torsdag 25 september 2014

Frozen

Det första frostskimret när trädgården blir tagen på sängen är den allra vackraste.
När frosten lätt pudrar sig över allt och blommorna i stort sett är intakta därunder. 
Eller gör blad florsockerstinna. 
Och när gräsmattan ser ut som en glittrig ryamatta.
Då vill man bara skynda sig ut på morgonen för att få se det vackra. 
Innan solen och dagsvärmen gör att gnistret försvinner.


De växter som kapitulerat av kylan och lagt sig ner i en oformlig massa är det bara att blunda för ;-) 

Det är nu det är läge att anteckna vilka växter som står upp som om det varit en ljum sommarbris och inte en natt med flera minusgrader som svept in över trädgården. Dem ger man en guldstjärna i kanten. För minnets skull.

°
I natt verkar det inte ha varit några kallgrader. Pust. Två rejäla frostnätter efter varandra räcker för nu. 
Väntar gärna några veckor till på att vacker glimmerfrost tar över trädgården igen.

/Charlotte
På instragram under: charlottegardenflow

9 kommentarer:

angie sa...

ich hoffe, der frost kommt nicht zu schnell!!! ich möchte noch freude an meinen blumen haben!!! liebe grüße von angie

Meta sa...

Visst kan det vara vackert men för mig får det då vänta på sig några veckor till har massor kvar att fixa och vill bo kvar på kolonin ytterligare någon vecka
Ha en skön sista dag på arbetsveckan
Kram Meta

Anonym sa...

Vad vackert!
Frosten har ännu inte gjort sin intåg i min del av landet, på gott och ont visar det sig :)

Katarinas trädgård sa...

Brrr, frost kan jag vara utan ett bra tag till, tack. Men vackert är det, speciellt hos dig tror jag!
Kram
Katarina

Rost och rädisor sa...

Både vackert och sorgligt. Hoppas det mesta klarade den första prövningen.

Ha det så gott
Anette

Mitt 60-talshus sa...

Jag håller med Anette ovan, både vackert men också lite vemodigt.

Kram
Cathrine

AnnaHelena sa...

Oh, så vackert! Jag klickar upp dina bilder och bara njuter! Det är lätt att missa de där vackra frostmorgnarna. På vardagarna åker jag tidigt till jobbet, så det gäller att inte ta för lång sovmorgon på helgen om man vill njuta av det där frostiga!

kram // AH

Swedish Garden sa...

Skönaste kombon med frost på blommor och blad, underbara bilder!
Ha en skön helg och jag hoppas kylan håller sig borta från din trädgård!
Kram Madde

Laura sa...

The frost always seems so sudden, transforming everything. Beautiful photos!