tisdag 22 juli 2014

Hot, hot, hot & in need of a parasol

Nu är det varmt, varmt, varmt hur man än beter sig både inne och ute. Till och med i skuggan är det varmt. Men svalare förstås än i solen. Är i parasollskaffartagen. Vi har markiser på alla stora fönster i huset (tack och lov) och en stor terassmarkis över uteplatsen - så där är solskyddet redan tillgodosett. Det jag letar nu efter är ett parasoll till trädgården för att kunna ha vid sittgruppen i Rosengården. Skulle vilja hitta ett med trästomme och vitt tyg. Tips någon? 


I trädgårdens varmaste hörn, vid planteringsbordet, blir det overkligt hett och krukorna där torkar ut snabbare än man hinner blinka. Därför blir det mest taklök på bordet och större krukor som tål lite mer. Måste bara få tipsa om knädynan som hänger på en krok. Helt oumbärlig tycker jag när man står på knä, vilket är ganska ofta. Den är gjord av en rejäl innerdyna och klädd med brunt vaxat tyg likt sådant oljerockar är gjord av. Och så finns det en ficka på toppen av skinn, handtagen är också av skinn. Praktisk, skön, hållbar och snygg. Vad mer kan man önska :-) Finns i webshopen: HÄR.

Låga krukor och fat i weshopen: HÄR

Flammentaz blommar sitt allra finaste nu. Det tog några år innan jag började tycka om den. Var på väg att gräva upp den, men hann aldrig innan jag ändrade mig. Vilket jag är glad över nu. Det var en av de första växterna jag köpte till trädgården och den växer så mycket att jag får beskära bort nästan en tredjedel varje år. Här har jag redskapssamlingen också. Står lutad mot bänken eller liggandes i korgarna hela säsongen så att det är lätt att grabba tag i det man behöver. Perfekt.

Redskap från DeWit i webshopen: HÄR

Glöm inte att dricka tillräckligt med vatten i värmen. 
OCH att dofta på alla rosor.
Solvarma rosors doft - finns det något ljuvligare nu!?

Varma sommarhälsningar,

/Charlotte


6 kommentarer:

ellan sa...

Flammentaz ser otroligt rikblommande ut! Håller med om att det var tur att du inte grävde upp den. :-)

Ha en skön kväll!

Meta sa...

Ja visst är det var,t skuggan får allt göra sin tjänst varje dag. Kvällarna är helt sagolika här jag njuter.
Hos mig har många rosor blommat över hoppas de kommer igen lite senare tidigt slut på dom i år.
Ha en fin fortsatt vecka
Kram Meta

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Varmt, varmt, varmt... Är också ute efter ett sånt parasoll med trästomme.inte letat ännu, men fick ett från Mio, var plastskaft på det.
Går bort, för högt och för platt.

:)

Aquilejans sa...

Det är verkligen underbart nu med alla blommande rosor, men puh vilken värme, vatten och skugga ja det är det som gäller.
Kram Malena

Anonym sa...

Oh, vad härligt det ser ut i din trädgård! Ja, skugga verkar vara nödvändig. Har hört om värmeböljan i Sverige. Vi har faktiskt bra väder i Wales också, tro det eller ej!!!

Jenny sa...

Jag har haft en flammentanz men jag gillade den aldrig så jag gav den till svärmor. Men den är ju jättefin hos andra, konstigt det där!

/Jenny