måndag 29 september 2014

Spring bulbs


Det må vara lite besvärligt. Att krångla in sig bland buskar och djungelväxtlighet. För att gräva ner lökarna som sätter igång våren på allvar och är det riktiga startskottet för trädgårdssäsongen. Men det är det värt. Själva inhandlandet av lökarna är som att köpa lördagsgodis däremot och går lätt som en plätt. Jag har alltid varit mest svag för showiga tulpaner. Är det fortfarande till stor del. Men numera försöker jag plantera upp med 'återblommande' till mångt och mycket och där ingår ju tyvärr inte så många pampiga tulpaner. Inte som man kan lita på i varje fall. Men det finns förstås och man kan bli överraskad. Här är några av mina godisblandningar :-)

Tulipa Jackpot * Allium Mount Everest * Tulipa Monte Sweet
Fritillaria Uva vulpis * Tulipa Mary Ann * Narcissus Thalia
Tulipa Lady Jane * Diverse * Tulipa Negrita

Det är alltid roligt att prova nytt, framförallt bland tulpanerna. 
Men jag har märkt att jag återkommer till en handfull favoriter. 

Tulipa Prinses Irene * Tulipa Oueen of Night + Tulipa Flaming Flag * Ljuslila hyacint 
Erythronium dens-canis Pagoda * Tulipa Mascotte * Tulipa Prinses Irene 
Tulipa Chansonette * Tulipa Apricot Foxx + Tulipa Queen of Nght+ Tulipa Spring green + Tulpia Cuban Night + Tulipa Maureen + Tulipa Oueen of Night

°
Stora lökplanteringen fortsätter ett tag till :-)
Ops, snart oktober. Här går det undan.
Skönt att chockkylan försvann så att fina hösten får ta plats.


/Charlotte
På instagram under: charlottegardenflow


11 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Hej!

Så mycket fin du bjuder på. Jag har faktiskt inte börjat ännu med lökplanteringen men det kommer att bli en del kan jag säga. Stora planer inför våren. Idag var jag ute i trädgården i linne det var så skönt. Snart oktober??
Va hur gick det till?
Ha en skön vecka
Annika

Rost och rädisor sa...

Ser att vi har flera gemensamma favoriter. Tur i alla fall att det är gott väder när de små rackarna ska pillas ner.
Allt gott
Anette

Anonym sa...

Vilket bra inlägg! Ett moodboard, samtidigt som en komihåg-lista liksom. Och så enormt frestande för oss andra.. ;) Ser att vi har många liknande favoriter. Princess irene, Jackpot, Flaming flag är favoriter här också.
Stor kram i solskenet!

Gabriel garden sa...

Un esempio di come per avere risultati in primavera bisogni lavorare mesi prima :D

Un saluto!

Sabelhagens Olivlund sa...

Så skönt att komma hem från en låååång dag på jobbet och kika in i bloggvärlden och se dina fina collage:) Vilken avslappning:) Love it:)
Jag ska klura på hur du får till tre bilder i dina inlägg. Det lyckas jag inte med, antar jag jag har förstora bilder.
Ha det gott
Kram Maria

Birgitte sa...

Hej Charlotte. Det er meget flotte tulipaner du har købt. Fortsat god arbejdslyst med løglægningen.

Hélena sa...

Helt underbart! Sitter just nu och klickar på beställningsknapparna :-) Försöker komma ihåg var du beställde dina lökar men kommer inte ihåg. Börjar väl helt enkelt bli gammal ;-)
Stor kram!
Hélena

Laura sa...

Happy memories. Spring will return before we know it.

Anjas Hill sa...

Det är ju så tjusigt med alla vackra blommande "bulbs" på våren (och på hösten) men jag hatar bladen när blomningen är över. /Anja

Dee Nash sa...

I'm with you on bulbs. I love them dearly. They make my winter when I force them, and my spring outside. Thank you for your blog. It's so enjoyable Charlotte.~~Dee

Dee Nash sa...

I'm with you on bulbs. I love them dearly. They make my winter when I force them, and my spring outside. Thank you for your blog. It's so enjoyable Charlotte.~~Dee