan.... Förhoppningsvis får vi en extra lång sommar med värme som sträcker sig långt in i september... 

Dagar som dessa passar det bra med en smarrig smootie...
(eller det vi brukar göra är egentligen kanske mer
en blandning mellan smootie och milkshake...)

PS. Tack så mycket för fina och goa hälsningar... 

Ha en fin dag!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Beautiful!!!
Kisses dear.
Zondra Art

Bea sa...

Vackert och inspirerande här som vanligt! Frö-kakorna är super att bjuda fåglarna när kölden biter sig fast, men...nu skall vi njuta av den sista sommarvärmen :)
Vi har jättevarmt och gott här hos mig och svalkande drycker är perfekt.
Kram /Bea

Gela sa...

Jag älskar solrosor. Men "mina" småfåglar ratade att äta solrosfrön från mina torkade. Tokiga dom...
Tack för att du delar med dig av allt fint. Ha en fin söndag/Gela

oumberligating sa...

Ser att Trädgård Charlotte lagt till sig som följare! Trevligt....nu kan vi börja blogga på riktigt! (ler)
Nej, var inte orolig, det blir inget "tok" nu inte!
Fast ur rent beteentevetenskapliga aspekter så är ju bloggandet underbart, jag har råkat utt för mycket som jag inte "visste" innan jag började blogga för två år sedan!
Just det är med "föjare" är intressant, har många som plockat bort sig, självklart så försvinner de som slutar, men några har också meddelat varför de plockar bort sig.
2 svarsjuka män, 3 med andra politiska ideer än mig, en militant vegan, två mordhot (efter inlägg om att även stoppa manlig omskärelse) 2 troende samt en galen inredningskärring som skrev att hon ville bli bortplockad ifrån min blogg även hennes kommentarer och mina länkar då hon tyckte att min blogg hade blivit mer lik en biståndsblogg än en inredning och design blogg-
Min blogg heter ju Oumberligating och då hade jag just visat på ett vattenreningssugrör avsett att användas i 3:e världen!
Ja, det är inte lätt att vara alla tillags inte! (ler)

Jag gillar solrosor men har folk i min närhet som uppever dem lite "läskiga" eller alienlika.
Fast det är just det jag gillar!
Ha en fin Söndag!
Kram ifrån Peter!

haspet sa...

Konstigt, jag satt just och tänkte på att så här års skulle det vara härligt med en trädgård full av solrosor. Dom är verkligen så häftiga med alla sina olika färger och former. Tack för fina bilder.// Peter

Spirande grönt - sa...

Tycker dina mörka solrosor är så läckra!

Ha en härlig söndag,

Rebecca

Cilla sa...

Härligt med de mörkröda solrosorna. Underbart!

Cilla♥

Britt sa...

Fina bilder gillar dem//Britt

AnnCharlotte sa...

HAar ett ställe där Solrosorna brukar självså sig...men i år blev det inga...hm..får väl åtgärda det till våren, för jag saknar dem verkligen.

Margot sa...

Härliga bilder! Håller med om att solrosorna är vackra, det finns ju så många olika sorter numera, men jag måste avstå pga platsbrist!
Fredag och lördag hade vi 30 grader här, lite väl varmt för att få något gjort i trädgården! Idag stannade det på 25 grader så då passade jag på att klippa roshäcken som växer med raketfart!
Härligt att få ha sommaren kvar ett tag till!
Ha det gott!
Kram Margot

OF SPRING AND SUMMER sa...

Måste, måste, måste så solrosor nästa år!! Vika härliga underbara färger! Kul med så många olika.
Ha det så bra.
Kram Ingrid

Sophia Callmer sa...

Solrosor är ljuvliga, vilka fina sorter du har!
Mina omläggningsplaner av trädgården kräver också framförallt en massa arbete men också vissa kostnader, så det kommer ta lite tid, även om det till slut kommer bli enklare än det är nu.
kram Sophia

Lotta sa...

Jag har nog aldrig tänkt på att det finns så många fina solrosor. För mig är det fortfarande den stora, höga gula blomman. Tänk vad man lär sig mycket på nätet. Nästa år ska jag nog testa någon ny sort. Dina är ju urläckra.
Kram på dig

Edith och Jag sa...

Vilka fina solrosor! Själv är jag inte så förtjust i de stora gula men de mörka du visar är ju fantastiska.
Maria

oumberligating sa...

Ja, brasklapp var rätta ordet och djäklar va dåligt jag "döljde" den då....(ler)
Kul du skriver Brasklapp föresten...djäklar vad jag berättar om Biskop Brask för alla yngre så de inte tappar historien samt ett djäkligt bra uttryck!
....Härtill är jag nöd och tvungen!
Kram ifrån Peter!

oumberligating sa...

Hmmm...tänk om inte alla vet vad vi talar om...alla har kanske inte ätit lika mycket morötter som du och jag (Morötter kanske är fel grönsak, de är ju för synen...asch funkar nog för hjärnan också...eller var det blåbär)

Brasklapp är ett förbehåll avgivet som försiktighetsåtgärd. I uttryckets ursprungliga bemärkelse är förbehållet hemligt, men det används även om öppna reservationer som syftar till att rentvå en beslutsfattare i känsliga beslut.

Uttrycket brasklapp kommer från den svenske biskopen i Linköping Hans Brask, som satt i riksdagen år 1517. Riksdagen beslutade då att straffa ärkebiskopen Gustav Trolle och riva fästningen Stäket. Det berättades dock att Brask i hemlighet placerade en lapp under sitt sigill, där han protesterade mot beslutet med formuleringen: "Till denna besegling är jag nödd och tvungen" (vanligast används numera "Härtill är jag nödd och tvungen"). Brask menade att han blivit tvingad att deltaga i beslutet.

Tre år senare, vid rättegången som föregick Stockholms blodbad, sägs det att biskop Brask klarade sig undan dödsdomen, genom att plocka fram sin lapp ur sigillet. Historien kan vara påhittad och sigillet har inte återfunnits. Berättelsen har även tolkats som en historisk anekdot för att karakterisera biskopen Brask som person.